Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co z przystankiem PKP Warszawa Grochów? Miał być gotowy w 2022 roku. Tymczasem prace dopiero się zaczynają

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Krystian Dobuszyński
Kiedy gotowy będzie, wyczekiwany przez wielu, przystanek PKP Warszawa Grochów? Mieszkańcy okolicznych osiedli czekają na dobre połączenie z centrum. Mają je dostać w 2023 roku. Tymczasem budowa dopiero raczkuje. Czy uda się ją zakończyć na czas?

W 2021 roku, po wielu latach przygotowań, rozpoczęła się przebudowa linii kolejowej nr 7. Linia otwocka to ważny, także z punktu aglomeracji Warszawskiej, odcinek łączący stację Warszawa Wschodnia z Otwockiem. Docelowo na całej długości ruch odbywać się będzie na czterech torach. To pozwoli na oddzielenie ruchu lokalnego (SKM, KM) od dalekobieżnego. Co ważne, w ramach inwestycji wartej 422 mln zł netto, współfinansowanej z UE, powstać ma nowy przystanek - Warszawa Grochów (dawniej nazywany PKP Warszawa Wiatraczna). Buduje go, tak jak i całą linię, spółka Trakcja.

Na przystanek, który znajdzie się na końcu ul. Wiatracznej, w pobliżu Wojskowego Instytutu Medycznego, czekają rzesze mieszkańców. PKP Warszawa Grochów ma przejąć pasażerów z wielu nowych osiedli powstałych w tym miejscu w ostatnich latach. W sumie, po ukończeniu wszystkich budów, zamieszka tam dodatkowe 10 tys. osób.

Co z przystankiem PKP Warszawa Grochów? Miał być gotowy w 20...

Początkowo przystanek PKP Warszawa Grochów – jak i cała odnowiona linia – miał być gotowy w 2022 roku. Umowę podpisano jednak nieco później niż pierwotnie zakładano, więc już na wstępnie termin przesunięto na końcówkę 2023.

- Zmiana terminu oddania przystanku do użytku wynika z konieczności oczekiwania na wydanie zgód administracyjnych na budowę i dostosowaniu harmonogramu prac do terminów ich wydania. Najpierw prace objęły tory na linii kolejowej 506 między Warszawą Antoninów a Warszawą Gocławek dedykowane w przyszłości dla ruchu dalekobieżnego, a w kolejnej fazie przeniosły się na linię kolejową nr 7 Warszawa Wschodnia - Otwock - tłumaczy nam Karol Jakubowski, rzecznik PKP PLK.

Tymczasem, jak sami zdążyliśmy się przekonać, prace dopiero ruszają. W miejscu przyszłej stacji robotnicy zdążyli jedynie wyciąć krzaki. Do tej pory ogrodzono niewielki fragment terenu. Mieszkańcy, spacerujący tu chętnie z psami, nie są nawet świadomi, że to poważna budowa. Wygląda na to, że utrzymanie nowego terminu z kontraktu będzie niezwykle trudne.

Tymczasem kolejarze twierdzą inaczej. Rzecznik informuje nas, że poważne prace rozpoczną się dopiero wiosną. "Przystanek ma zostać oddany do użytku na koniec 2023 roku." Będziemy przyglądać się postępowi prac. Budowę powinien ułatwić fakt, że w tym miejscu nie powstanie tunel, ani kładka pod torami. Będzie peron wyspowy o długości 200 metrów z wiatą, pochylnią dla osób niepełnosprawnych, a także z systemem informacji pasażerskiej, pełnym oznakowaniem i oświetleniem. "Dojście do przystanku zapewnią przejścia w poziomie szyn od strony ul. Wiatraczna i ul. Makowskiej" - tłumaczą kolejarze.

Przypomnijmy, że za przebudowę linii otwockiej, w tym za budowę wspomnianego przystanku odpowiada spółka Trakcja. Była ona również odpowiedzialna za ponowne otwarcie stacji Warszaw Główna. Tam inwestycja opóźniła się o około dwa lata. Miejmy nadzieję, że w przypadku przystanku Warszawa Grochów oraz całej linii otwockiej nie będzie podobnie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto