Zarząd Dróg Miejskich przekazał najnowsze informacje dotyczące budowy mostu pieszo-rowerowego na Pragę. Drogowcy podali w komunikacie, że wszystkie prace idą zgodnie z planem.
Most pieszo-rowerowy przez Wisłę ma stać się nową wizytówką Warszawy. Jeszcze w grudniu zeszłego roku zakończyło się betonowanie filarów dwóch ostatnich rzecznych podpór. Zgodnie z planem, okres zimowy przeznaczony był na przygotowania do montażu konstrukcji stalowej. Plan jest konsekwentnie realizowany dzięki czemu możemy podziwiać już pierwsze stalowe elementy przeprawy zamontowane na betonowych filarach - czytamy w komunikacie ZDM.
Budowa mostu na Pragę. Trwa jeden z najbardziej spektakularn...
Most na Pragę. Brzegi coraz bliżej siebie
Pierwszy ze stalowych elementów konstrukcji został zamontowany po stronie praskiej pod koniec kwietnia. Zanim jednak to się stało, robotnicy musieli przeprowadzić szereg prac przygotowawczych.
Stalowe kolosy były zwożone na plac budowy, a następnie scalane na ziemi. Dopiero po złączeniu można montować je na filarach - wyjaśniają drogowcy.
W tym samym czasie trwały przygotowania do prac po stronie śródmiejskiej. Na bulwary dostarczony został ogromny żuraw Demag CC3800 - identyczny pracuje też po stronie praskiej. Zarząd Dróg Miejskich wyjaśnia, że było to spore wyzwanie logistyczne, a do montażu Demaga musiała zostać użyta inna, nieco mniejsza maszyna.
Do tej pory prace idą zgodnie z planem. Obecnie trwa jeden z najbardziej spektakularnych etapów, czyli montaż konstrukcji stalowej. Drogowcy informują że:
- Pierwsze stalowe elementy są już po dwóch stronach rzeki, zbliżając do siebie oba brzegi.
- W kolejnych tygodniach wykonawca będzie montował podpory tymczasowe, spawał kolejne elementy sekcji i umieszczał je na betonowych podporach.
- W międzyczasie trwają też mniej spektakularne prace, takie jak np. przebudowa kanalizacji deszczowej oraz sieci teletechnicznych, a także budowa nasypu zbrojonego tzw. georusztem – na Wybrzeżu Kościuszkowskim.
Most pieszo-rowerowy na Pragę
Przypomnijmy, że budowana przeprawa będzie pierwszym w Warszawie mostem dostępnym wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Konstrukcja będzie liczyć 452 metry długości. Za realizację inwestycji odpowiada firma Budimex. Koszt przedsięwzięcia to 120 mln 961 tys. zł brutto. Budowa obiektu ma zostać zakończona w 2024 roku.
To będzie najdłuższa tego typu przeprawa w Polsce. Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Przybliży Pragę do nowego, zielonego centrum miasta. To będzie jedna z wizytówek stolicy - mówił Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Most będzie o 127 metrów dłuższy od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą nią z kolei w 2 minuty.
Rzeszów. Spacer szlakiem sklepów i warsztatów z okresu okupacji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?