Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

500 dni do Euro 2012, zainwestują 17 mld. zł?

Rafał Babraj
Rafał Babraj
Czy stolica będzie gotowa na przyjęcie tak wielkiej imprezy? - Przygotowania idą zgodnie z planem – mówi wiceprezydent Jacek Wojciechowicz.

Zanim piłkarze wybiegną na murawę Stadionu Narodowego podczas meczu inauguracyjnego Euro 2012, w Wiśle upłynie jeszcze trochę wody. Przez 500 dni, które dzielą nas od pierwszego gwizdka Mistrzostw Europy w piłce nożnej, w Warszawie zrealizowane mają zostać przedsięwzięcia za 17 mld. złotych. Z tego inwestycje miejskie kosztować będą 6 mld. złotych.

Spoglądając na stolicę z perspektywy minionego roku, można odnieść wrażenie, że miasto było sporym placem budowy. - Ostatnio oglądaliśmy np. uroczystość zadaszenia Stadionu Narodowego. Także miejskie inwestycje są realizowane zgodnie z planem. W 2010 roku wydaliśmy na nie ponad 2,6 mld zł. Najważniejsze to: Węzeł Marsa, kontynuacja budowy Mostu Północnego, budowa blisko 20 km dróg ekspresowych, połączenie kolejowe z Okęciem oraz modernizacja tras tramwajowych – podsumowywał wiceprezydent Jacek Wojciechowicz.

Czy faktycznie mamy się czym chwalić? Przyjrzyjmy się bliżej stołecznym inwestycjom...

Stadion Narodowy zgodnie z planem

Obiekt kluczowy dla organizacji Euro 2012 w Polsce. W tym wypadku nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, na przełomie roku byliśmy świadkami efektownej operacji „big „lift”, podczas której ważąca sto ton iglica powędrowała 30 metrów ponad poziom boiska.Wszystkie prace powinny zakończyć się w czerwcu 2011 roku.

Ratuszowi udało się również uporządkować kwestię handlu wokół stadionu. Kupcy przenieśli się na nowe targowisko przy ul. Marywilskiej.

Ciekawy projekt miasteczka sportowego z hotelami i centrum konferencyjnym wciąż jednak jest tylko projektem. I raczej nieprędko się to zmieni.

Okęcie gotowe już teraz, Modlin... będzie?

Lotnisko im. Fryderyka Chopina już teraz spełnia wszelkie wymagania związane z organizacją Euro 2012. Obecnie prowadzone są roboty przy zakończeniu budowy pirsu południowego i budowie pirsu środkowego, łączącego obie części terminala

Niebawem też powstać ma tam nowoczesny, pięciogwiazdkowy hotel, a z centrum miasta do portu będzie można wygodnie dojechać koleją. Co prawda inwestycja jest opóźniona, jednak pod koniec 2011 roku między terminalem a stacją śródmieście kursować będzie 13 nowoczesnych pociągów typu Elf.

Dużo gorzej sytuacja wygląda w przypadku budowy lotniska w Modlinie. Lotnisko, które ma obsłużyć około 1,8 mln pasażerów rocznie, powinno być gotowe w połowie 2012 roku. Specjaliści twierdzą jednak, że dotrzymanie tego terminu będzie niezwykle trudne.

Nowe autobusy i tramwaje, zapomnijmy o metrze

Do Warszawy cały czas dostarczane są nowoczesne tramwaju typu „Swing”, obecnie po torach jeździ ich 32, a do czasu rozpoczęcia mistrzostw liczba ta powinna zwiększyć się blisko czterokrotnie.

Trwa również modernizacja taboru autobusów. Po stolicy jeździ coraz więcej niskopodłogowych pojazdów, a w weekendy na ulicach nie spotkamy już wysłużonych Ikarusów. Jeszcze przed Euro mają one zniknąć całkowicie ze stołecznych dróg.

- Jesteśmy w stanie w okolice Stadionu Narodowego za pomocą trzech linii tramwajowych, autobusów i SKM przewieść 65 tys. kibiców – zapewnia Wojciechowicz.

Można jednak zapomnieć o budowie centralnego odcinka II linii Metra, które w pierwszych założeniach miało dowieźć kibiców na mecze. Prace idą w bardzo wolnym tempie...

Lifting Centralnego i Wschodniego, Zachodni pomalują

Przejeżdżając przez centrum miasta nie sposób nie zauważyć prac prowadzonych na Dworcu Centralnym. Czyszczona i malowana jest kolejna część sufitu hali głównej, modernizowane są ściany, posadzka i okna. Faktycznie, dworzec wygląda odrobinę lepiej pod względem estetycznym, jego wizualizacja też prezentuje się nie najgorzej, jednak wciąż jest to tylko lifting, niezbędny, aby goście zza granicy nie przestraszyli się zaraz po przyjeździe do Warszawy.

Prace prowadzone są również na Dworcu Wschodnim. Gruntownie przebudowany zostanie terminal i jego otoczenie od strony ulicy Kijowskiej. Obiekt będzie miał nowy system informacji dla pasażerów, poczekalnie, klimatyzację, oświetlenie, kasy i parking oraz pętlę autobusową. Przebudowa warta 31 milionów złotych powinna zakończyć się na początku 2012 roku. Dworzec podmiejski Warszawa Wschodnia będzie gotowy dla podróżnych jeszcze w maju tego roku.

Najgorsza sytuacja jest na Dworcu Zachodnim. Tutaj o jakichkolwiek szerzej zakrojonych pracach remontowych można zapomnieć, a to czego nie da się wyremontować kolejarze po prostu… zamalują.

Na stacji Warszawa-Stadion, z której na mecze będzie najbliżej trwają natomiast tylko prace przygotowawcze.


od 12 lat
Wideo

Wspaniałe show Harlem Globetrotters w Tauron Arenie Kraków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto