Szefowie Centralnego Portu Komunikacyjnego przeprowadzili szerokie konsultacje z mieszkańcami. Przez miesiąc - od 10 lutego do 10 marca - swoje uwagi do lokalizacji wszystkich inwestycji związanych z budową lotniska (głównie tras kolejowych) można było składać mailowo oraz w formie papierowej - wysyłając pocztą.
- Do konsultacji przedstawiliśmy korytarze obejmujące ponad 1,6 tys. km nowych linii kolejowych i ponad 400 km drogowych tras szybkiego ruch. Teraz czas na dokładną analizę każdej ze zgłoszonych uwag. Zamierzamy nasze linie zaplanować, zaprojektować i wybudować w jak największej zgodzie z mieszkańcami i biorąc pod uwagę ich opinie - powiedział Mikołaj Wild, prezes CPK.
W sumie do CPK spłynęły 33 tysiące uwag. Nie uwzględniono jednak jeszcze tych przesłanych tradycyjną pocztą. Najwięcej uwag dotyczy Mazowsza.
W Wieliszewie – skąd spłynęło sporo wniosków – już na początku marca odbyły się protesty. Mieszkańcy, według wójta ok. 2 tysiące osób, utworzyli ludzki łańcuch wzdłuż głównej drogi. Obawiają się wyburzeń oraz rozdzielenia kilku miejscowości na pół.
Nerwowo było także w okolicach Grójca, gdzie na spotkanie w sprawie trasy kolejowej przybyło kilkaset osób. - Na zebranie przybyli również mieszkańcy sąsiednich gmin, m.in. Pniew oraz Jasieńca. Omawialiśmy planowane inwestycje drogowe i kolejowe na terenie pobliskich sołectw oraz wszelkie nurtujące kwestie dotyczące CPK. Obecni na sali w zdecydowanej większości deklarowali sprzeciw wobec planowanemu przebiegowi szprychy kolejowej przez naszą gminę. Oznacza to niemal jednogłośne odrzucenie wszystkich możliwych wariantów. - relacjonował spotkanie burmistrz Grójca, Dariusz Gwiazda.
Zastrzeżenia spływały także od mieszkańców Bolimowa (woj. łódzkie). Planowana tam trasa szybkiej kolei przecina dwie gminy i wchodzi w teren Bolimowskiego Parku Krajobrazowego. - Każdy z trzech wariantów szybkiej kolei przecina tereny o wartościach historycznych, kulturowych i przyrodniczych - mówił Stanisław Pytliński, zastępca dyrektora Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego, zarządzający Bolimowskim Parkiem Krajobrazowym.
Sporo uwag wpłynęło także od mieszkańców Krakowa, Konstantynowa Łódzkiego czy Dąbrowy Górniczej. W większości z nich znajdują się propozycje, by linie kolejowe poprowadzono poza miejscowościami, ale jednocześnie z poszanowaniem terenów zielonych. Uwagi dotyczą także planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Przekazane zostały GDDKiA, która od marca zarządza tym projektem.
W następnych miesiącach organizowane będą spotkania przedstawicieli CPK w gminach przez które przebiegać będą nowe linie kolejowe. - Nasze plany zakładają przygotowanie studium wykonalności dla poszczególnych linii, a także wykonanie ocenę oddziaływania na środowisko, która zostanie poprzedzona inwentaryzacjami przyrodniczymi. Celem spółki będzie też przedstawienie bardziej szczegółowych rozwiązań technicznych, np. przejścia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach - mówi Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?