Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co się zmieniło na warszawskich drogach od 2004 roku? ZDM podsumowuje realizację milionowych projektów

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Przez 15 lat obecności Polski w Unii Europejskiej Zarząd Dróg Miejskich otrzymał ponad 100 mln zł z funduszy unijnych na realizację różnych projektów. Dofinansowanie obejmuje m.in. budowę 19 nowych tras rowerowych o łącznej długości ok. 70 km, a także stworzenie aplikacji mobilnej, która będzie wskazywać wolne miejsca postojowe na wybranym parkingu w dowolnej dzielnicy. Jakie jeszcze inwestycje powstały od 2004 roku dzięki pieniądzom z UE? Szczegóły w artykule poniżej.

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem

Pierwszym projektem dofinansowanym ze środków UE i realizowanym przez ZDM było stworzenie od podstaw Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem w Warszawie. Pieniądze w wysokości 14,2 mln zł na jego realizację przyznano w 2005 roku. Po trzech latach system ruszył.

W ramach ZSZR uruchomiono m.in. podsystem sterowania sygnalizacja świetlną oraz podsystem nadawania priorytetów dla pojazdów komunikacji zbiorowej. W 2008 roku Zintegrowany System Zarządzania Ruchem obejmował 37 skrzyżowań. Po zakończeniu projektu system jest dynamicznie rozwijany. Obecnie jest ich łącznie 321. Tylko w 2018 roku do systemu podłączone zostały 53 skrzyżowania, m.in. na ul. Okopowej, Żwirki i Wigury, Puławskiej, Wiertniczej i Powsińskiej.

Po 10 latach funkcjonowania sam system jest w trakcie modernizacji. Centrum operatorów przeszło generalny remont i zyskało nowoczesny sprzęt pozwalający na stałą kontrolę systemu, na skrzyżowaniach pojawiły się nowe cyfrowe kamery i urządzenia do detekcji, zaś w tunelu pod Wisłostradą rozbudowano istniejący system łączności i wymieniono podświetlane tablice ostrzegawcze.

Remonty, Warszawa. W tym roku miasto planuje prawie 1,9 tys. inwestycji i remontów

Remonty, Warszawa. W tym roku miasto planuje prawie 1,9 tys....

Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy

Zarząd Dróg Miejskich w 2016 roku pozyskał 71,5 mln zł ze środków Unii Europejskiej na realizację projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF – etap I”. Pieniądze są przeznaczone na budowę 19 nowych tras rowerowych o łącznej długości ok. 70 km.

Była to też okazja do przebudowy ulic, na której zyskali wszyscy ich użytkownicy. W ramach prac powstały nowe chodniki, przebudowano oświetlenie i sygnalizację świetlną oraz wyremontowano przystanki autobusowe. Pojawił się system zliczający przejazdy rowerów, a także przydatne dla rowerzystów stojaki i podpórki. Posadzono nowe drzewa i ponad 21 tysięcy krzewów. Jedną z większych inwestycji rowerowych była przebudowa węzła „Wyścigi”. W okolicach węzła powstał nowoczesny system bezkolizyjnych ramp i przejazdów podziemnych, które ułatwią podróż rowerem w każdym kierunku.

Ponadto dzięki projektowi powstają trasy m.in. wzdłuż ul. Puławskiej, Radzymińskiej, ciągu ulic Słomińskiego-Okopowa-Towarowa, Kasprzaka-Wolska-Połczyńska czy Marsa-Ostrobramska-Stanów Zjednoczonych zakończona kładkami pod mostem Łazienkowskim. Jak zapewnia ZDM, projekt jest w końcowej fazie realizacji.

unia

E-parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego

W Warszawie powstaje jeden z pierwszych systemów na świecie, który pozwoli szybciej zaparkować w centrum. W specjalnej aplikacji znajdzie się mapa wolnych miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Czujniki lub kamery będą na żywo sprawdzać, czy w danym punkcie stoi już auto. Kierowcy za pomocą mobilnej aplikacji szybko sprawdzą najlepszą trasę do celu oraz zapłacą za parkowanie.

Projekt będzie realizowany dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej w ramach Wirtualnego Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. Zarząd Dróg Miejskich otrzymał 23 mln zł dotacji unijnej na uruchomienie i obsługę systemu w latach 2020-2026. Więcej informacji o e-parkowaniu znajdziecie tutaj:

E-parkowanie w Warszawie. Nowa aplikacja pomoże znaleźć woln...

RESOLVE

ZDM wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego uczestniczy w projekcie RESOLVE w ramach programu Interreg Europe, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jego głównymi celami są działania w kierunku ograniczenia emisji dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń generowanych przez handel detaliczny. Jakie rozwiązania transportowe są potrzebne ulicom handlowym? Jak zorganizować dostawy towarów? Jak sprawić, by samochód nie był jedyną opcją dla mieszkańców chcących zrobić zakupy? Właśnie na te pytania próbuje odpowiedzieć projekt RESOLVE, który jest realizowany w latach 2016-2021.

POLECAMY TEŻ:


od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto