Studenci z Koła Naukowego ADek Politechniki Warszawskiej tworzą zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Obecnie testują je w samochodzie "ADAŚ" - nazwa pochodzi od angielskiego skrótu ADAS, czyli Advanced Driver Assistance Systems. Jak podkreślają, większość wypadków na drodze jest spowodowana przez błąd człowieka - aż 94 procent. Dlatego pracują nad systemem, który zadba o bezpieczeństwo nie tylko kierowców, ale także pieszych.
"ADAŚ" to w pełni elektryczna, a w dodatku inteligentna miniaturowa wersja samochodu. Auto już pokazuje swoje możliwości na ulicach Warszawy.
Obecnie "ADAŚ" potrafi wykrywać tor jazdy, znaki poziome oraz pionowe, a co najważniejsze reagować na bieżącą sytuację na drodze - tłumaczy Mikołaj Chwojnicki z koła naukowego ADek.
Jak podkreśla Jakub Tomaszewski, "ADAŚ" jest tak naprawdę małą platformą testową. Kolejnym etapem rozwoju zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy będzie zastosowanie ich w pełnowymiarowym pojeździe. W zeszłym roku powstał pomysł skonstruowania autonomicznego samochodu terenowego, któremu członkowie koła nadali nazwę "Autonomiczne eBuggy".
Samochód projektujemy sami: wykonujemy konstrukcję rurową, nadwozie, następnie elektryfikację pojazdu, dołożymy sensory, autonomizację, a finalnie przetestujemy nasze autorskie systemy ADAS - wyliczył Mikołaj Chwojnicki.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?