Wielka "sypialnia" metra
Elektrowozownia to największy obiekt na Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty. Trzeba przyznać, że ogromna przestrzeń robi wrażenie. I tętni życiem. To warsztat, parking i sypialnia dla pociągów metra w jednym.
Metro Warszawskie obsługuje 75 pojazdów oraz 450 wagonów, w tym starsze, produkcji radzieckiej typu 81, serii Metropolis i najnowsze Inspiro. Każdy z wagonów regularnie odwiedza elektrowozownię. W jakim celu?
W naszej elektrowozowni jest postój pociągów, które zjeżdżają z tunelu po wykonanej pracy. Wykonujemy tu też przeglądy i naprawy pojazdów - mówi nam kierownik sekcji mechanicznej działu remontów metra warszawskiego, Kamil Bober i dodaje: Jest to też sypialnia metra. Pociągi kursują w godzinach od 5:00 do godz. 24:00. Później część z nich „nocuje” na torach postojowych pierwszej i drugiej linii metra, a część - w tunelu.
Pociągi przechodzą regularne przeglądy kontrolne, okresowe i dodatkowe. Chodzi o to, aby zabezpieczyć poszczególne elementy pojazdów przed nadmiernym zużyciem. Innymi słowy - zapewnić pasażerom bezpieczną podroż. Pracownicy metra mają odpowiedzialne zadanie - regularnie sprawdzać stan wszystkich zespołów mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu. W razie potrzeby wymienić elementy, które szybko się zużywają. Albo dokonać remontu.
Historia polskiego metra
Na terenie stacji znajdują się też warsztaty: elektryczny, elektroniczny, mechaniczny i pneumatyczny. Dzięki nim możliwe jest przeprowadzenie prób pod napięciem, jak również samodzielny wyjazd pociągów z hali. Nie brakuje też specjalnego stanowisko do mycia wagonów wewnątrz.
-Przeglądy - w zależności od typu pojazdu - wykonywane są co miesiąc lub co sześć miesięcy. Naprawy - co rok lub co dwa lata - mówi nam Bober. Jaki jest koszt naprawy jednego pociągu? - Najmniej kosztowne naprawy przeprowadzamy na pociągach rosyjskich. Im bardziej zaawansowany pociąg, tym wyższe koszta - dodaje kierownik.
Ale to nie wszystko. Teren Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty jest ogromny, a znaczną jego część pokrywają torowiska. Naszą uwagę zwrócił tor prób o długości 1,2 km służący do testowania nowych wagonów i tych po naprawach. Bardzo polubiły go...zające. Bliskość Lasu Kabackiego sprawia, że przychodzą tutaj każdego dnia. Stacja posiada też łącznik z torami kolejowymi. Siedmiokilometrowy odcinek torów łączy ją z bocznicą kolejową stacji PKP Warszawa Okęcie. To właśnie tą drogą na Kabaty dostarczany jest chociażby nowy tabor.
Ilu pracowników zatrudnia warszawskiego metro? - Na terenie stacji Techniczno-Postojowej w chwili obecnej pracuje ok. 500 osób. Ogólnie w metrze zatrudnionych jest ok. 2,5 tys. pracowników - mówi nam Bober. Budowa Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty rozpoczęła się w latach 80. ubiegłego stulecia. Pociąg numer 1 zapoczątkował historię metra w Polsce. Przyjechał do nas prosto z Rosji na początku lat 90. Od tamtej pory wiele się zmieniło. Od czasu budowy drugiej linii metra (i zakupu pociągów do jej obsługi) budynek elektrowozowni STP Kabaty nie jest już w stanie obsłużyć wszystkich wagonów.
Zobaczcie też:
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?