Warszawa bezpieczniejsza dla seniorów? Grupa 60+ wciąż narażona najbardziej
W ubiegłym roku na stołecznych ulicach zginęło 35 osób, w tym 21 pieszych, z czego prawie połowa była osobami starszymi - w wieku 60 lat i więcej. W opinii Zarządu Dróg Miejskich ważne jest podkreślenie wieku ofiar, bowiem wskazuje ono na zagrożenia dla mieszkańców miasta, którzy z racji na gorszą orientację w miejskiej przestrzeni mają mniejszą szansę, by zareagować na niebezpieczeństwo.
Optymizmem napawa jednak rokroczna tendencja spadkowa. Dla porównania - w 2018 r. na stołecznych ulicach zginęło 21 seniorów. 18 z nich było pieszymi. W roku 2019 - odpowiednio 12 i 10 z nich jako piesi. - Oznacza to spadek o 43 proc. w sumie i o 44 proc. wśród seniorów-pieszych - wylicza ZDM.
"Takiego spadku jeszcze nie notowaliśmy"
Pracownicy ZDM-u sięgnęli także do statystyk sprzed niemal dekady. - Po raz pierwszy od 2011 r. seniorzy to mniej niż połowa wśród pieszych ofiar wypadków w Warszawie - przyznają drogowcy. W ubiegłych latach takich przypadków notowano zwykle 20 lub więcej. Przed dwoma laty liczba ofiar 60+ spadła do wspominanych już 18, jednak takiego spadku jak w 2019 r. jeszcze w stolicy nie widziano.
To zjawisko cieszy o tyle, że jest efektem bardziej ogólnej tendencji, czyli po prostu coraz mniejszej liczby wypadków z udziałem seniorów – zarówno kierujących, jak i pieszych, zarówno sprawców, jak i poszkodowanych - czytamy w raporcie Zarządu Dróg Miejskich.
Warto jednak zaznaczyć, że oprócz ofiar śmiertelnych, w sumie poszkodowanych seniorów na warszawskich ulicach w 2019 roku. była aż setka - tj. 90 rannych. Rok wcześniej było ich 132 (115 rannych i 18 zabitych). Wciąż mówimy tu więc o tendencji spadkowej.
Nie zapominajmy również, że w co trzecim wypadku w Warszawie w ubiegłym roku brała udział osoba starsza. Prawie co trzeci poszkodowany jest pieszym-seniorem.
Kampanie społeczne
W ubiegłym roku stołeczni drogowcy przeprowadzili kampanię społeczną pod hasłem "Obudź się!". Akcja miała zwrócić uwagę na wysokie zagrożenie wypadków z udziałem osób starszych. W przedsięwzięcie zaangażowali się m.in. Piotr Fronczewski czy Krystyna Tkacz, jednak najważniejszym elementem kampanii były spotkania ze starszymi warszawiakami oraz plakaty w miejskich autobusach, tramwajach czy na rowerach Veturilo.
- Kampania była skierowana zarówno do kierowców, jak i do samych seniorów. O ile bowiem seniorom najbardziej zagrażają inni uczestnicy ruchu drogowego – zdecydowanie najczęstszą przyczyną takiego wypadku jest nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu – to te nieliczne przypadki gdy winni są seniorzy-piesi są najtragiczniejsze w skutkach. W 2019 r. zawinili w zaledwie 8 takich wypadkach, ale w efekcie 4 osoby zginęły - wyjaśnia stołeczny ZDM.
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?