Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Akcja w sklepach H&M przeciwko wyzyskowi pracowników

Redakcja
W kieszeniach ubrań znanej marki będzie można znaleźć metki z ...
W kieszeniach ubrań znanej marki będzie można znaleźć metki z ... Anna McMullen
W kieszeniach ubrań znanej marki będzie można znaleźć metki z informacją o głodowych pensjach pracowników szyjących ubrania w Kambodży.

17 grudnia rusza kampania Clean Clothes, która będzie zorganizowana równolegle w sklepach H&M w całej Europie. W Polsce do akcji włączyły się Kraków i Warszawa. Klienci szwedzkiego koncernu znajdą w kieszeniach ubrań nietypowe metki, podłożone przez aktywistów akcji. Znajdą się tam informacje o płacach pracowników fabryk H&M w Kambodży.

Organizatorzy akcji przekonują, że minimalna pensja w sektorze odzieżowym w Kambodży wynosi 61 dolarów na miesiąc - zaledwie 25 proc. płacy wystarczającej na godziwe życie. Kampania Clean Clothes chce przekonać marki takie jak H&M do zaakceptowania proponowanej przez związki zawodowe w Kambodży podwyżki do kwoty 131 dolarów na miesiąc. Ma to być pierwszy krok w kierunku wprowadzenia pensji wystarczającej milionom pracowników fabryk odzieżowych w Kambodży na wydobycie się z ubóstwa.

- Podniesienie pensji osób szyjących ubrania przeznaczone na europejskie rynki jest absolutnie niezbędne - mówi Athit Kong, wiceprzewodniczący kambodżańskiego związku zawodowego C.CADWU. - Wielkie marki takie jak H&M mają dziś do odegrania bardzo istotną rolę. Muszą wreszcie nawiązać prawdziwy dialog z niezależnymi związkami zawodowymi w Kambodży w celu podniesienia pensji pracowników - stwierdza.

Szwedzka telewizja TV4 wyświetliła reportaż o warunkach zatrudnienia kambodżańskich pracowników fabryk.

- Mijają dekady, a globalne koncerny odzieżowe wciąż uciekają przed odpowiedzialnością, starając się przekonać konsumentów i opinię publiczną, że nie są w stanie zapewnić pracownikom szyjącym dla nich odzież płacy wystarczającej na życie - przekonuje Maria Huma z Polskiej Zielonej Sieci, organizacji wchodzącej w skład koalicji Clean Clothes Polska.

- Tymczasem dochód H&M w 2011 roku wyniósł prawie 2 mld euro, zaś jeden z głównych udziałowców marki i jednocześnie członek zarządu Stefan Persson jest na liście ośmiu najbogatszych ludzi na świecie. Niech to będą ostatnie święta z prezentami wyprodukowanymi za głodowe pensje. Przecież płace pracowników to zaledwie 1-3% całkowitych kosztów większości ubrań - dodaje Huma.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto