– Nigdy w życiu! To dla nas za duże wyzwanie. Trzeba armii ludzi i świetnego sprzętu, by wypucować cały obiekt. Pamiętam, że pół roku temu nasza konkurencja zabrała się za mycie zapuszczonego sufitu. Ale przeliczyła się z siłami i skapitulowała – mówi MM-ce Marek Bajkowski z firmy sprzątającej Nomal.
Dodaje, że Dworzec Centralny mogą doprowadzić do porządku tylko najwięksi w branży. Tacy, jak Impel Cleanig: - Gdybyśmy dostali taką propozycję, na pewno podjęlibyśmy się zadania. Nie wiem, ile potrwałoby gruntowne czyszczenie obiektu. To zależy od powierzchni i środków finansowych. W grę na pewno wchodziłyby maszyny czyszczące i profesjonalna chemia – tłumaczy Iwona Poryszewska z Impel Cleaning.
Ta wrocławska firma to potentat na rynku usług porządkowo-czystościowych. Co ciekawe, już od pewnego czasu sprząta Dworzec Centralny: – Ale tylko niektóre elementy. Nie zdradzę jakie, bo obowiązuje mnie tajemnica handlowa – zastrzega Poryszewska.
W grudniu 2008 roku z zabrudzoną posadzką w hali głównej zmierzyła się firma Apel CSS. Robotnicy pracowali nocami przez dwa tygodnie. – Musieliśmy użyć agresywnych narzędzi diamentowych i zerwać wierzchnią część. Potem nadaliśmy posadzce połysk i zabezpieczyliśmy ją środkami chemicznymi – opowiada Krzysztof Chomaniuk.
Jego zdaniem tak zakonserwowana podłoga powinna wytrzymać 20 lat. Ale gołym okiem widać, że brud już się osadził na świeżo odnowionym trotuarze. – To wina firm sprzątających. Zamiast specjalnych, łagodnych środków używają specyfików na bazie mydła, a te niszczą ochronną warstwę – twierdzi Chomaniuk.
Zmycie 30-letnich osadów z podłóg i ścian łatwe nie będzie. Ale PKP zapewnia, że zdąży przed Euro i nie będziemy musieli się wstydzić. Na remont Centralnego chce wydać 22 miliony złotych. W grę wchodzi nie tylko sprzątanie. Z dworca mają zniknąć szpetne reklamy i część budek z fastfoodami. Zamiast tego w hali głównej pojawią się windy oraz restauracja i Centrum Informacji Turystycznej.
Dopiero po piłkarskiej imprezie zostanie ogłoszony konkurs na zupełnie nowy dworzec. Ma on powstać w latach 2014-2018.
Przed Euro 2012 kolejarze planują też remont Dworca Zachodniego i Dworca Wschodniego. Zostaną także zmodernizowane perony na stacji Warszawa Stadion. No i pojawi się stacja pod Terminalem II na Okęciu.
Czytaj także:
PKP: Dworzec Centralny jak z żurnala
Kontrola NIK: zadbane dworce za 100 lat
Euro 2012: Warszawa bez nowych dworców
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?