Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Babcia" kończy 60 lat. Koleje Mazowieckie świętują urodziny najstarszego czynnego pociągu elektrycznego w Polsce

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Popularna "Babcia" kończy 60 lat. To najstarszy czynny pociąg elektryczny w Polsce
Popularna "Babcia" kończy 60 lat. To najstarszy czynny pociąg elektryczny w Polsce Materiały Prasowe
Dokładnie 9 maja 1963 roku z fabryki PaFaWag we Wrocławiu wyjechał pociąg o numerze EN57-038. Pojazd nazywany pieszczotliwie "Babcią" do dziś wozi pasażerów Kolei Mazowieckich, będąc najstarszym czynnym pociągiem elektrycznym w Polsce. Z okazji jego 60-tych urodzin, przewoźnik przygotował masę niespodzianek.

Najstarszy czynny pociąg elektryczny w Polsce, nazywany pieszczotliwie, zarówno przez kolejarzy, jak i pasażerów "Babcią", kończy dziś 60 lat. Pojazd o numerze EN57-038 wyjechał z fabryki z PaFaWag we Wrocławiu dokładnie 9 maja 1963 roku. Jego pierwszą bazą była Lokomotywownia Główna Kraków Prokocim. Następnie kariera pociągu nabrała tempa.

"Babcia" swoje służby pełniła między innymi w Tarnowie, Nowym Sączu i Suchej Beskidzkiej. Woziła też pasażerów PKP "Przewozy Regionalne". W sierpniu 2003 roku rozpoczął się jej okres mazowiecki.

Zmiana barw

W 2022 roku pociąg EN57-038 przeszedł wielką metamorfozę. Podczas naprawy w poziomie utrzymania P4 wykonanej przez PESA Mińsk Mazowiecki S.A., została zmieniona malatura "Babci”. Pojazd otrzymał oryginalne żółto-granatowe barwy.

Od tego czasu o jej stan techniczny dbają Pracownicy Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Tłuszczu. Pomimo wieku pojazd cieszy się dobrym stanem technicznym. Jej współczynnik niezawodności w 2022 roku, czyli wskaźnik mówiący o gotowości pojazdu do jazdy, to aż 99 procent - informują Koleje Mazowieckie.

Bezawaryjny pociąg

Najstarszy czynny pociąg elektryczny w naszym kraju ma wielu fanów, którzy z niesłabnącym zainteresowaniem na bieżąco śledzą dalsze losy pojazdu.

"Babcia” była obecna od samego początku mojej pracy w KM. Prowadziłem ją jeszcze zanim zostałem samodzielnym maszynistą. Trzynaście lat temu rozpocząłem jazdy praktyczne w tłuszczańskiej Sekcji. Wszystkie jednostki, którymi jeździłem najczęściej, posiadały system hamulca Oerlikona. Tylko EN57-038 była wyposażona w hamulec systemu Knorr. Był on zupełnie inny w obsłudze. Od początku zależało mi, aby go dobrze opanować, dlatego już kilka dni później rozpocząłem praktykę pod okiem doświadczonych maszynistów. Pozwoliło mi to lepiej poznać "Babcię”. Wiedza ta przydała mi się już podczas pierwszej samodzielnej służby, którą pełniłem na pokładzie tego pojazdu. Praktycznie wszystkie służby, może z nielicznymi wyjątkami, były bezawaryjne - wspomina Paweł Mielniczak, maszynista Kolei Mazowieckich.

Z okazji 60-lecia pociągu, Koleje Mazowieckie przygotowały wiele niespodzianek dla "Babci". O wszystkich informują na bieżąco we mediach społecznościowych - Na Facebooku, Instagramie i w serwisie YouTube.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Rowerem przez Mierzeję Wiślaną. Od przekopu do granicy w Piaskach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto