Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Branża muzyczna odżyje? W zeszłym roku wydaliśmy na muzykę prawie 350 milionów

Krzysztof Żyła
Branża muzyczna odżyje? Polacy zaczęli płacić za muzykę
Branża muzyczna odżyje? Polacy zaczęli płacić za muzykę Andrzej Banaś / archiwum Polska Press
ZPAV podsumował od strony biznesowej 2014 rok w polskiej muzyce i... ma dobre wieści. Po raz pierwszy od ośmiu lat wzrosła sprzedaż nośników fizycznych. Kolejny wzrost notuje także muzyka cyfrowa.

Znamy nominacje do Fryderyków 2015. Kto ma szansę na statuetkę?

Polski rynek muzyczny zakończył 2014 rok wzrostem o blisko 7% w porównaniu do roku 2013, osiągając wartość 348 mln zł. Po raz pierwszy od 2008 roku odnotowano wzrost sprzedaży nośników fizycznych. Ten segment, który stanowi ponad 80% rynku, wzrósł o 2% osiągając poziom 279 mln zł.

Systematycznie rosnąca sprzedaż muzyki cyfrowej, osiągnęła w 2014 roku poziom 69 mln zł, przy wzroście 31% w stosunku do roku 2013, co przełożyło się na prawie 20% udział w rynku muzycznym.

Wzrost wśród formatów cyfrowych o 44% odnotowały serwisy streamingowe - w ramach subskrypcji jak i wspierane reklamami, do których zalicza się m.in. Spotify, Deezer, Wimp czy YouTube. Wartość procentowa tego segmentu stanowi aż 78% rynku muzyki cyfrowej, pobrania online to 15%, pobieranie na telefony komórkowe 4%, pozostałe 3% to inne formy pozyskiwania muzyki w formie cyfrowej.

Moda na winyle

Najbardziej spektakularnym wzrostem mogą pochwalić się nośniki winylowe. Ich sprzedaż wzrosła prawie dwukrotnie w stosunku do roku ubiegłego dając prawie 4,5% udział w rynku i sprzedaż na poziomie ponad 12 mln zł.

Na liście najlepiej sprzedających się utworów w cyfrowym formacie zajął przebój "My Słowianie" duetu Dontan i Cleo, miejsce drugie przypadło "Bałkanicy" zespołu Piersi, natomiast miejsce trzecie to "Timber" autorsrwa Pitbulla i Ke$hi.

Polski rynek muzyczny w milionach złotych

2008 rok
- 384,4 mln - sprzedaż fizyczna

2009 rok
- 384,1 mln - sprzedaż fizyczna

2010 rok
- 375,6 mln - sprzedaż fizyczna
- 12,4 mln - sprzedaż cyfrowa

2011 rok
- 329,8 mln - sprzedaż fizyczna
- 20,3 mln - sprzedaż cyfrowa

2012 rok
- 311,6 mln - sprzedaż fizyczna
- 36,1 mln - sprzedaż cyfrowa

2013 rok
- 272,6 mln - sprzedaż fizyczna
- 52,7 mln - sprzedaż fizyczna

2014 rok
- 279 mln - sprzedaż fizyczna
- 69 mln - sprzedaż cyfrowa

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto