Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co z remontem linii średnicowej? Trasa zastępcza jest już gotowa. Gorzej z dworcem – Warszawa Gdańska

Piotr Wróblewski
Na linię obwodową wróciły pociągi. Codziennie trasą będą jeździć 24 pociągi z prędkością 60km/h.
Na linię obwodową wróciły pociągi. Codziennie trasą będą jeździć 24 pociągi z prędkością 60km/h. mat. pras. / PKP
Przewoźnicy testują już linię obwodową. Wkrótce wrócą tam regularne połączenia. Gorzej, że wciąż nie wiadomo co z Warszawą Gdańską. Ta stacja ma przejąć cały ruch dalekobieżny podczas remontu linii średnicowej. Dalsza część artykułu poniżej.

Kolejarze mogą ogłosić zarazem sukces i porażkę. To dość skomplikowanie, gdyż chodzi o największy węzeł kolejowy w Polsce. Zatem po kolei. Kończy się remont linii obwodowej (warty 196 mln zł). Pod koniec października pociągi w końcu będą jeździć na trasie Warszawa Gdańska – Warszawa Zachodnia. Odcinek ten jest dla PKP kluczowy, ponieważ może przejąć cały ruch dalekobieżny w czasie planowanego od lat remontu linii średnicowej.

Tutaj zaczyna się poważny problem kolejarzy. Mimo obietnic, zapewnień i pokazywania wizualizacji, wciąż nie podjęto decyzji, kiedy rozpocznie się remont linii średnicowej. Ostatnia wersją mówili o pracach w latach 2020-23. Trzeba jednak dodać, że jest to najbardziej zatłoczony odcinek kolei w Polsce. PKP zastanawia się, czy remontować linię etapami (najpierw podmiejską część, potem dalekobieżną) utrzymując ruch aglomeracyjny (SKM, KM) czy zamknąć całość, co skróciłoby prace. Sytuacje komplikuje fakt, że do 2023 roku trzeba rozliczyć środki unijne przyznane na remont.

Co z Warszawą Gdańską?

Na domiar złego wciąż niejasna jest przyszłość Warszawy Gdańskiej. Stacja ma przejąć cały ruch dalekobieżny (w obydwu wariantach). Zastąpi więc dworce: Wschodni, Zachodni i Centralny. To oznacza natłok pasażerów. Obecna stacja nie wytrzyma takiego naporu, konieczna jest więc rozbudowa.

PKP chce zbudować drugie przejście podziemne, po zachodniej stronie stacji. Poza tym planowane jest zadaszenie peronów oraz wymiana schodów na ruchome. W przetargu na „Dostosowanie infrastruktury pasażerskiej na stacji Warszawa Gdańska do obsługi zwiększonej liczby pasażerów” - nie wpłynęła jednak żadna oferta. Oznacza to, że rozpoczęcie prac opóźni się. Może to wpłynąć na remont linii średnicowej. Choć – jak podaje transport-publiczny – ministerstwo zastanawia się czy nie „przerzucić” go na następną perspektywę unijną, która zaczyna się w 2021 roku. Pytanie jakie środki dostanie wtedy kluczowy dla kolejarzy remont pod centrum Warszawy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto