Budowa II linii metra. Umowa na trzy nowe stacje została podpisana
Aby mogła ruszyć rozbudowa II linii metra w kierunku zachodnim, potrzebne były jeszcze dwa zezwolenia wojewody mazowieckiego. Ostatnie zostało wydane w zeszłym tygodniu i ma rygor natychmiastowej wykonalności, dzięki czemu już 29 września prezydent Warszawy Hann Gronkiewicz-Waltz, dyrektor polskiego oddziału firmy Gülermak wyłonionej w przetargu oraz przedstawiciele Metra Warszawskiego podpisaku umowę na budowę trzech nowych stacji podziemnej kolejki wraz z tunelami. Czas budowy to 38 miesięcy.
Prace budowlane w kierunku na Wolę miały ruszyć w tym samym czasie, co w kierunku wschodnim. Budowa metra na Targówek rozpoczęła się już w maju, a z odcinkiem zachodnim wciąż były problemy. Brakowało niezbędnych pozwoleń od wojewody mazowieckiego. Miało to wynikać z braków w dokumentacji. Ostatecznie 19 września Urząd Miasta poinformował, że wojewoda mazowiecki wydał pozwolenie na budowę stacji Młynów oraz na budowę dwóch szlaków – pomiędzy stacją Księcia Janusza i Młynów oraz pomiędzy Młynów i Płocką. Obejmuje ono m.in. budowę dwóch tuneli tarczowych oraz infrastrukturę techniczną. Kilka dni poźniej wydane zostało kolejne zezwolenie - tym razem na stację Płocka i szlak pomiędzy stacją Rondo Daszyńskiego i Płocka.
Czytaj też: Kiedy ruszy budowa II linii metra? Jest pozwolenie na prace przy kolejnych stacjach
Powstaną więc trzy nowe stacje: Księcia Janusza w okolicy skrzyżowania ul. Górczewskiej z Księcia Janusza, stacja Płocka przy skrzyżowaniu Płockiej i Wolskiej oraz stacja Młynów pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego przy ul. Syreny i Sokołowskiej. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Dojazd ze stacji Księcia Janusza na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 12 minut.
- Bardzo się cieszę, że druga linia metra dojedzie do kolejnych rejonów lewobrzeżnej Warszawy – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy – Mieszkańcy zyskają szybkie i wygodne połączenie z centrum miasta a tam, za pośrednictwem pierwszej linii, będą mogli sprawnie przemieścić się dalej.
Po podpisaniu umowy wykonawca w ciągu miesiąca przejmie teren budowy, zatwierdzi projekty organizacji ruchu i rozpocznie wprowadzanie zmian w ruchu drogowym koniecznych do prowadzenia robót. Zamknięta będzie ul. Płocka przy Wolskiej, bo stacja metra (Płocka) będzie pod jezdnią. Kierowcy powinni liczyć się z utrudnieniami na ul. Górczewskiej - jedna ze stacji (Młynów) znajdzie się pod ulicą, kolejna (Księcia Janusza) zajmie przestrzeń pod połową szerokości ulicy.
Budowa na Targówku
Trwa już budowa przedłużenia II linii z Dworca Wileńskiego w kierunku północno wschodnim. Powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: „Szwedzka” pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Szwedzkiej; „Targówek” w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego oraz „Trocka” w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania. Umowę z wykonawcą podpisano 11 marca, prace w terenie rozpoczęły się w końcu kwietnia. Wykonawcą jest wybrana w przetargu firma Astaldi S.p.A. z Włoch, kwota kontraktu wynosi 1.066.741.483,79 zł brutto. Budowa potrwa 38 miesięcy.
Dofinansowanie z Unii Europejskiej
Warszawa otrzyma dofinansowanie w kwocie ok. 1,826 mld złotych. Te pieniądze pójdą na rozbudowę II linii metra o trzy stacje w kierunku zachodnim, trzy stacje w kierunku północno-wschodnim (budowa już trwa) a także na rozbudowę infrastruktury na Stacji Techniczno-Postojowej Kabaty oraz zakup 13 fabrycznie nowych pociągów. Dofinansowanie pozwoli także na pokrycie kosztów prac projektowych kolejnych stacji II linii metra.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?