Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Centralny Port Komunikacyjny. Nowe pomysły na superlotnisko pod Warszawą. Bursztynowy dach i miasto pod kopułą

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
mat. pras. / Populous
Centralny Port Komunikacyjny ma być gotowy za osiem lat. Superlotnisko pod Warszawą, jeśli powstanie, będzie obsługiwać miliony pasażerów. Wkrótce rozpoczną się prace nad strategicznym planem CPK. Obecnie do współpracy zaproszono architektów, którzy zaproponowali swoją wizję lotniska.

Nowe pomysły na superlotnisko pod Warszawą

To już drugie "warsztaty" efektem których są wizje super-lotniska oczami znanych architektów. W lipcu pracownie m.in. Foster+Partners oraz Zaha Hadid Architects pokazały lotnicze miasteczko wyglądające jak wielka litera "X" oraz terminal z dżunglą wewnątrz. (Więcej o tym pisaliśmy tutaj.) Teraz władze Centralnego Portu Komunikacyjnego przedstawiły kolejne projekty.

Woods Bagot
Architekci stworzyli futurystyczną koncepcję lotniska, które będzie wyglądało zupełnie inaczej niż dziś. W związku z tym bryła musi być elastyczna i modułowa, tak by można było wprowadzać w niej zmiany. Kluczową inspiracją Woods Bagot jest polski krajobraz. Sufity terminala mają przypominać pnie drzew, a w rejonie portu zaplanowano dostępny dla podróżnych park.

Centralny Port Komunikacyjny. Nowe pomysły na superlotnisko ...

- Lotnisko przyszłości powinno stanowić więc chwilową ucieczkę przed stresem i problemami dnia codziennego. Być nie tylko miejscem oczekiwania na samolot, ale także strefą relaksu – powiedział Cliff Bollmann z Woods Bagot. Pracownia chce stworzyć naturalne ścieżki dla pasażerów. Zbierane są dane na temat pasażerów w terminalach, a na tej podstawie wytycza się intuicyjne dla ludzi drogi.

ZOBACZ TEŻ: Centralny Port Komunikacyjny coraz bliżej. Z Warszawy dojedziemy do niego w kilkanaście minut

Populous
Londyńska pracownia wpadła na pomysł „lotniska-miasta”. Pod dachem znalazłyby się tereny zielone, obiekty sportowe, biura i centra handlowe. Na najniższej kondygnacji przewidziano stację kolejową, na samej górze halę odlotów. Pozostałe usługi znalazłyby się pomiędzy.

Na lotnisku byłby strefy relaksu z basenami czy siłownią, a także sale konferencyjne dla biznesmenów. Część rozrywkowa składałaby się z urządzeń cyfrowych, interaktywnych i VR. Pomyślano również o wewnętrznych placach zabaw i otwartych tarasach z widokiem na pas startowy, z których można by podziwiać startujące samoloty.

Na podstawie badań opinii użytkowników portów lotniczych w różnych częściach świata zgromadziliśmy gigantyczną ilość danych, która pozwoliła na stworzenie mapy doświadczeń użytkowników. Uwzględnia ona oczekiwania różnych grup podróżnych względem każdego z etapów pobytu na lotnisku. –zapewnia architekt Brett Wightman, kierujący grupą Asia Pacific Aviation Populousa

KPF
Pracownia KPF zaproponowała trójkątny terminal, który skróciłby czas przejścia między bramkami. Wnętrza mają być przestronne, a dach przezroczysty. Na szczycie pomarańczowe nieregularne świetliki przypominają polski bursztyn. We wnętrzu terminala znalazły się drzewa i donice z roślinnością, które mają stanowić czynnik „odstresowujący”.

– Trójkątny kształt terminala jest optymalny z architektonicznego punktu widzenia i niesie ze sobą wiele korzyści. Oznacza wygodę przemieszczania się, skrócenie czasu przesiadek i łatwość adaptowania przestrzeni. Nawiasem mówiąc, trójkąt to piękny kształt, przywołujący na myśl splecione dłonie i kojarzący się z solidarnością, która jest tak bliska polskiej tożsamości – wyjaśnia architekt Jens Hardvendel z KPF.

- Już po raz drugi zaprosiliśmy do współpracy architektów z bogatym portfolio zaprojektowanych i zrealizowanych inwestycji, żeby zapytać ich o to, jak Port Lotniczy Solidarność może wyglądać. Moment nie jest przypadkowy. Do końca października konsultujemy z partnerami branżowymi wymagania techniczne i operacyjne nowego lotniska. Naszym celem jest uzgodnienie założeń koncepcyjnych CPK z potrzebami przyszłych użytkowników – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. "Warsztaty" współorganizowała Ambasada Wielkiej Brytanii.

Centralny Port Komunikacyjny. Pokazano projekt megalotniska ...

Wielkie lotnisko w gminie Baranów ma powstać do 2027 roku. Początkowo będzie obsługiwać około 45 milionów pasażerów, ale docelowo nawet 100 mln. Spółka Centralny Port Lotniczy (CPK) chce na początku przyszłego roku ogłosić przetarg na master plan – dokument określający m.in. prognozy ruchu oraz szczegółowy plan budowy. Wtedy dowiemy się czy 2027 rok jest realny. Coraz więcej ekspertów twierdzi, że termin może nie zostać dotrzymany.

POLECAMY TEŻ:


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto