Boisko do siatkówki i trasy biegowe na dachu węzła przesiadkowego. Tak będzie wyglądać P+R na Winnicy? Przedstawiamy projekt

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
IDOM / Głębowski Studio
Udostępnij:
16 listopada odbyło się spotkanie informacyjne dotyczące węzła przesiadkowego Winnica w Warszawie. Zaprezentowano futurystyczny projekt P+R przy przyszłym skrzyżowaniu Światowida z Modlińską, ale póki co w kasie miasta nie ma pieniędzy na jego realizację, choć na projekt wydano 600 tysięcy złotych.

Inwestycja ta ma na celu powiązania osiedla Tarchomin Nowodwory z ciągiem ulicy Modlińskiej. Ma umożliwiać łatwe przesiadki między transportem kursującym wzdłuż ulicy Modlińskiej a linią tramwajową do Winnicy. To niewątpliwie cel słuszny, a autorzy porównali ten projekt nawet do połączenia Puławskiej z Ursynowem i Natolinem. Na razie nie jest jednak znany szacunkowy koszt przedsięwzięcia ani jego finansowanie.

Futurystyczny projekt za ponad 600 tysięcy złotych

Główną ideą projektową było połączenie historycznych aspektów miejsca (Winnica) z funkcjonalnymi rozwiązaniami obiektu. Duża ilość roślinności, która poza funkcją estetyczną, ma pełnić funkcję funkcjonalną to znaczy schładzać oraz filtrować powietrze. Do tego dochodzi także wspomniana funkcja historyczna, a więc pnącza mają przypominać o istniejących kiedyś w okolicach winnicach - tłumaczył Adrian Wrzesień, z Głębowski Studio, podczas spotkania.

Od strony projektowej głównym zadaniem było podniesienie wartości estetycznych i architektonicznych dla zabudowy węzła przesiadkowego. Jasna kolorystyka ograniczać ma przegrzewanie obiektu w lecie.

Specjalne funkcje pojawią się na dachu kompleksu. Prowadzić tam będą: rampa rowerowa pnąca się po elewacji, klatki schodowe oraz windy. Znajdą się tam funkcje techniczne i rekreacyjne. Wśród tych pierwszych przede wszystkim panele słoneczne. Natomiast jeśli chodzi o funkcje rekreacyjne to znajdą się tam plac zabaw dla dzieci, pumptrack, boisko do siatkówki, miejsce do relaksu i pracy oraz trasy biegowe. Takich funkcji nie posiada żaden P+R w Warszawie. Internauci zresztą od razu zaczęli poddawać w wątpliwość sens ich tworzenia. W założeniu projektowym mają być one funkcją dodaną dla okolicznych mieszkańców. Na dachu również znajdzie się zieleń naturalna, która także ma obniżać temperaturę w tym miejscu. Spójna estetyka architektoniczna podnosi ogólną wartość całego kompleksu.

Zapytaliśmy ZTM o ten projekt. Opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej pętli autobusowo-tramwajowej wraz z parkingiem strategicznym P+R (Park&Ride), kartą informacyjną przedsięwzięcia oraz studium wykonalności dla węzła przesiadkowego Winnica opiewa na ok. 664 tys. zł - czytamy w odpowiedzi na nasze zapytanie. Jednocześnie obecnie w budżecie miasta nie ma środków finansowych na budowę węzła. Pozyskiwaniem środków unijnych zajmuje się Biuro Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju urzędu miasta. Dokumentacja, która powstaje na zlecenie ZTM będzie mogła być wykorzystana w ewentualnym wniosku o dofinansowanie (zawiera m.in. Studium Wykonalności). Warto jednak przypomnieć, że gdy podobna sytuacja dotyczyła węzłów przesiadkowych przy planowanych stacjach metra Karolin i Lazurowa, wtedy nie zgłosił się nikt w celu przygotowania dokumentacji do wystąpienia o fundusze do Unii Europejskiej. Nie wiadomo zatem, zwłaszcza w obecnej sytuacji finansowej, czy projekt w ogóle powstanie.

Nadzieją na realizację inwestycji pozostaje przygotowanie do jej etapowanie przez projektantów. Możliwy jest bowiem podział w którym, w ramach pierwszego etapu, powstanie pętla autobusowo-tramwajowa wraz z układem drogowo-torowym i wszystkimi elementami obsługi pasażerskiej – nazywany poziom 0. Bez nadbudowania parkingu wielopoziomowego. Ewentualny etap drugi to nadbudowanie parkingiem i zadaszenie. Dla każdego z etapów budowa zajęła by około dwóch lat.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Razor

Razor E100S Power Core Czerwona

1 499,00 zł947,99 zł-37%
miejsce #2

Sencor

Sencor SCOOTER TWO 2021

2 548,75 zł1 999,00 zł-22%
miejsce #3

Sencor

Sencor SCOOTER ONE 2020

1 780,33 zł1 399,00 zł-21%
miejsce #4

Joyor

Joyor Y6-S Czarny Z Siedzeniem

3 750,00 zł3 399,00 zł-9%
miejsce #5

Xiaomi

Xiaomi Mijia Electric Scooter Essential Lite

1 599,00 zł1 539,00 zł
miejsce #6

Motus

Motus Pro 10 2022

4 999,00 zł4 899,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Czy Putin zgodzi się na inspekcję w elektrowni w Zaporożu?

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie