Co z obwodnicą warszawskiego Śródmieścia? Czy miasto szykuje na nią zupełnie nowy pomysł? Brakuje kluczowych odcinków

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
archiwum Polska Press
Udostępnij:
Władze Warszawy konsekwentnie zamierzają realizować projekt Rafała Trzaskowskiego “Nowe Centrum Warszawy” wiąże się on z usuwaniem samochodów z centrum stolicy, ograniczeniem ruchu aut, stawianiem na ruch pieszy, rowery i komunikację miejską. W związku z tym wracają pytania o zapowiadaną od lat obwodnicę śródmieścia. Kiedy powstanie i w jakim kształcie?

Przypomnijmy, że sam pomysł obwodnicy śródmieścia nie jest nowy i od lat oczekiwał realizacji wraz z dwiema innymi obwodnicami. Realizacja pierwszej z nich powoli dobiega końca. Powstała już Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu trasy S2, do tego od zachodu i północy przebiega trasa S8, a cały ring zamknąć ma na wschodzie trasa S17. Drogowcy natomiast rozpisują pierwsze przetargi na obwodnicę aglomeracyjną, która ma ograniczyć ruch tranzytowy w mieście.

Trzecią i ostatnią obwodnicą miała być ta przebiegająca wewnątrz miasta, ale ograniczająca ruch w jego centrum. O jej zachodni odcinek radni dopytywali w swoich interpelacjach. Piotr Żbikowski i Kacper Pietrusiński przypomnieli, że zachodni odcinek obwodnicy miał przebiegać od Mostu Gdańskiego do Wawelskiej. Tak zakładało zlecone w grudniu 2007 roku studium. Z możliwych czterech został wybrany wówczas najbardziej optymalny wariant bezkolizyjnego przejazdu, zakładający dodatkowo powstanie:

  • tunelu o długości 585 metrów pod rondem zgrupowania AK “Radosław” w ciągu Słomińskiego i Okopowej,
  • tunelu osi wschodniej jezdni Okopowej o długości 960 metrów od Anielewicza do Solidarności,
  • estakady o długości 380 metrów nad Rondem Daszyńskiego,
  • estakady o długości 360 metrów nad Pl. Zawiszy w osi Towarowej i Raszyńskiej,
  • bezkolizyjnego, w osi obwodnicy, węzła na skrzyżowaniu Raszyńskiej, Wawelskiej, Krzyckiego oraz Żwirki i Wigury. W tym tunele pod Raszyńską i Krzyckiego prowadzące ruch tranzytowy na obwodnicy.

Co pozostało z tych planów? Jeśli wierzyć odpowiedzi wiceprezydenta Michała Olszewskiego to...tak naprawdę nie wiadomo, ponieważ miasto stwierdziło, że przygotuje nowe studium

Trwają zaawansowane prace nad nową polityką przestrzenną, zawierającą elementy polityki mobilności m.st. Warszawy. Jego częścią będzie m.in. docelowy kształt układu drogowo-ulicznego miasta i systemu obwodnic (…) Podjęcie decyzji w sprawie parametrów i rozwiązań technicznych, a także roli ciągu ulic Słomińskiego - Towarowa - Okopowa - Raszyńska musi nastąpić w następstwie decyzji dotyczących polityki przestrzennej określonej w nowym SUiKZP [studium – przyp. red.] m.st. Warszawy. Wyłożenie projektu nowego studium do publicznego wglądu aktualnie przewidujemy na IV kwartał bieżącego roku - napisał Michał Olszewski.

Tak naprawdę dzisiaj to wróżenie z fusów, ale mając na uwadze stan finansów samorządu, powstanie poważnej obwodnicy śródmiejskiej, umożliwiającej bezkolizyjne przejazdy tunelami i estakadami wydaje się dzisiaj bardzo mało prawdopodobne. Miasto, jednakże będzie dążyć do usunięcia samochodów z centrum. Pozostaje zatem wykorzystanie obecnie istniejącej infrastruktury z niewielkimi korektami.

Dodajmy, że jednak część planowanej obwodnicy istnieje. Między innymi Trasa Łazienkowska, która obecnie przechodzi modernizacje. Kluczowe w ramach domknięcia całości wydają się właśnie: zbudowanie bezkolizyjnych odcinków znanych jako zachodni odcinek Obwodnicy Śródmiejskiej oraz jej wschodni odpowiednik, a więc Obwodnica Pragi.

Z tym, że jak tłumaczy Olszewski: W ramach prac weryfikowana jest także zasadność przyjętej dotychczasowej klasyfikacji oraz rola poszczególnych ciągów ulic w systemie transportowym miasta, przy uwzględnieniu pozostałych elementów systemu, w szczególności transportu zbiorowego, a także kierunków rozwoju przestrzennego Warszawy. Nowy dokument ma zatem jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie jak będzie w przyszłości kształtował się ruch w mieście, a także czy i w jakim zakresie będzie domykana obwodnica śródmieścia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Bacscan

Aisko BACscan F-30

349,84 zł236,50 zł-32%
miejsce #2

Bacscan

Bacscan CA 9000 Professional SG

382,26 zł265,00 zł-31%
miejsce #3

Promiler

Promiler iBlow 10

1 799,00 zł1 538,00 zł-15%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie