Budowa kładki przez Wisłę. Finisz betonowania podpór i kolejny etap prac. Zobaczyliśmy z bliska jak postępy na rzece

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Kończy się etap prac związany z budową podpór kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę. W przyszłym roku rozpocznie się montaż konstrukcji stalowej mostu. Mieliśmy okazję przyjrzeć się jak przebiegają prace, a także dopytać czy inflacja i ceny materiałów nie wpłyną na cenę inwestycji oraz czy prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Zapraszamy na relację.

Pomysł budowy kładki przez Wisłę wielokrotnie krytykowałem - chociażby za brak studium uwarunkowań tutaj. Fakty są jednak takie, że jej budowa trwa i nie da się już zatrzymać. Sprawdzamy zatem jak przebiegają pracę. Dziś zobaczyliśmy z bliska jak wygląda budowa, także na rzece. Za budowę mostu odpowiada firma Budimex, która zajmuje się także innymi warszawskimi inwestycjami - Tramwajem do Wilanowa i przebudową Warszawy Zachodniej.

Budowa kładki przez Wisłę. Finisz betonowania podpór i kolej...

Zaawansowanie budowy aktualnie wynosi nieco ponad 50%

Podpory na obu brzegach są już gotowe - jest ich łącznie pięć. Jak słyszymy od przedstawicieli Budimexu, wykonawcy prac, betonowanie całkowicie ma się zakończyć jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Wtedy będą gotowe już wszystkie podpory, a beton je odpowiednio zwiąże. Po tym nastąpi zaizolowanie długiego na 133m muru i częściowe przykrycie go ziemią.

Po zakończeniu betonowania z rzeki zaczną znikać elementy tymczasowe i pływające odpowiadające za prace przy budowach podpór. Kolejnym etapem będzie przygotowanie do instalacji konstrukcji stalowej. W pierwszej kolejności poprzez przygotowanie i ustawienie dodatkowych, tymczasowych podpór, które pomogą przy instalowaniu tzw. ustroju nośnego mostu. Kiedy uda się zainstalować całą konstrukcję mostu pozostaną prace wykończeniowe. Kładka pieszo-rowerowa ma być gotowa na początku 2024 roku. Warszawiacy skorzystają z niej zatem nie w zbliżającym się, a dopiero jeszcze kolejnym, sezonie.

Szymon Starnawski

120 milionów złotych czy nieco więcej?

Abstrahując już od tego czy wydanie takiej kwoty na kładkę pieszo-rowerową przez Wisłę jest zasadne, zaczęliśmy się zastanawiać czy szalejąca inflacja i ceny materiałów mogą spowodować wzrost ceny tej inwestycji. - W umowie jest zapisany mechanizm waloryzacji. Na tę chwilę nie ma jednak takiego tematu. Jeśli wykonawca by go podniósł to cała procedura jest opisana prawnie - tłumaczy w rozmowie z nami wiceprezydent Warszawy, Michał Olszewski. Prace idą sprawnie, więc jest szansa, że cenę uda się utrzymać.

Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM, mówił też o tym, że zmienić ma się ulica Okrzei. Po Praskiej stronie ZDM i miasto chcą stworzyć trakt konkurencyjny swoją atrakcyjnością nawet wobec Traktu Królewskiego. Kładka przez Wisłę miała by być elementem scalającym oba trakty. Wiceprezydent Olszewski zwracał też uwagę, że konieczna będzie zmiana na skrzyżowaniu Wisłostrady i Karowej. Powstanie tam przejście dla pieszych i przejazd rowerowy. Zjazd z mostu będzie bowiem na poziomie Wisłostrady, a nie bulwarów. Z kładki będzie zjazd na bulwary.

Szymon Starnawski

Zapytaliśmy też o relacje z wykonawcą. Budimex, jak wspomnieliśmy, dla miasta realizuje też budowę tramwaju do Wilanowa. W pierwszych miesiącach pojawiały się zarzuty co do tempa prac. - Na początku tej inwestycji faktycznie były pewne wątpliwości. To nie jest jednak wszystko wina głównego wykonawcy. Tam są też prowadzone inne prace, związane z instalacjami podziemnymi, ciepłowniczymi i kanalizacją. Staramy się na wszystko reagować, jesteśmy w kontakcie z Budimexem. Teraz nacisk położony jest na to by jak najszybciej oddać do użytku ulicę Puławską - tłumaczy nam Olszewski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa biznesu: Rowery cargo to przyszłość logistyki miejskiej

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie