Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Chevrolet Spark - rewelacyjny następca Matiza. Test Użytkownika MM-ki

maciej-kubryn
maciej-kubryn
Po przetestowaniu Renault Twingo miałem okazję sprawdzić jak spisuje się jeden z jego najgroźniejszych rywali jakim jest Chevrolet Spark.

Inne testy Macieja Kubrynia:


Chevrolet Spark
trzy lata temu przeszedł gruntowny lifting. Miejski Spark produkowany jest przez koncern General Motors od 2005 roku, kiedy to zastąpił popularnego Daewoo Matiza i pomimo zachowania podobnych wymiarów, użytkownicy mają do dyspozycji nieco przestronniejsze wnętrze oraz bagażnik, a przede wszystkim zdecydowanie atrakcyjniejszy design.


Stylistyka

Zaprezentowany w 2009 roku nowy Spark przeszedł gruntowne zmiany, dzięki którym jego wygląd stał się bardziej nowoczesny. Znacznym zmianom uległ zarówno wygląd wewnętrzny, jak i zewnętrzny samochodu. Wśród zmian wyróżnić należy atrapę chłodnicy, podłużne reflektory, przeprojektowane zderzaki i tyle światła. Co ciekawe przeprojektowane nadwozie jest bardziej kanciaste i otrzymało więcej wytłoczeń. Trzeba przyznać, że Chevrolet w kolorze czarnym i kontrastującymi felgami oraz relingami prezentuje się wyjątkowo korzystnie.

Wnętrze i wyposażenie

Wsiadając do Sparka odczuwamy, że znajdujemy się w niewielkim miejskim samochodzie, jednakże jedyną wadą, którą należy tutaj podkreślić jest kształt kolumny centralnej, która sprawia, że brakuje nieco miejsca dla prawej nogi kierowcy. W czasie krótszych podróży nie sprawia to większego problemu, jednak po dłuższej trasie zmęczenie nogi daje się we znaki. Jak to bywa w samochodach niższych segmentów, w środku znajdujemy stosunkowo dużo plastikowych wykończeń, jednak czerwone wstawki dodają sportowego charakteru i sprawiają, że wnętrze jest znacznie przyjemniejsze.

Pomimo niewielkich wymiarów, wnętrze auta jest wystarczająco przestronne do komfortowego podróżowania w trasach o średnim zasięgu, a prostota w wykonaniu wnętrza sprawia, że obsługa wszystkich przyrządów samochodu jest bardzo łatwa i intuicyjna. Z tyłu samochodu znajdujemy wystarczająco dużo miejsca do komfortowego podróżowania nim dwóch osób (dla trzech jest trochę za mało miejsca), co odbiło się niestety na pojemności bagażnika, która wynosi zaledwie 170 litrów.

Chevrolet Spark w wersji 1,2 LT wyposażony jest w m.in.: sześć poduszek powietrznych, system ABS, system wspomagania nagłego hamowania, przednie reflektory przeciwmgielne, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, sześć głośników, multifunkcyjną kierownicę, komputer pokładowy czy automatyczną klimatyzację. Dopłaty wymaga jedynie system stabilizacji toru jazdy (1000 zł), czujniki parkowania (800 zł) i lakier metalizowany (1400 zł). Spark z mocniejszym silnikiem oraz najbogatszą wersją wyposażenia kosztuje jedynie 39 390 złotych, czyli o ponad 5000 złotych mniej niż mniejsze i gorzej wyposażone Renault Twingo.

Silnik

W ofercie Chevroleta mamy do wyboru dwa silniki benzynowe. Pierwszy z nich o pojemności 1.0 litra, mocy 68 koni mechanicznych i momencie obrotowym 93 Nm. W testowanym przeze mnie egzemplarzu zamontowana była nieco mocniejsza jednostka benzynowa o pojemności 1.2 litra, która generuje moc 81 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy na poziomie 111 Nm. Taki silnik w połączeniu z niską masą własną samochodu pozwala rozpędzić autko od 0 do 100 km/h w 12,1 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 164 km/h. To zdecydowanie lepsze osiągi od drugiej wersji jednostki napędowej, która pozwala rozpędzić samochód od 0 do 100 km/h w 15,5 sekundy. Co ciekawe mocniejszy silnik nie zwiększa zużycia paliwa w porównaniu do jednostki o pojemności 1.0 litra i kosztuje zaledwie 1 600 złotych więcej, dlatego też warto zastanowić się nad wybraniem właśnie tej wersji.

Zgodnie z danymi katalogowymi niewielki Spark spala w cyklu miejskim 6,6 litra, w trasie 4,2 litra, natomiast w cyklu mieszanym 5,1 litra benzyny. Jak to zwykle bywa zużycie paliwa w czasie testów różniło się nieco od danych podawanych przez producenta. Niestety komputer pokładowy montowany w Sparku nie wskazuje zużycia paliwa, dlatego też moje pomiary dokonywane były manualnie, przez co nie przedstawiam dokładnych wyników spalania, a jedynie przybliżone wartości. I tak z moich wyliczeń wynika, iż Chevrolet Spark spalał w mieście 7,0 – 7,5 litra natomiast w trasie około 5,0 litrów paliwa. Jest to zadowalający wynik.

Testowany przeze mnie Chevrolet wyposażony w silnik o pojemności 1,2 litra sprawuje się wyjątkowo dobrze w miejskich warunkach. Samochód jest żwawy i dynamiczny, a niewielkie rozmiary pozwalają na bezproblemową jazdę nawet w zakorkowanych miastach. Przed wyjazdem na trasę miałem niemałe obawy o komfort podróżowania i stabilność samochodu w trakcie dłuższych podróży. Wszakże Spark nie ma szerokiego rozstawu osi i jest stosunkowo wysoki, jednakże już po chwili moje obawy zostały rozwiane. Samochód prowadził się bardzo dobrze, także w tracie manewrów wyprzedzania. Ale podróżowanie z prędkością powyżej 120-130 km/h powodowało stosunkowo duży hałas we wnętrzu autka.

Podsumowanie

Testowany przeze mnie Chevrolet Spark 1,2 LT kosztujący 39390 złotych jest wyjątkowo interesującą pozycją wśród miejskich samochodów. Samochód cechuje się bardzo atrakcyjnym wyglądem, stosunkowo ekonomicznym silnikiem i bardzo bogatym wyposażeniem, które wyróżnia go spośród samochodów tego segmentu. Moje wrażenia potwierdzają również wyniki sprzedaży, które wskazują, że Chevrolet Spark jest najpopularniejszym modelem w swoim segmenci.


Chevrolet Spark 1.2 LT (81 KM) - dane

Nadwozie: pięciodrzwiowe
Silnik: benzynowy, pojemność 1206
Moc i maksymalny moment obrotowy: 81 KM przy 6200 obr./min, 111 Nm przy 4800 obr./
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 5-stopniowa; napęd na przednią
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 12,1
Prędkość maksymalna: 164 km/
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 6,6/4,2/5,1 l/100
Wymiary (dł./wys./szer.): 3640/1522/
Masa i poj. bagażnika: 939-1058 kg, 170
Cena testowanego modelu: 39 390 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto