Na odcinku pomiędzy stacjami Nowy Świat i Powiśle w ul. Kopernika rozpoczęto montaż instrumentów geodezyjnych, służących do pomiaru deformacji gruntu oraz urządzeń dzięki którym obserwować można zachowanie wód w warstwach wodonośnych.
W zależności od charakteru instrumentu część z nich montuje się na powierzchni – w odległości mniej więcej 20 m; inne wprowadza się w głąb ziemi w większych odstępach, tak aby na danym odcinku znajdowało się ok. 5 sekcji. Zadaniem tych drugich jest mierzenie ruchów gruntu na obrzeżach oraz pomiędzy biegnącymi tunelami.
Aby zapewnić bezpieczeństwo nie tylko powstającym tunelom, ale i obiektom położonym w przestrzeni bliskiej budowie, wszystkie instrumenty instalowane są na trasie tuneli co najmniej na 3 miesiące przed planowanym wprowadzeniem na szlak maszyn TBM. W przypadku stacji Nowy Świat – nawet wcześniej. Taka procedura obowiązuje naturalnie dla wszystkich odcinków tuneli.
Praca urządzeń monitorowana jest manualnie oraz automatycznie. Niektóre przyrządy stosowane są wielokrotnie, co oznacza, że po wybudowaniu tuneli mogą być one zdemontowane i wykorzystane na kolejnych odcinkach, inne pozostają w ziemi – dzięki nim jesteśmy w stanie nadal obserwować zachowanie gruntu w obszarach, przez które tarcze TBM już przeszły.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?