Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

13 pytań - prezydent Ryszard Zembaczyński odpowiada

redakcja
redakcja
redakcja
Rozmowa MMkowiczów z Ryszardem Zembaczyńskim, prezydentem Opola.

1. Co sprawia największą trudność w zarządzaniu miastem?Zarządzanie miastem jest sztuką, do której trzeba mieć wiedzę, umiejętności i pieniądze. Każde miasto to setki problemów, które trzeba sukcesywnie pokonywać. To co ma być priorytetem wynika ze strategii rozwoju miasta, którą mamy i realizujemy. Opole słynie z dobrej oświaty, sprawnych wodociągów, bogatej oferty kulturalnej czy wysoko postawionej ekologii. Są jednak problemy trudne do pełnego rozwiązania, a wśród nich pierwsze miejsce zajmuje sprawa przebudowy lub budowy dróg, mostów i wiaduktów. Ich stan techniczny jest przeważnie zły, bo zostały zbudowane w czasach gdy projektowano je na 3,5 tonowe a nie 30 tonowe pojazdy i jeszcze użyto do ich budowy byle jakich materiałów. Corocznie najwięcej środków finansowych wydajemy na ten cel, a lista dalszych potrzeb jest nadal długa. Dzisiaj najpilniejszą inwestycją, którą trzeba podjąć jest budowa wiaduktu nad obwodnicą północną w ciągu ulic Budowlanych i Sobieskiego. W niedalekiej przyszłości będzie to sprawa wyboru lokalizacji nowej przeprawy drogowej przez Odrę i jej realizacja. Największą trudnością jest coroczne uzgodnienie listy zadań, które mogą zmieścić się w budżecie danego roku i ich realizacja zapewni w miarę harmonijny rozwój miasta we wszystkich dziedzinach.
2. Co dalej ze skansenem, który udaje stadion żużlowy przy Wschodniej? Kiedy kibice w Opolu przestaną być obywatelami czwartej kategorii?Piękne tradycje sportu żużlowego w Opolu są powodem, dla którego w każdym roku klub otrzymuje z budżetu miasta na bieżącą działalność znaczącą kwotę rzędu 300 tysięcy złotych. Od 7 lat w każdym sezonie, z funduszy miejskich, na stadionie wykonuje się konkretne prace budowlane. Ich efektem jest nowa wieża sędziowska, nowy tor z drenażem, nowe bandy zapewniające właściwe bezpieczeństwo zawodnikom, nowe trybuny od strony południowej i wreszcie nowe szatnie dla gości i gospodarzy. Ta sukcesywna modernizacja stadionu żużlowego będzie kontynuowana.
3. Dlaczego Urząd Miasta nic nie robi aby modernizować tabor MZK Opole? Kiedy w końcu będziemy mieli tabor autobusowy na poziomie europejskim?Odpowiedź na to pytanie należy chyba zacząć od informacji, że roczna dotacja z budżetu miasta na dopłaty do biletów ulgowych w MZK sięga już prawie 10 milionów złotych. W zasadzie spółka powinna sama zarabiać na zakupy nowych autobusów, ale to wiązałoby się z podniesieniem cen biletów. Mimo wszystko miasto wyemitowało obligacje komunalne, zakupiło dla MZK 8 nowych autobusów i spłaca te obligacje do dzisiaj. W latach 2011 i 2012 zakupimy 10 nowych autobusów w części dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego. Gdyby miasto nie musiało przebudowywać bardzo kosztownych wiaduktów, to można by było kupić sporą ilość nowych autobusów. Ratunkiem w tej sytuacji jest stosowana w MZK od kilku lat praktyka kupowania używanych autobusów MAN, które mogą jeszcze przejechać około 500 tysięcy kilometrów po naszych ulicach. Te autobusy są kupowane po bardzo atrakcyjnych y cenach. Są to zarówno autobusy przegubowe i zwykłe.
4. Trwa batalia o kolejkę gondolową pana Mikoszy. Ostatnio coś cala sprawa ucichła. Nie sadzi pan że miasto powinno promować to rozwiązanie?
Staraliśmy się szeroko promować ten bardzo ciekawy wynalazek. Uczyniliśmy w tej sprawie wszystko co było możliwe. Pan dr Olgierd Mikosza ma otwartą możliwość otrzymania w ramach programu innowacyjna gospodarka 85% dofinansowania do budowy testowego odcinka w Opolu. Niestety nie ma tych pozostałych 15% środków, ale życzymy aby jak najszybciej je znalazł.
5. Kiedy miasto planuje budowę Alei Solidarności, która - z tego co czytałem - ma połączyć rondo Pużaka z Aleją Witosa, a dziś dumnie nazywana aleja ma raptem może 300 metrów...Jedna jezdnia Alei Solidarności od ulicy Koszalińskiej do Alei Witosa będzie realizowana w przyszłym roku. Natomiast rondo na skrzyżowaniu Alei Witosa i Alei Solidarności będzie zbudowane w rok później.
6. Czy miasto planuje powstanie nowych przedszkoli? Czy polityka PO wchodzenia 6-latków do szkół zgodnie z obowiązkiem objęcia ich opieką przez państwo problem rozwiązuje?Nowe przedszkola niepubliczne powstają tam gdzie jest zapotrzebowanie na takie usługi. Obecna sieć przedszkoli publicznych jest wystarczająca, tym bardziej, że jest niż demograficzny i coraz więcej 6-latków idzie do szkół.
7. Czy jest planowany remont zrujnowanego stawku i fontanny przy ulicy Barlickiego? Czy nie warto wykorzystać remont amfiteatru jako czasu modernizacji fontanny?Owszem takie plany są brane pod uwagę, ale jest to ostatni element „Programu Opole U-rzeka". Jeżeli w tym gigantycznym projekcie po 4 przetargach na realizacje poszczególnych etapów zostaną pieniądze, to z nich można będzie sfinansować remont stawku na Barlickiego. Marzy mi się tam nowa piękna i grająca fontanna.
8. Jestem mieszkańcem Krapkowic i od 17 lat dojeżdżam drogą przez Kąty do Opola. Wiele odcinków tej drogi było już naprawianych modernizowanych ale nigdy nie droga w Groszowicach - mam na myśli od Metalchemu gdzieś do skrętu na drogę kolo dworca w Groszowicach. Dziurytakie ze można kola połamać nie mówiąc o zawieszeniu. Kiedy zostanie coś zrobione w tej sprawie?Ta trasa faktycznie wymaga generalnej przebudowy, bo jej konstrukcja jest całkowicie nieodpowiednia do obciążenia jakie przenosi. W tym roku odcinek od ul. Metalowej do granic miasta będzie generalnie przebudowany. Bardzo dobry wykonawca właśnie wszedł na plac budowy. Corocznie naprawiane są tak zwane przełomy, ale wiem dobrze, że nie jest to skuteczna metoda. Na ulicy Oświęcimskiej musi nastąpić budowa nowej konstrukcji drogi przystosowanej do dużych obciążeń. W przyszłym roku i latach następnych na ulicy Oświęciskiej, takie roboty będą realizowane jako kontynuacja tego co wykonamy w tym roku w Grotowicach.
9. Kiedy nasze miasto będzie w stanie dokończyć budowę obwodnicy miasta? Czy są podejmowane jakieś kroki w tej sprawie?Docelowo Obwodnica północna Opola na odcinku od Wrzosek do ul. Częstochowskiej ma być dwujezdniową trasą szybkiego ruchu. Pierwszym elementem tego rozwiązania będzie budowa wiaduktu nad obwodnicą w ciągu ulic Budowlanych i Sobieskiego. Na to zadanie potrzeba 54 miliony złotych. Równolegle powinna być zbudowana estakada między mostem na Odrze a „Makro", dzięki której wody powodziowe nie będą piętrzyć się przed nasypem obwodnicy. Sądzę, że nowa perspektywa na lata 2014 – 2020 umożliwi dalszą rozbudowę naszej obwodnicy do parametrów drogi szybkiego ruchu. Ważne w tej sprawie będzie przyjęcie przez rząd budowy tak zwanego „Szlaku Staropolskiego" do listy krajowej dróg ekspresowych. Nasza obwodnica wpisuje się w trasę tego szlaku.
10. Dlaczego ratusz nie robi nic by przyciągnąć nowych inwestorów do strefy ekonomicznej?Wprost przeciwnie, nieustannie od kiedy Rada Ministrów zatwierdziła tą podstrefę, kluczowym zadaniem naszej promocji jest przedstawianie inwestorom krajowym i zagranicznym wszystkich walorów tej strefy. Prezentacje opolskiej specjalnej strefy ekonomicznej demonstrowano między innymi na targach inwestycyjnych w Londynie, Cann, Szanghaju i w Warszawie. Przeprowadzono dziesiątki rozmów z potencjalnymi inwestorami. W Polskiej Agencji Promocji i Inwestycji Zagranicznych jesteśmy stałym klientem. Kilka razy nasza oferta była w ścisłej czołówce rozpatrywanych przez inwestorów kilkudziesięciu lokalizacji. W każdym polskim samolocie były dostępne dla pasażerów ogłoszenia o opolskiej strefie ekonomicznej. Organizowane są przetargi na zakup gruntów w naszej strefie. Aktualnie pracujemy z dwoma inwestorami zainteresowanymi Opolem.
11. Dlaczego nie zostały poprowadzone ścieżki rowerowe na niedawno remontowanej ul. 1 Maja i na remontowanej ul. Piastowskiej i wiadukcie na ul. Ozimskiej? Według pana zapowiedzi Opole ma być miastem przyjaznym dla rowerzystów, a w rzeczywistości jest jednym z najmniej przyjaznych w Polsce, i to się nie zmienia od kilku lat. Kiedy zostaną wybudowane trasy rowerowe łączące osiedle ZWM i Zaodrze z centrum miasta? Wrocław ma dwóch doradców ds. ścieżek rowerowych w mieście, w Opolu nie ma ani jednej osoby odpowiedzialnej za rozwój ścieżek rowerowych, czy to się zmieni?„Studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego Miasta Opola" ukazuje docelową koncepcję przebiegu ścieżek rowerowych w naszym mieście. W każdym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego szczegółowo są rozplanowane trasy ścieżek rowerowych. Wszędzie tam gdzie są ku temu warunki przestrzenne w ramach przebudowy ulic, wiaduktów i mostów są wykonywane takie elementy drogi jak ścieżki rowerowe. Jeżeli chodzi o ul Piastowska, to na tym kierunku od Placu Wolności wzdłuż ul. Żwirki i Wigury pod mostem na ul. Korfantego, w tym roku będzie budowana ścieżka rowerowa w ramach projektu „Odra U – rzeka". Na wiadukcie przy ul. Ozimskiej będzie nowa ścieżka rowerowa. Ulica 1 Maja jest zbyt wąska aby można było w jej przekroju zmieścić ścieżkę rowerową. Obecnie łączna długość ścieżek i traktów rowerowych w mieście wynosi ok. 40 kilometrów. Powoli trasy rowerowe łączą się w system miejski. Taki jest cel moich działań.
12. Panie Prezydencie, poruszę znaną już kwestie jaką jest mała ilość żłobków w Opolu. Mam małego synka i w obecnej chwili chciałem posłać go do żłobka, okazało się jednak, że w każdym z czterech żłobków nie ma miejsca. Nie ma miejsca nie tylko dla mojego synka ale również dla wielu innych dzieci. Okazało się bowiem, że na każdy ze żłobków przypada ok 150 dzieci (razem 600 pociech), a miejsc łącznie jest ok 50. Z prostego rachunku wynika, że brakuje około 40 takich instytucji. Po opisaniu powyżej sytuacji panującej w naszym mieście dotyczącej żłobków zadam swoje pytanie które brzmi następująco: Dlaczego buduję się w Opolu wiadukt wantowy przy dworcu PKP o wartości prawie 80 mln zł, skoro była przedstawiana propozycja łukowego obiektu mostowego (popierana przez architektów) o wartości około 40 mln zł ? Za wydane nie rozsądnie, oczywiście moim zdaniem, pieniądze można by zbudować z pewnością brakujące żłobki.Wybór wariantu konstrukcji wiaduktu na ul Reymonta został dokonany w oparciu między innymi o opinie urbanistów. W XXI wieku w centrum miasta pojawienie się dominanta w architekturze jest uznanym rozwiązaniem. Różnica w cenie nie była tak znaczna. Brak miejsc w żłobkach jest mi sprawą znaną. Pilniejszą sprawą był remont istniejących żłobków, tak aby mogły one dalej działać, niż budowa nowego żłobka. Próbowaliśmy znaleźć inwestora na budowę nowego żłobka w Opolu w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego, niestety nie było zainteresowania sektora prywatnego. Również propozycja Miasta oferującego dopłatę w wysokości 900 zł do jednego miejsca w żłobkach prywatnych nie zaowocowała zwiększeniem ich ilości. Ogromne wydatki na oświatę i inwestycje (ponad 55 %) budżetu uniemożliwiają nam przystąpienie do budowy nowych żłobków. Jedynym rozwiązaniem tego, powszechnego w skali kraju, problemu jest zniesienie barier prawnych, które blokują powstawanie żłobków niepublicznych. Obecnie obowiązujące normy jak dla placówek służby zdrowia blokują otwieranie nowych żłobków.
13. Na blogu 7.06.2010 wymienia pan w hierarchii pilności inwestycje przeciwpowodziowe konieczne dla bezpieczeństwa naszego miasta kończąc: "Zakres tych zadań jest bardzo poważny i podjęliśmy prace w tych sprawach." Jakie?Dążąc do sprecyzowania zakresu robót koniecznych do podjęcia przy wałach przeciwpowodziowych biegnących od Grotowic do osiedla „Metalchem", zleciliśmy ekspertyzę w tym zakresie. Na jej podstawie ustalimy proponowany zakres przebudowy i częściowo zmiany trasy wałów w tym rejonie. Podobnie w rejonie Półwsi założyliśmy, że poniżej połączenia Kanału Ulgi z Odrą, międzywale powinno przepuścić przepływ wody 2700 m3/ sekundę, i w związku z tym poprosiłem o wykonanie ekspertyzy, gdzie powinien być zlokalizowany nowy wał przeciwpowodziowy w tym rejonie. Również Wydział Infrastruktury Technicznej i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta zajmuje się problemem pompowni wód deszczowych w rejonie ul. Nizinnej i ul. Krapkowickiej. Moim celem strategicznym jest przyspieszenie procedur projektowych, tak aby jak najwcześniej przystąpiono do realizacji przebudowy wałów w tych dwóch newralgicznych obszarach Opola.
Redakcja dziękuje Prezydentowi Ryszardowi Zembaczyńskiemu za udział w akcji.

od 12 lat
Wideo

Kierowca ciężarówki dachował w przydrożnym rowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto