Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

115 lat elektrycznych tramwajów w stolicy. Warszawa miała je wyjątkowo późno. W planach był też tramwaj parowy

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
W latach 70. i 80. XX wieku zaczęło likwidować niektóre trasy, jak linię na Wilanów, a także powstawało niewiele nowych. Panował głównie kult samochodu, autobusów, powstawało metro. Dzisiaj to się zmieniło. Obecnie tramwaje wracają do łask, trwa budowa nowej zajezdni na Annopolu, budowa nowej linii na Wilanów, na Kasprzaka oraz przygotowanie do tras w kierunku dworca Warszawa Zachodnia. Do stolicy regularnie trafia też nowy tabor od Hyundai Rotem.
W latach 70. i 80. XX wieku zaczęło likwidować niektóre trasy, jak linię na Wilanów, a także powstawało niewiele nowych. Panował głównie kult samochodu, autobusów, powstawało metro. Dzisiaj to się zmieniło. Obecnie tramwaje wracają do łask, trwa budowa nowej zajezdni na Annopolu, budowa nowej linii na Wilanów, na Kasprzaka oraz przygotowanie do tras w kierunku dworca Warszawa Zachodnia. Do stolicy regularnie trafia też nowy tabor od Hyundai Rotem. Narodowe Archiwym Cyfrowe
Historia warszawskich tramwajów liczy już ponad 150 lat. Przewozów zelektryfikowanych natomiast 115. Dokładnie 26 marca 1908 roku wyjechały na trasę po raz pierwszy tramwaje, których nie ciągnął koń tylko posiadały pantograf. Przez lata zmieniał się tabor, trasy, charakter przewozów, a nawet... tory. Przy okazji wyjątkowej 115. rocznicy przejazdów elektrycznych, zapraszamy na ciekawostki z historii stołecznych tramwajów. Kliknij w obrazek, aby przejść do galerii.

Ciekawostki z historii tramwajów warszawskich

W latach 70. i 80. XX wieku zaczęło likwidować niektóre trasy, jak linię na Wilanów, a także powstawało niewiele nowych. Panował głównie kult samochodu, autobusów, powstawało metro. Dzisiaj to się zmieniło. Obecnie tramwaje wracają do łask, trwa budowa nowej zajezdni na Annopolu, budowa nowej linii na Wilanów, na Kasprzaka oraz przygotowanie do tras w kierunku dworca Warszawa Zachodnia. Do stolicy regularnie trafia też nowy tabor od Hyundai Rotem.

115 lat elektrycznych tramwajów w stolicy. Warszawa miała je...

Ciekawostki z powyższej galerii warto też uzupełnić o kalendarium, które pozwala spojrzeć na rozwój i zmiany w Warszawie:

  • budowa Mostu Kierbedzia (1859 - 1864);
  • 11 grudnia 1866 uruchomienie Żelaznej Drogi Konnej. Połączenia Dworca Wiedeńskiego z Petersburskim i Terespolskim;
  • październik 1881, regularnie linie tramwaju konnego w mieście, pierwsza linia z Nalewek przez Krakowskie; Przedmieście do Pl. Unii Lubelskiej;
  • 1908 tramwaje elektryczne;
  • 31 grudnia 1921 uruchomiono pierwszą linię nocną na trasie pl. Zbawiciela – pl. Teatralny;
  • 1939 zniszczenie około 80% sieci trakcyjnej podczas obrony miasta
  • 1945 decyzja o przejściu z toru szerokiego 1525mm na 1435 mm, przez pewien czas w Warszawie funkcjonują razem oba systemy;
  • w latach 1957 - 1973 pierwszy tramwaj na Gagarina, Spacerowej i Rakowieckiej
  • 1973 likwidacja pierwszego tramwaju na Wilanów
  • 1980 - 2009 stagnacja inwestycyjna, otwarcie zaledwie 7 km nowych tras
  • obecnie tramwaje wracają do łask, trwa budowa nowej zajezdni na Annopolu, budowa nowej linii na Wilanów, na Kasprzaka oraz przygotowanie do tras w kierunku dworca Warszawa Zachodnia. Do stolicy regularnie trafia też nowy tabor od Hyundai Rotem.
od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto