Remont linii średnicowej wyczekiwany jest od lat. Co prawda najpierw utrudni życie mieszkańcom, ale stwarza też ogromne możliwości rozwoju sieci kolejowej w osi wschód - zachód. Zwiększenie przepustowości, usprawnienie rozjazdów i unowocześnienie całego odcinka umożliwi stworzenie czegoś na kształt dodatkowej linii metra od Warszawy Zachodniej do Wschodniej.
To także w końcu szansa by zadbać o to ogromne centrum przesiadkowe, które jest w okolicy popularnej "patelni" i umożliwić bezkolizyjne przesiadki pomiędzy stacją metra Centrum a dworcem PKP Warszawa Śródmieście. Do pełni szczęścia niezbędne jest wybudowanie stacji kolejowej łącznika z metrem, co jak wiemy z historii, nie jest takie oczywiste. Ba, temat połączenia tych dwóch obiektów ma już grubo ponad 20 lat. Lepszej szansy jednak już nie będzie.
Jakie są szanse na realizacje?
Zapytaliśmy o to obie zainteresowane strony. Odpowiedzi udzielili nam jednak wyłącznie kolejarze. Poinformowali nas, że piłeczka w tej sprawie leży po stronie miasta, a umowa na budowę połączenia nie jest jeszcze zawarta. Cieszy natomiast fakt, że rozmowy są prowadzone.
- Zawarcie porozumienia z miastem na budowę łącznika pomiędzy Warszawą Centralną - Warszawą Śródmieściem a metrem nie zostało jeszcze zawarte. PLK czekają na decyzję miasta w sprawie zaproponowanych rozwiązań oraz treści porozumienia - tłumaczy Karol Jakubowski z PKP PLK.

Miasto nie odpowiedziało nasze pytanie o to jak sprawa wygląda w takim razie z ich perspektyw
Jednakże Marek Chmurski, pełnomocnik prezydenta Warszawy ds. rozwoju infrastruktury kolejowej, w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl odniósł się do tej kwestii. - Techniczne aspekty tego połączenia mamy uzgodnione już od pół roku. W tej chwili na ukończeniu jest analiza, którą firma zewnętrzna przygotowała dla Metra Warszawskiego, związana ze sprawdzeniem technicznej możliwości włączenia nowego przejścia w stację metra Centrum - informuje rzecznik.
To brzmi naprawdę obiecująco. Chociaż dopóki nie będą podpisane wszystkie dokumenty lepiej nie zapeszać. Zwłaszcza, że Chmurski dodaje, iż projekt po stronie PKP PLK cały czas się kształtuje. Osobną kwestią jest, że poza wygodną przesiadką zadaszony miałby zostać cały teren dzisiejszej patelni. Dokładnie nie wiadomo jednak jak to miejsce będzie wyglądać - być może rozstrzygnie to konkurs architektoniczny.
Jeśli wygodną przesiadkę między dworcem PKP a stacją metra Centrum uda się wybudować może to być najdogodniejsza przesiadka w stolicy. Takich nie udało się stworzyć chociażby w metrze. O problemach z łącznikiem na Świętokrzyskiej piszemy poniżej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

HUAWEI Watch Fit 2 Active Czarny
Ekran AMOLED o przekątnej 1.74 cala z ultrawąskimi…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 3-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
kup teraz

Samsung Galaxy Watch5 Pro SM-R920 45mm Czarny
Waga: 46,5 gWymiary: 45,4 x 45,4 x 10,5 mmTyp (dam…
kup teraz

Amazfit GTS 3 Czarny
Amazfit GTS 3 Graphite Black Amazfit GTS 3 to potę…
kup teraz

Amazfit GTR 3 Pro Brązowy
Duży ekran Ultra HD Amoled. Zaprojektowany w klasy…
kup teraz

GARMIN Fenix 7 Srebrno-szary (100254001)
Jest 7 dni w tygodniu, a zegarki z serii fēnix 7 s…
Strefa Biznesu - Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać.