Wraz z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) powstanie nie tylko lotnisko i węzeł przesiadkowy (kolejowy i samochodowy), ale także Aerotropolis – czyli metropolia skoncentrowana wokół lotniska. Nowe miasto będzie budowane od podstaw. Według pierwszych zapowiedzi znajdą się w nim mieszkania dla nawet 50 tysięcy osób.
- W obszarze Aerotropolis spotkają się funkcje okołolotniskowe, często niekorzystające wprost z infrastruktury lotniska – mówi Przemysław Malczewski, w CPK odpowiedzialny za planowanie przestrzenne. Mowa o centrach konferencyjnych, biurach, usługach, a także o osiedlach mieszkaniowych. Planiści CPK spodziewają się, że na tereny wokół gminy Baranów przyjadą tysiące osób szukających pracy. Infrastrukturę dla mieszkańców i dla lotniska trzeba zbudować od podstaw, na terenach o małym zagospodarowaniu (tzw. greenfield).
- Naszą ambicją jest wprowadzenie infrastruktury CPK w taki sposób, by zachować najważniejsze walory przestrzeni, które tam są – mówi Malczewski, tłumacząc że spółka będzie przygotować szczegółowy plan zagospodarowania. W ten sposób CPK chce uniknąć „chaotycznej zabudowy”. Nowe miasto ma być inteligentne (smart city) oraz ekologiczne. Wiadomo już, że całość będzie zasilana elektrownią gazową i panelami fotowoltaicznymi.
Co ważne, region CPK będzie doskonale skomunikowany z dwoma dużymi miastami: Łodzią i Warszawą. Sama inwestycja, jak podali przedstawiciele spółki, ma „wykraczać poza granice administracyjne”. - Może się to przyczynić do połączenia metropolii Warszawskiej i Łódzkiej ** – twierdzi Przemysław Malczewski.
Jak wyglądał rok 2020 w CPK?
Spółka CPK podsumowała rok. Na konferencji online pochwalono się wybraniem doradcy strategicznego – koreańskiego lotniska Incheon oraz zaprezentowano aktualny postęp prac. Od początku grudnia spółka dostała ok. 40 zgłoszeń od osób chętnych na sprzedaż swojej ziemi pod budowę lotniska. Uchwalono także budżet CPK na najbliższe lata.
Nie wszystkie prace przebiegają pomyślnie. Spółka unieważniła postępowanie na wykonawcę master planu, czyli dokumentu określającego wszystkie szczegóły super-lotniska i całego węzła. - W tym roku nie udało nam się wybrać master planera. Żadna z globalnych firm nie przedstawiła oferty którą moglibyśmy zaakceptować. Sprawa jest w tej chwili analizowana przez Krajową Izbę Odwoławczą – przyznał Mikołaj Wild, prezes CPK. KIO rozpatruje odwołanie ILF Consulting Engineers.Jak słyszymy, nie wpłynie to na termin ukończenia budowy. (więcej o tym piszemy tutaj)
Szukasz zabawek na prezenty pod choinkę dla najmłodszych? Sprawdź tutaj
Sprzęt AGD w promocyjnych cenach na święta
Moda damska w okazyjnych cenach na prezenty świąteczne
Sprawdź inne pomysły na prezenty świąteczne
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?