Architekt „przerobił” znane budynki. Tak wyglądałaby Warszawa w stylu nowego klasycyzmu

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Nowy klasycyzm w Warszawie? Jeden z architektów proponuje przebudowę powojennych budynków. I tak - Domy Towarowe Centrum zyskałyby kolumny, a hotel "Victoria" ogromne okna. - W otoczeniu klasycznych budynków czujemy się po prostu lepiej - przyznaje pomysłodawca.

W centrum miał być park, nie miało być za to Pałacu Kultury. Pojawiały się pomysły budowy centralnego placu (który ostatecznie będzie realizowany) czy odbudowy Pałacu Saskiego. Teraz do dyskusji o kształt centrum Warszawy zgłasza się także architekt Tomasz Geras.

Geras, jak przyznaje, specjalizuje się w nowy klasycyzmie. I w tym nurcie chciałby przebudować ważne stołeczne obiekty. - Miasta takie jak Warszawa szczególnie potrzebują nowego klasycyzmu – mówi w rozmowie z nami. Przyznaje również, że modernistyczne budowle, które powstały w czasie odbudowy stolicy nie przypadły warszawiakom do gustu. - Czas pokazał, że pomysły awangardy nie zdobyły sobie szerszej publiczności. Według każdej statystyki, odbiorcy wciąż preferują tradycyjną architekturę. Niektóre badania wskazują wręcz, że w otoczeniu klasycznych budynków czujemy się po prostu lepiej – dodaje.

Architekt „przerobił” znane budynki. Tak wyglądałaby Warszaw...

Jak miałaby wyglądać Warszawa? Geras proponuje, by przerobić Domy Towarowe Centrum na klasycystyczny pałac, z wielkimi oknami, kolumnami i rzeźbami. Problem w tym, że byłby to wyłom. Wokół brak podobnych budynków.

Architekt – jak przyznaje – odnosi się do dawnego wyglądu ulicy Marszałkowskiej. Twierdzi też, że powojenne budynki źle się zestarzały. - To zjawisko symptomatyczne dla większości tego rodzaju dwudziestowiecznych realizacji. Przez pewien czas uderzają nowatorstwem i śmiałością pomysłu, ale gdy miną pierwsze zdumienia, tylko znawcom i pasjonatom zależy na ich konserwacji – twierdzi.

Klasycyzm zamiast Fostera?

Kolejną propozycją jest zburzenie szklanej fasady budynku Metropolitan, powstałego w 2003 roku wśród zabytkowych obiektów. Postmodernistyczny obiekt stworzył słynny architekt Norman Foster, ale według niektórych krytyków zbyt odcina się od historycznych zabudowań okolicy placu Piłsudskiego.

Geras powołuje się na przykład z planu Kossutha w Budapeszcie, gdzie fasadę szklanego biurowca z lat 70. zastąpiono „klasycznym kostiumem”. Architekt chciałby ten pomysł zaaplikować w Warszawie. - W przypadku rekonstrukcji Pałacu Saskiego można zastanawiać się, czy plac będzie przestrzenią harmonijną – a jeśli nie, to które pierzeje zaczną odstawać od reszty? – słyszymy.

Architekt przesyła nam także inne propozycje zmian. Wśród nich nowy wygląd hotelu „Victoria” przy Królewskiej, projekt zamienny bloku przy ul. Miodowej czy przebudowa budynku naprzeciw stołecznego ratusza. To jednak tylko idee, ponieważ - poza Domami Towarowymi Centrum - żaden z właścicieli raczej nie zdecyduje się w najbliższym czasie na przebudowę. Wątpliwe jest także, że DTC zdecydują się na klasycystyczną elewację.

Co sądzicie o tej propozycji?

Zobaczcie też: Ile osób mieszka w Warszawie? Jak liczba ludności w stolicy zmieniała się w ostatnich stu latach

Wideo

Komentarze 15

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
17 stycznia, 17:10, warszawiakzdziadapradziada:

Zauważyliście, że pod spodem są te same komentarze, tylko pod różnymi nickami. Trolle się rozpleniły. Najbardziej lubię, jak wypowiadają się na temat Warszawy słoiki albo ludzie z innych miast.

Dokładnie 2 takie są, a poza tym są cytaty w szarych ramkach.

w
warszawiakzdziadapradziada

Zauważyliście, że pod spodem są te same komentarze, tylko pod różnymi nickami. Trolle się rozpleniły. Najbardziej lubię, jak wypowiadają się na temat Warszawy słoiki albo ludzie z innych miast.

G
Gość
15 stycznia, 20:11, Ant:

Uważam że Pałac Kultury i Nauki im. Józefa Stalina powinien zostać zburzony!

(tylko znajdźmy jakieś miejsce dla teatrów które się tam mieszczą i innych instytucji)

To sobie go kup i zburz.

G
Gość

Klasycystycznych socrealizm

A
Ant

Uważam że Pałac Kultury i Nauki im. Józefa Stalina powinien zostać zburzony!

(tylko znajdźmy jakieś miejsce dla teatrów które się tam mieszczą i innych instytucji)

G
Gość
14 stycznia, 11:55, mhm:

Tak, zignorujmy sto lat przemian i cofnijmy się w czasie do mitycznej przedwojennej Warszawy, kiedy to ponoć wszystko było lepsze i piękniejsze. Świetny plan.

Oczywiście, że można zignorować 100 lat przemian. One nie niosły ze sobą żadnej wartości dodanej a jedynie szpecą.

o
oni
14 stycznia, 21:15, Antyprawak:

Popieram, to co powstalo po wojnie nadaje sie do wyburzenia albo gruntownej przebudowy.

jesteś dureń i burak won od Warszawy

G
Gość
14 stycznia, 21:15, Antyprawak:

Popieram, to co powstalo po wojnie nadaje sie do wyburzenia albo gruntownej przebudowy.

jesteś burak i dureń

g
grania

niech zostawią już to w spokoju ..zrobili zaj... pasaż!!! zniszczyli klimat zrobili pustynie..łapy precz

m
mhm
14 stycznia, 11:55, mhm:

Tak, zignorujmy sto lat przemian i cofnijmy się w czasie do mitycznej przedwojennej Warszawy, kiedy to ponoć wszystko było lepsze i piękniejsze. Świetny plan.

14 stycznia, 20:24, Gość:

Propozycje autora są znacznie lepsze niż budynki stojące obecnie. W którym fragmencie przytoczone jest wypowiedź o cofnięciu się do międzywojnia? No bo zakładam, że gdzieś jest tylko przeoczyłem, a nie, że atakuje pani/pan chochoła.

Architekt wprost krytykuje powojenny modernizm, mówiąc, że się nie sprawdził i że na zachowaniu go zależy tylko garstce pasjonatów (skąd te dane?). Tym samym przekreśla cały dorobek tej architektury i wprost mówi, że przedwojenna była od niej lepsza. Czyli chciałby architektonicznie wrócić do tej epoki.

To, czy propozycje autora są lepsze niż obecne budynki, to kwestia gustu. A gust jednostki to trochę za mało, żeby skreślić cały ważny nurt architektoniczny. Modernizm ma wiele zalet i wielu osobom się podoba - bynajmniej nie tylko "pasjonatom".

T
Tadek

Projekt Victorii super, Ściana Wschodnia to już jawna prowokacja :) wobec tak ze dwóch pokoleń polskich architektów, przekonanych, że socjalistyczny modernizm jest bardzo wartościowy.

A
Antyprawak

Popieram, to co powstalo po wojnie nadaje sie do wyburzenia albo gruntownej przebudowy.

G
Gość
14 stycznia, 11:55, mhm:

Tak, zignorujmy sto lat przemian i cofnijmy się w czasie do mitycznej przedwojennej Warszawy, kiedy to ponoć wszystko było lepsze i piękniejsze. Świetny plan.

Pytanie, czy to było sto lat dobrych przemian. Z resztą tu i ówdzie do dziś buduje się takie budynki

G
Gość
14 stycznia, 11:55, mhm:

Tak, zignorujmy sto lat przemian i cofnijmy się w czasie do mitycznej przedwojennej Warszawy, kiedy to ponoć wszystko było lepsze i piękniejsze. Świetny plan.

Propozycje autora są znacznie lepsze niż budynki stojące obecnie. W którym fragmencie przytoczone jest wypowiedź o cofnięciu się do międzywojnia? No bo zakładam, że gdzieś jest tylko przeoczyłem, a nie, że atakuje pani/pan chochoła.

m
mhm

Tak, zignorujmy sto lat przemian i cofnijmy się w czasie do mitycznej przedwojennej Warszawy, kiedy to ponoć wszystko było lepsze i piękniejsze. Świetny plan.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3