Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Akustyczna mapa Warszawy. Sprawdzą, gdzie w stolicy jest najgłośniej

Redakcja
Miasto ogłosiło przetarg na przygotowanie akustycznej mapy Warszawy
Miasto ogłosiło przetarg na przygotowanie akustycznej mapy Warszawy Szymon Starnawski
Hałas drogowy - generowany przez samochody, autobusy, ciężarówki czy tiry - to główny problem akustyczny Warszawy. Znacznie rzadziej mieszkańcy stolicy narażeni są na hałas ze strony tramwajów czy pociągów. Gdzie jest najgłośniej? Już niedługo dokładnie się o tym przekonamy, ponieważ miasto ogłosiło przetarg na przygotowanie Mapy akustycznej Warszawy.

Warszawa jest miastem dynamicznym i ciągle się rozwijającym. Uciążliwości związane z hałasem pojawiają się w nowych miejscach. Dlatego miasto przeprowadza badania natężenia hałasu co 5 lat. Mapa obrazuje narażenie na różne rodzaje hałasu na całym obszarze miasta.

Na potrzeby wykonania najnowszej edycji mapy przeprowadzane zostaną m.in. pomiary natężenia ruchu drogowego w minimum 600 punktach pomiarowych.
W celu weryfikacji modelu obliczeniowego dokonane zostaną pomiary obejmujące:

  • 60 punktów pomiarowych uwzględniających porę dnia i nocy;
  • minimum 10 punktów pomiarowych mierzących metodą ciągłych, 24-godzinnych, pomiarów hałasu drogowego;
  • pomiary hałasu tramwajowego w 30 punktach oraz pomiary hałasu kolejowego w 20 punktach.

Dodatkowo, dla hałasu drogowego związanego z eksploatacją Południowej Obwodnicy Warszawy, zostaną wykonane dodatkowo pomiary w minimum 4 punktach (metodą ciągłych 24-godzinnych pomiarów hałasu).

Akustyczna mapa Warszawy

Mama służy głównie do kompleksowego informowania lokalnej społeczności o zagrożeniach hałasem.Jest ona również podstawą do opracowania danych dla państwowego monitoringu środowiska. Na jej podstawie tworzone są i aktualizowane programy ochrony środowiska przed hałasem, czyli dokumenty kształtujące politykę miasta na kolejne 5 lat.

Mapa przedstawia długookresowy średni poziom dźwięku mierzonego w decybelach. Pomiarów dokonywano niemal przez całą dobę, aby wiarygodnie oddać rozkład hałasu w dzielnicy. Pomiaru dokonano na polecenie warszawskiego ratusza. Poniżej przedstawiamy oznaczenia kolorów:

Kolor pomarańczowy: 55-60 decybeli
Kolor ciemnopomarańczowy: 60-65 decybeli
Kolor fielotowy: 65-70 decybeli
Kolor jasnofioletowy: 70-75 decybeli
Kolor niebieski: powyżej 75 decybeli

Warto dodać, że przy poziomie hałasu na poziomie 70 decybeli w organizmie mogą pojawiać się niekorzystne zmiany wegetatywne, zaś powyżej 75 decybeli możemy przechodzić rozmaite uszkodzenia organiczne i choroby, w tym m.in. nadciśnienie tętnicze czy wrzody żołądka.

To najgorsze dzielnice w Warszawie. Coraz mniej ludzi chce t...

Jak przypomina stołeczny ratusz, już w roku 1999 stworzony został Plan akustyczny Warszawy, który miał na celu identyfikację zagrożenia mieszkańców hałasem drogowym, kolejowym tramwajowym, lotniczym i przemysłowym.

Z danych wynika, że nadmierny długookresowy hałas dotyka około 104 tys. mieszkańców Warszawy. Główny problem stanowi hałas drogowy – blisko 1/10 mieszkańców żyje w miejscu, gdzie dochodzi do przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu. Pozostałe źródła mają zdecydowanie mniejsze znaczenie, np. na hałas tramwajowy narażonych jest 0,12 proc. osób, na kolejowy 0,01 proc.

Na oferty wykonawców nowej mapy akustycznej miasto czeka do 16 sierpnia do godz. 12.

Zobaczcie też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto