Na biurko prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego trafiła interpelacja radnego Stanisława Dratkiewicza, który zwraca uwagę na problemu braku przejść dla pieszych na ścieżkach rowerowych. Zdaniem radnego, spory kłopot mają osoby korzystające z chodników na Ochocie w rejonie Dworca Zachodniego. Jak czytamy w piśmie, na ścieżkach rowerowych w okolicy parku Pięciu Sióstr brakuje wyznaczonych przejść w obrębie głównych skrzyżowań, gdzie drogi dla rowerów przecinają chodniki dla pieszych.
Radny: "Brakuje przejścia dla pieszych, pomimo dużego natężenia ruchu pieszego"
"Na chodniku prowadzącym do Dworca Zachodniego do parku ułożono poziome znaki dla niewidomych kończące się przed ścieżką dla rowerów, ponieważ w tym miejscu brakuje przejścia dla pieszych, pomimo dużego natężenia ruchu pieszego" – zauważa Stanisław Dratkiewicz, dodając, że dochodzi tam często do niebezpiecznych sytuacji z tym związanych.
Nagminnie zdarza się, że pomiędzy grupy idących przechodniów z Dworca Zachodniego wjeżdżają rowerzyści.
"Podróżując po Warszawie można zauważyć, że wyznaczanie przejść dla pieszych na drogach dla rowerów jest traktowane w różnych sposób" – dodaje radny.
W interpelacji pojawiła się prośba o ustalenie jednolitej polityki w tym zakresie w Warszawie.
Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą "Prawo o ruchu drogowym" art. 13 "pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez tę część drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych".
O zdanie w tej sprawie pytamy Zarząd Dróg Miejskich. Jak w Warszawie wygląda polityka tworzenia przejść dla pieszych na drogach dla rowerów?
- Staramy się przede wszystkim tak projektować drogi rowerowe, żeby unikać kolizji z chodnikiem. Tam, gdzie to niemożliwe, rzadko stosujemy wyznaczenie przejścia dla pieszych, oznaczonego znakami poziomymi i pionowymi, bo taka organizacja ruchu przeważnie jest niefunkcjonalna. Dlaczego? Bo jeśli przejście jest wyznaczone, pieszy ma obowiązek korzystać właśnie z niego i nie może przekraczać drogi dla rowerów w innym miejscu. To sprawdza się głównie w tych miejscach, gdzie droga dla rowerów przechodzi przez bardzo ruchliwy chodnik i gdzie w sposób oczywisty należy uprzywilejować pieszych. Przykładem może być łącznik rowerowy wytyczony po północno-zachodniej stronie ronda Dmowskiego - tłumaczy w rozmowie z nami rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski. - W pozostałych sytuacjach pieszy – z zachowaniem ostrożności – może przekroczyć drogę dla rowerów w każdym miejscu - dodaje.
Jak zauważa przedstawiciel ZDM, jesienią zeszłego roku weszły w życie zmiany w kodeksie drogowym, które definiują tzw. przejścia sugerowane.
- Nie są to formalne przejścia dla pieszych, nie są oznakowane jak zwykłe przejścia, ale są to miejsca, gdzie poprzez ułożenie infrastruktury można zasugerować pieszemu i kierującemu pojazdem, że w tym miejscu mogą się spotkać i powinni na siebie wzajemnie uważać. To w pewnym sensie rozwiązanie pośrednie - wskazuje Jakub Dybalski. - Zdjęcia z interpelacji [red. interpelacja radnego Stanisława Dratkiewicz] pokazują właśnie takie miejsca, gdzie punkty przejścia są zaznaczone żółtymi płytami z wypustkami dla osób niedowidzących i pasami prowadzącymi.
Na razie nie ma jeszcze odpowiedzi na interpelację ze stołecznego ratusza.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Garmin Venu Sq 2 Music Brzoskwiniowy (100270011)
NADGARSTKOWY CZUJNIK TĘTNA Zegarek stale mierzy tę…
kup teraz

Huawei Watch GT3 Pro Elite 46mm Srebrny
Wysokowydajny inteligentny zegarek z tytanowym kor…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z opaską sportową w kolorze...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 46 mm Active Czarny
Zachwyca designem i klasyczną estetyką, zapewniają…
kup teraz

Amazfit GTS 4 mini Czarny
Amazfit GTS 4 Mini Kompaktowy i pełen mocy Ultra p…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 1-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
iPolitycznie - Robert Telus o rozwiązaniu problemu zboża - skrót