Pomysł budowy kładki przez Wisłę wielokrotnie krytykowałem - chociażby za brak studium uwarunkowań tutaj. Fakty są jednak takie, że jej budowa trwa i nie da się już zatrzymać. Sprawdzamy zatem jak przebiegają pracę. Dziś zobaczyliśmy z bliska jak wygląda budowa, także na rzece. Za budowę mostu odpowiada firma Budimex, która zajmuje się także innymi warszawskimi inwestycjami - Tramwajem do Wilanowa i przebudową Warszawy Zachodniej.
Zaawansowanie budowy aktualnie wynosi nieco ponad 50%
Podpory na obu brzegach są już gotowe - jest ich łącznie pięć. Jak słyszymy od przedstawicieli Budimexu, wykonawcy prac, betonowanie całkowicie ma się zakończyć jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Wtedy będą gotowe już wszystkie podpory, a beton je odpowiednio zwiąże. Po tym nastąpi zaizolowanie długiego na 133m muru i częściowe przykrycie go ziemią.
Po zakończeniu betonowania z rzeki zaczną znikać elementy tymczasowe i pływające odpowiadające za prace przy budowach podpór. Kolejnym etapem będzie przygotowanie do instalacji konstrukcji stalowej. W pierwszej kolejności poprzez przygotowanie i ustawienie dodatkowych, tymczasowych podpór, które pomogą przy instalowaniu tzw. ustroju nośnego mostu. Kiedy uda się zainstalować całą konstrukcję mostu pozostaną prace wykończeniowe. Kładka pieszo-rowerowa ma być gotowa na początku 2024 roku. Warszawiacy skorzystają z niej zatem nie w zbliżającym się, a dopiero jeszcze kolejnym, sezonie.
120 milionów złotych czy nieco więcej?
Abstrahując już od tego czy wydanie takiej kwoty na kładkę pieszo-rowerową przez Wisłę jest zasadne, zaczęliśmy się zastanawiać czy szalejąca inflacja i ceny materiałów mogą spowodować wzrost ceny tej inwestycji. - W umowie jest zapisany mechanizm waloryzacji. Na tę chwilę nie ma jednak takiego tematu. Jeśli wykonawca by go podniósł to cała procedura jest opisana prawnie - tłumaczy w rozmowie z nami wiceprezydent Warszawy, Michał Olszewski. Prace idą sprawnie, więc jest szansa, że cenę uda się utrzymać.
Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM, mówił też o tym, że zmienić ma się ulica Okrzei. Po Praskiej stronie ZDM i miasto chcą stworzyć trakt konkurencyjny swoją atrakcyjnością nawet wobec Traktu Królewskiego. Kładka przez Wisłę miała by być elementem scalającym oba trakty. Wiceprezydent Olszewski zwracał też uwagę, że konieczna będzie zmiana na skrzyżowaniu Wisłostrady i Karowej. Powstanie tam przejście dla pieszych i przejazd rowerowy. Zjazd z mostu będzie bowiem na poziomie Wisłostrady, a nie bulwarów. Z kładki będzie zjazd na bulwary.
Zapytaliśmy też o relacje z wykonawcą. Budimex, jak wspomnieliśmy, dla miasta realizuje też budowę tramwaju do Wilanowa. W pierwszych miesiącach pojawiały się zarzuty co do tempa prac. - Na początku tej inwestycji faktycznie były pewne wątpliwości. To nie jest jednak wszystko wina głównego wykonawcy. Tam są też prowadzone inne prace, związane z instalacjami podziemnymi, ciepłowniczymi i kanalizacją. Staramy się na wszystko reagować, jesteśmy w kontakcie z Budimexem. Teraz nacisk położony jest na to by jak najszybciej oddać do użytku ulicę Puławską - tłumaczy nam Olszewski.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?