W Warszawie sukcesywnie powstają kolejne buspasy. Stołeczni aktywiści uważają jednak, że wciąż w mieście jest ich zdecydowanie za mało. Buspasy są kluczowe dla poprawy komunikacji autobusowej. To autobusy, a nie metro, przewożą najwięcej pasażerów w stolicy. Jak wyliczyli aktywiści ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, w godzinach szczytu jeden buspas zapewnia przewóz tylu osób, co cztery pasy dla samochodów.
- Buspas to mniejsze korki, większa przepustowość, mniej aut na ulicach. Realna alternatywa dla aut to zbiorkom niestojący w korkach. Czekamy na kolejne buspasy! Potrzebna jest spójna sieć oplatająca całe miasto - od lat powtarzają aktywiści MJN.
Autobus pędzi przez Trasę Łazienkowską
W ostatnich dniach w sieci pojawiło się nagranie a autobusu, który jechał Trasą Łazienkowską w Warszawie. Opublikował je na Twitterze Robert Migas-Mazur, Społecznik w Porozumieniu dla Pragi i analityk od ruchu pieszego w CitiesAI.
Na filmie widać sytuację, jaka miała miejsce na Trasie Łazienkowskiej w Warszawie, prawdopodobnie w porannych godzinach szczytu. Obserwujemy sznur samochodów osobowych, które ani drgną i stoją w korku. Obok buspas, przez który mknie kierowca autobusu oraz z pewnością zadowoleni pasażerowie. Czy film przyczyni się do tego, że więcej warszawiaków będzie wybierać komunikację publiczną?
- Zobaczcie ten filmik! Jak sunie autobus na Trasie Łazienkowskiej pośród samochodów. Buspas powinien być w Warszawie na każdej wielopasmowej ulicy, gdzie się korkuje – przekazał działacz.
Nagranie trwa 35 sekund i ukazuje drogę wraz z zakorkowanymi obok pozostałymi pasami z perspektywy autobusu. Zobaczycie je poniżej:
"Ten autobus na 30-sekundowym nagraniu minął ok. 80-90 samochodów osobowych. Co oznacza, że w jednym autobusie było tyle samo osób co w tych wszystkich samochodach. Czy ktoś jeszcze ma wątpliwości, jakim dobrem są buspasy?" – skomentowali film przedstawiciele Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.
Od lat na konieczność wytyczania buspasów w mieście wskazują także aktywiście z Miasto Jest Nasze.
- Chcemy w mieście takich rozwiązań, które pozwalają na jak największą wydajność przy jednocześnie jak najniższych kosztach dla środowiska i zdrowia mieszkańców. Dlatego chcemy więcej buspasów, a mniej pasów dla indywidualnych samochodów. Buspas zwyczajnie zapewnia większą przepustowość – przejeżdża nim więcej ludzi. A to chyba w ludziach, a nie w samochodach, powinno się liczyć przepustowość, prawda? Buspas sprawia także, że autobusy kursują punktualniej, ponieważ nie stoją w korkach- przekazuje MJN.
Czy dzięki nowym buspasom zwiększy się zainteresowanie komunikacją zbiorową? Niebawem się przekonamy. Przypominamy, że władze stolicy zezwoliły w niektórych miejscach na poruszanie się motocyklistów buspasami.
- W Warszawie jest obecnie ponad 76 km wydzielonych pasów dla komunikacji miejskiej. Dodatkowo niektóre odcinki ulic (np. fragmenty Traktu Królewskiego, ulicy. św. Wincentego na odcinku Matki Teresy z Kalkuty - Niwa) są dostępne wyłącznie lub przede wszystkim dla autobusów (łącznie ponad 2,6 km). Ponadto autobusy na niektórych fragmentach poruszają się wspólnym torowiskiem tramwajowo-autobusowym - tak jest w al. Solidarności i na ulicy 11 Listopada (łącznie 5,7 km) - informuje stołeczny ratusz.

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?