Bezpieczeństwo i higiena pracy w firmie – kto i jak może o nie zadbać?

Artykuł sponsorowany Tarbonus
W każdej firmie musi znajdować się osoba, która, wykonując zadania służby BHP, będzie odpowiedzialna właśnie za bezpieczeństwo i higienę pracy w danym przedsiębiorstwie. Kto jednak może to być, jakie opcje są najbardziej popularne i które z nich będą optymalne w przypadku przedsiębiorstw o konkretnej specyfice?

Samo BHP i jego organizacja, a dodatkowo realizacja poszczególnych zadań z nim związanych, będzie mogła wyglądać skrajnie różnie w poszczególnych przedsiębiorstwach. W niektórych z nich może zostać zatrudniony specjalista (lub specjaliści ds. BHP), w innych obowiązki służby BHP mogą być wykonywane przed właściciela firmy, w jeszcze innych przypadkach niektóre przedsiębiorstwa decydują się na to, by BHP lub jego fragment, zlecać na zewnątrz innej firmie. Która opcja będzie najlepsza? To wszystko zależy od specyfiki danej firmy.

Realizowanie służby BHP przez przedsiębiorcę

To opcja idealna zwłaszcza dla małych przedsiębiorstw, gdzie ilość obowiązków związana z BHP nie jest duża. W takich przypadkach ich realizacją może zajmować się sam przedsiębiorca, o ile inne obowiązku mu na to pozwalają.

Celem takiego zarządzania BHP jest oczywiście ograniczenie kosztów, które często w przypadku małych firm są bardzo istotne. Nie ma tutaj ani budżetu, ani nawet obowiązków w takiej ilości, by konieczne było zatrudnianie przez firmę osobnego specjalisty ds. BHP.

Należy jednak pamiętać, że odpowiadanie za zadania służby BHP to bardzo odpowiedzialne zajęcie, przedsiębiorca musi więc mieć i czas, i finanse na to, by zdobyć potrzebną do tego wiedzę, a następnie odpowiednio ją aktualizować. Tylko dzięki temu będzie mógł sam prowadzić szkolenia, czy to wstępne, czy okresowe z zakresu BHP, oraz realizować inne zadania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy w sposób naprawdę rzetelny.

Zatrudnienie specjalisty ds. BHP

Inną opcją jest zatrudnienie specjalisty ds. BHP. Wtedy taka osoba, samodzielnie, całym zespołem lub we współpracy z innym specjalistą, odpowiada za realizowanie służby BHP. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, jednak sprawdzi się głównie w takich firmach, gdzie ilość obowiązków będzie odpowiednia dla takiej osoby, i będzie ona wypełniała jej dzień pracy. Będą to więc zazwyczaj przynajmniej przedsiębiorstwa średniej wielkości.

Dużym problemem dla małych firm będą tutaj oczywiście koszta takiego pracownika. Nie chodzi o samą pensję, ale również o miejsce do pracy, niezbędne narzędzia do pracy, często służbowy samochód czy budżet na zdobywanie nowej wiedzy, ale i aktualizowanie na szkoleniach tej obecnie posiadanej.

Z tego powodu, o ile zatrudnienie specjalisty ds. BHP jest bardzo wygodne, nie wszystkie firmy się na nie decydują.

Zlecanie obowiązków służby BHP lub ich części

Alternatywną i ostatnią z opcji jest zlecenie albo wszystkich zadań związanych z BHP, albo ich fragmentu, firmie zewnętrznej. Taka opcja ma olbrzymią ilość zalet.

Pierwszą z nich jest dostosowanie do potrzeb danej firmy – czy jest ona mała, czy naprawdę duża, czy obowiązków związanych z BHP jest wiele, czy niekoniecznie, firma otrzyma pakiet usług, który jest dostosowany do jej realnych potrzeb, dzięki czemu na pewno nie będzie przepłacać. Z tego powodu, wiele firm decyduje się na takie usługi, i są to zarówno małe i mikro przedsiębiorstwa, jak i duże, międzynarodowe firmy.

W takim przypadku firma nie musi ani tworzyć działu BHP, ani przejmować się jego funkcjonowaniem – zdobywanie nowej wiedzy, poszukiwanie nowych pracowników, to są zadania, których dzięki temu przedsiębiorstwo nie będzie musiało realizować.

Dodatkowo, dana firma na pewno dostarczy pracowników, którzy mają aktualną wiedzę i olbrzymie doświadczenie, a dodatkowo obsługują też innych klientów, dzięki czemu ich doświadczenie jest absolutnie nieprzeciętne. To olbrzymi plus, ponieważ na rynku pracy nie zawsze uda się znaleźć specjalistę z nieprzeciętną wiedzą i umiejętnościami.

Na koniec, trzeba pamiętać, że w takim przypadku, zadania BHP w firmie są bardzo elastyczne, ale nie ma problemu z ich realizacją. Jeżeli zapotrzebowanie na usługi związane z BHP spada, można ograniczyć pakiet usług, a jeżeli rośnie, odpowiednio go zwiększyć. Zwłaszcza w tym drugim przypadku, gdzie dla standardowego działu BHP byłoby to wyzwanie, sama firma zewnętrzna na pewno będzie w stanie obsłużyć nasze większe zapotrzebowanie na konkretne rodzaje usług.

Jedną z firm, oferującą obsługę firm z zakresu BHP w Warszawie, ale również i w innych częściach kraju, jest firma Tarbonus.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto