Co z węzłami przesiadkowymi przy stacjach metra Lazurowa i Karolin? Brakuje pieniędzy, ale szykowany jest przetarg

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Urząd m. st. Warszawy materiały prasowe
Warszawski Transport Publiczny ogłosił, że przygotowuje się do utworzenia dwóch węzłów przesiadkowych przy ostatnich dwóch stacjach zachodniego odcinka drugiej linii metra – Karolin i Lazurowa. Wciąż nie wiadomo czy faktycznie powstaną i kiedy. Wszystko rozbija się oczywiście o pieniądze.

Na razie rozpisano przetarg na przygotowanie dokumentów i uzyskanie decyzji potrzebnych do budowy oraz starania się o dofinansowanie unijne dla węzłów przesiadkowych przy ostatnich dwóch stacjach zachodniego odcinka drugiej linii metra – Karolin i Lazurowa. Na to zostały zabezpieczone środki w budżecie.

Co to oznacza w rzeczywistości?

Konieczne jest zebranie niezbędnej dokumentacji do budowy. Wśród niej są dokumenty dotyczące dofinansowania unijnego. Decyzje o wystąpieniu o dofinansowanie podejmuje miasto, jednak jak powiedział nam rzecznik prasowy ZTM, Tomasz Kunert: obecnie w budżecie nie ma przewidzianych środków na ten cel.

Dlatego niezbędne może okazać się dofinansowanie z Unii Europejskiej. Bez niego węzły przesiadkowe nie powstaną. Obecna perspektywa unijna obowiązuje na lata 2021-2027. Fundusze zostaną przyznane raczej dopiero w kolejnej sześciolatce. A to oznacza otwarcie węzłów bliżej roku... 2030.

Jak wskazuje Zarząd Transportu Miejskiego: Do czasu pozyskania niezbędnych funduszy, przesiadki do metra będą możliwe z przystanków tramwajowych i autobusowych zlokalizowanych w pobliżu wejść do stacji metra. Natomiast koszt jednego węzła to około kilkudziesięciu milionów złotych, jak mówi w rozmowie z nami Tomasz Kunert z ZTM.

Koncepcje architektoniczno-budowlane węzłów są gotowe. Zobaczcie wizualizacje węzłów przesiadkowych

Co z węzłami przesiadkowymi przy stacjach metra Lazurowa i K...

Co ciekawe, koncepcje zostały przygotowane przez wykonawcę ostatniego odcinka na Bemowie. W ramach węzła przy stacji Lazurowa miałoby powstać ułatwienie w przesiadce między metrem a pętlą tramwajową i autobusową. Oprócz tego parking P+R na 860 miejsc dla samochodów i 350 dla rowerów. Ambitny plan zawiera również możliwość rozbudowy o dodatkowe kondygnacje i powiększenie parkingu.

Urząd m. st. Warszawy materiały prasowe

W przypadku stacji Karolin węzeł połączyłby metro z autobusami miejskimi, podmiejskimi i dalekobieżnymi. Tutaj także przewidziano parking P+R na około 950 miejsc dla aut i 270 dla rowerów, przy Połczyńskiej. Na parkingu znalazłyby się też miejsca do ładowania samochodów elektrycznych. Podobnie jak w poprzednim przypadku parking w razie potrzeby także posiadałby możliwość nadbudowy.

Astronauci amatorzy polecieli w kosmos

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie