Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bulwary Wiślane w zawieszeniu. Zatrzymanie inwestycji to milionowe straty dla Warszawy?

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Nie wiadomo kiedy powstaną Bulwary Wiślane. Inwestycję zupełnie wycięto z przyszłorocznego budżetu. Wstrzymano nawet prace projektowe, co zdaniem architektów może przynieść fatalne skutki. - Jeśli teraz ustalilibyśmy pewne rzeczy, być może zaoszczędzilibyśmy kilkanaście milionów złotych. Potem przebudowywanie linii średnicowej czy wprowadzanie zmian będzie bardzo kosztowne - mówi nam Szczepan Wroński.

Nieciekawie wygląda sytuacja Bulwarów Wiślanych. Już w sierpniu ratusz sugerował, że ze względu na napięty budżet inwestycja zostanie przełożona na później. Teraz wycięto ją zupełnie z przyszłorocznego budżetu. Spektakularny projekt pracowni WXCA wybrano jeszcze w 2017 roku. Od dłuższego czasu prace projektowe się nie odbywają, ponieważ wciąż nie ma szczegółowych decyzji ratusza w tej sprawie. Niestety, ale w przypadku Bulwarów poślizg może okazać się fatalny w skutkach.

- Nawet jeśli w tym roku nie ma pieniędzy na tę inwestycję, to nie jest to stan docelowy. Należy teraz planować, zastanawiać się i przygotowywać się do budowy. Upatruję w tym całościowym procesie projektowym szansę, żeby nie kosztowało to więcej niż musi – mówi w rozmowie z nami Szczepan Wroński z pracowni WXCA.

Bulwary Wiślane w zawieszeniu. Zatrzymanie inwestycji to mil...

- Mam pewne obawy dotyczące chociażby równoległego projektowania przebudowy linii średnicowej. Jeśli teraz ustalilibyśmy pewne rzeczy, być może zaoszczędzilibyśmy kilkanaście milionów złotych. Potem przebudowywanie linii średnicowej czy wprowadzanie zmian będzie bardzo kosztowne – dodaje. Całą rozmowę z architektem, którego pracownia zmienia Warszawę, publikujemy tutaj.

Wobec problemów budżetowych, które będą postępować w kolejnych latach, pojawia się pytanie, czy Bulwary w ogóle powstaną? Jedną z propozycji jest cięcie kosztów. Jak przełożyłoby się to na samą inwestycję?

- Po pierwsze można wydzielić sam bulwar i rozłożyć go na co najmniej trzy fragmenty. Żeby jednak etapowanie spełniło swoje funkcje, niezbędne jest zaprojektowanie całości, o czym już wspominałem. Żeby uniknąć sytuacji, że jak zabierzemy się za rozbudowę bulwarów, to punkty styku poszczególnych odcinków nie będą do siebie pasować. Oczywiście wszystko można później dostosować, ale to generuje koszty – tłumaczy Wroński.

Dodaje również, że każdy element koncepcji można potraktować jako oddzielną inwestycję. W taki sposób można zaczynać prace od najbardziej potrzebnych elementów, np. od centrum kongresowego, a kolejne stawiać później, nawet po latach.

- Zakładam, że mając tylko 10 milionów złotych jesteśmy w stanie coś zrobić, co będzie dobrze wyglądającym kawałkiem w drodze do całości – tłumaczy.


od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto