Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. To koniec starych diesli? Miasto zakaże wjazdu samochodów starszych niż 15 lat

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Marcin Obara / zdjęcie ilustracyjne
Nadchodzi koniec starych diesli w centrum Warszawy. Miasto zaczyna pracę nad Strefą Czystego Transportu. Niemal na pewno odejmie ona całe Śródmieście. Wdrożenie planowane jest na lata 2023-24. Wiceprezydent Olszewski już wystosował apel do mieszkańców: „Warszawiacy nie kupujcie starych diesli. One nas trują!”

- Mając te dane, którymi dysponujemy, mogę z całą pewnością powiedzieć: Warszawiacy nie kupujcie starych diesli. One nas trują! - mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. - Zachęcam do tego, żeby w ogóle, kiedy tylko możemy, nie korzystać z samochodów a z komunikacji miejskiej – dodaje.

Dane dotyczące rzeczywistej emisyjności pojazdów w Warszawie przedstawiono w raporcie „Prawda o warszawskich samochodach”. Przygotowała go organizacja International Council on Clean Transportation (ICCT). Ta sama, która odkryła oszustwo Volkswagena w testach kontroli spalin. Teraz, we współpracy z miastem i Polskim Alarmem Smogowym, zmierzono poziom zanieczyszczeń drogowych w Warszawie.

Od 24 września do 9 października 2020 roku zbadano zanieczyszczenia wydzielane w sumie przez 147 777 pojazdów w Warszawie. Do badania wykorzystywano sensory oraz kamery, co pozwalało na sprawdzanie tysięcy samochodów dziennie. System wykrywał również samochody napędzane dieslem, a rezultaty porównywano z danymi CEPIK.

Wyniki są przerażające. Samochody z silnikiem diesla (stanowią ok. 30 proc. wszystkich pojazdów w Warszawie) emitują aż 2/3 wszystkich szkodliwych tlenków azotu. Najwięcej te, które mają ponad piętnaście lat. Ich wkrótce w Śródmieściu już nie będzie.

- Priorytetem powinno być ograniczenie zanieczyszczeń z samochodów spełniających normę Euro 1-3, czyli 15-letnich lub starszych – mówi Kaylin Lee, ekspert ICCT. Jak dodaje, odpowiadają one za ponad 35 proc. zanieczyszczeń NOx (tlenek azotu) i PM (pyły zawieszone). Kolejne 25 proc. to diesle z normą Euro 4 i 5. Co więcej, jak podkreśla ekspertka, spaliny wydzielane przez stare diesle są rakotwórcze.

Zakaz wjazdu do Warszawy dla starych diesli?

Badanie to początek dla zmian, które planuje miasto. Zgodnie z przepisami z grudnia ubiegłego roku można już rozpoczynać prace nad Strefą Czystego Transportu. Rada Warszawy będzie musiała określić gdzie nie będą mogły wjeżdżać stare i „trujące” samochody.

- Ograniczenia będą obejmowały co najmniej obszar Śródmieścia. Tylko przy takiej skali będziemy mogli odczuć zmiany – tłumaczy Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Konkretne decyzje zostaną jednak podjęte po zakończeniu analiz prowadzonych przez ICCT. Końcowy głos należy też do Rady Warszawy.

- Do końca tego roku, jako miasto, mamy przedstawić plan Strefy Czystego Transportu. Jesteśmy na dobrej drodze, żeby to zrobić. Do końca przyszłego roku powinno powstać pilotażowe wdrożenie, a do końca 2024 roku docelowe wdrożenie. Szczegółowe decyzje podejmą w głosowaniu radni Warszawy – wyjaśnia Tomasz Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym w ZDM, które jest odpowiedzialne za wprowadzenie strefy.

dyrektor Dombi pokazuje znak Strefy Czystego Transportu naszemiasto.pl

Wiadomo już, że strefa powstanie. Stworzono nawet specjalne znaki z zielonym samochodem, które zostaną ustawione w konkretnych miejscach. Wdrożenie – jak słyszymy – będzie wyglądało podobnie jak przy strefie płatnego parkowania. Wiadomo również, że za wjazd pojazdem nieuprawnionym można będzie dostać grzywnę – do 500 zł.

- W całej Europie Środkowej nie ma miasta ze Strefą Czystego Transportu, a na zachodzie już 250 miast wdrożyło SCT, w tym sto to duże metropolie porównywalne do Warszawy – mówi Dombi. - Mamy jako miasto jeden z najtańszych – dla użytkownika – systemów transportu miejskiego. Przy obecnej cenie paliw, koszt biletu miesięcznego jest ekwiwalentem jeżdżenia samochodem przez kilka dni. Eliminacja starych pojazdów możliwa jest tylko poprzez zmianę przepisów – mówi Olszewski. Jak wyjaśnia, strefa to tylko część większej strategii. Miasto dąży do „wypchnięcia” ruchu tranzytowego z centrum miasta. Chce postawić na połączenia lokalne, bezpośrednio między dzielnicami. Te jednak, szczególnie na Pradze, to wciąż pieśń przyszłości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto