Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Centralny Port Komunikacyjny zaprojektuje Norman Foster. Projekt pochłonie ponad 850 mln zł

Joanna Postrzednik
Joanna Postrzednik
Foster + Partners i Buro Happold Limited złożyło najkorzystniejszą ofertę na master architekta Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Decyzja nie jest jeszcze prawomocna, czekamy na ostateczny wynik postępowania - poinformował rzecznik CPK.

Foster+Partners zaprojektuje CPK

- Rzeczywiście, wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na na generalnego projektanta architektury, czyli tzw. master architekta. Najwyższą łączną liczbę punktów komisja przetargowa przyznała konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited - przekazał nam Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

W tym postępowaniu kryterium ceny wynosiło 35 proc. Reszta to kryteria jakościowe: doświadczenie personelu, metodyka i zadanie projektowe, które łącznie stanowiły 65 proc. - Wybraliśmy wiec ofertę najlepszą pod względem relacji ceny do jakości - dodaje rzecznik.

Do udziału w postępowaniu dopuszczonych zostało pięć międzynarodowych biur architektonicznych i konsorcjów. Były wśród nich trzy biura projektowe wywodzące się z Wielkiej Brytanii: Foster + Partners, Buro Happold Limited, Zaha Hadid Architects, WSP UK Limited, amerykańska firma Kohn Pedersen Fox (KPF), Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura, Weston Williams +Partners LLP, gmp International GmbH, czyli konsorcjum hiszpańsko- brytyjsko-niemieckie oraz Dar Al-Handasah i Perkins&Will, czyli konsorcjum libańsko-amerykańskie.

Najwyżej oceniona została oferta Foster+Partners i Buro Happold. Spółka czeka na uprawomocnienie się decyzji. Projektowanie potrwa około dwóch i pół roku. Koncepcja projektowa powinna być gotowa w połowie przyszłego roku. Zakładany budżet zadań to 962 mln zł brutto. Oferta Foster + Partners i Buro Happold Limited wynosi 856 mln zł brutto.

- To jeszcze nie jest ostateczny wynik (czekamy na uprawomocnienie), ale z pewnością kolejny bardzo znaczący kamień milowy. Dziękuję wszystkim uczestnikom tego, kolejnego już, postępowania prowadzonego w formule dialogu konkurencyjnego - przekazał Mikołaj Wild, prezes CPK.

Zamówienie na projektanta generalnego, czyli tzw. master architekta, obejmie usługi projektowania głównego terminala (w ramach kolejnych etapów również tzw. terminali satelitarnych), a także dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym w lokalizacji przestawionej w ramach prezentacji wariantu inwestorskiego.

Wybrany projektant będzie współpracował m.in. z master plannerem CPK, czyli firmą Arup, doradcą strategicznym - Portem Lotniczym Incheon z Seulu, a także np. z generalnym projektantem inżynierii lądowej (MCE). Do master architekta będą dołączali wykonawcy pozostałych prac projektowych, których spółka CPK planuje wybrać w kolejnych przetargach.

Norman Foster zaprojektuje CPK

Wybrano projektanta z ogromnym doświadczeniem (m. in. w przy projektowaniu lotnisk hubowych Chek Lap Kok Hong Kong, Beijing Capital a także Londyn-Stansted, Panama-Tocumen, New Doha International, Kuwait International i innych, które pozwoli mu zaprojektować lotnisko przesiadkowe wraz z węzłem transportowym, o skali niespotykanej wcześniej w Polsce.

- Pamiętajmy, że mówimy o dużym lotnisku hubowym, a nie o porcie regionalnym. Skala przedsięwzięcia, jeśli weźmiemy pod uwagę też rozwiązania kolejowe, drogowe, kwestie budowy węzła transportowego, jest niespotykana dotychczas w naszym kraju - mówi Konrad Majszyk. I dodaje, że chodzi o projekt przemyślany, innowacyjny, umożliwiający etapowanie, a także elastyczne zmiany wynikające z wahań popytu. Chodzi też o projekt pozbawiony licznych błędów terminala na Lotnisku Chopina, przez które przesiadki, np. między strefą Schengen i non-Schengen, są zbyt długie i niewygodne.

Loty w 2027 roku

Centralny Port Komunikacyjny ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto