Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

CSW zaprasza na otwarcie wystawy Agnieszki Kurant!

redakcja
redakcja
Agnieszka Kurant: Future anterior 2008, dzięki uprzejmości galerii fortes vilaca sao paulo
Agnieszka Kurant: Future anterior 2008, dzięki uprzejmości galerii fortes vilaca sao paulo Agnieszka Kurant
CSW w Toruniu zaprasza serdecznie na otwarcie wystawy indywidualnej Agnieszki Kurant "Widmowy kapitał", kuratorowanej przez Joannę Sandell, dyrektor Botkyrka konsthall w Szwecji - wernisaż już w najbliższy piątek, 15 czerwca o godz. 19.00!

Agnieszka Kurant. WIDMOWY KAPITAŁ / PHANTOM CAPITAL Focus Poland Project15.06.2012 – 30.09.2012 Otwarcie wystawy: piątek, 15 czerwca 2012, godz 19.00, wstęp wolnyFragmenty wystawy w CSW zostaną włączone do indywidualnego projektu – wystawy Agnieszki Kurant w Guggenheim Museum w Nowym Jorku Kuratorka: Joanna SandellWystawa indywidualna Agnieszki Kurant w toruńskim CSW jest kolejną odsłoną czteroletniego cyklu zatytułowanego FOCUS POLAND, w ramach którego widzowie mają okazję zapoznać się z twórczością młodych artystów z Polski. Do współpracy zapraszani są kuratorzy z europejskich muzeów i centrów sztuki współczesnej. Pierwsza w serii odbyła się wystawa prac Marzeny Nowak zatytułowana to, której kuratorem był Rainer Fuchs z MUMOK, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Wiedniu.Działania Kurant wiążą się z „ekonomią niewidzialnego”. Interesuje ją „nieznane nieznane” wiedzy, inteligencja zbiorowa, mutacje memów oraz manipulacje, jakim poddawana jest zbiorowa podświadomość społeczeństw. Jej prace odnoszą się do takich zjawisk jak wirtualny kapitał czy praca niematerialna, analizują kwestie przemian własności intelektualnej, symbolicznego kapitału i wartości dodatkowej. Kurant docieka, w jaki sposób fikcje, plotki, zjawiska paranormalne i mity wpływają na ekonomię i politykę, w jaki sposób obiekty pozbawione materialnej formy, wytwory wyobraźni oraz fragmenty przyszłości istniejące w teraźniejszości mogą być również skolonizowane, zwaloryzowane i upolitycznione.Artystka Agnieszka Kurant i kuratorka Joanna Sandell rozpoczną serię badań poświęconych naszym czasom i znaczeniu pamięci zbiorowej, której pierwszą odsłoną będzie wystawa Widmowy kapitał w CSW w Toruniu. Do udziału w projekcie, który będzie kontynuowany w Sztokholmie, zaproszeni zostaną również inni artyści i pisarze. W ten sposób powstanie kolektywne badanie naukowe chwili obecnej w wizjach artystycznych oraz pamięci. Fragmenty wystawy w CSW zostaną włączone do indywidualnego projektu – wystawy Kurant w nowojorskim Guggenheim Museum, którego otwarcie planowane jest na jesień 2012.Jedną z prac Kurant jest praca zatytułowana Mapy wysp fantomowych – seria map świata, na których artystka umieściła jedynie fikcyjne, fantomowe terytoria, które nie istnieją w rzeczywistości, lecz które w historii cywilizacji ujęto na politycznie lub ekonomicznie istotnych mapach świata. Wyspy fantomowe często pojawiały się na mapach w wyniku m.in. zjawiska fatamorgany, kartograficznych pomyłek, błędnych wyobrażeń na temat świata, niesprawdzonych pogłosek, mitów i legend, czy chęci podboju nowych ziem. Zdarzało się, że stawały się powodem rzeczywistych konfliktów politycznych, a kilka razy doprowadziły prawie do wybuchu wojny. Milczenie jest złotem jest z kolei rezultatem akumulacji fragmentów milczenia z przemów politycznych. Momenty milczenia – pauzy mogą mieć znaczenie strategiczne, a ich polityczne znaczenie często bywało przedmiotem analizy filozofów, antropologów, językoznawców oraz trenerów mowy. Wybrane chwile ciszy pochodzące ze słynnych przemówień, np. Hitlera, Winstona Churchilla, JFK, Georgesa Pompidou czy Fidela Castro, urosły do rangi klasycznych przykładów oddziaływania wymownym milczeniem, zastosowanym w odpowiednim momencie. Na potrzeby innej pracy Future Anterior Kurant stworzyła wersję New York Timesa z roku 2020. Zawodowy jasnowidz, regularnie współpracujący z Interpolem, policją oraz rządami, sporządził na prośbę artystki prognozę wydarzeń na rok 2020. Posłużyła ona za materiał do specjalnego wydania New York Timesa. Gazeta we wszystkim przypomina oryginał, do jej druku użyto jednak znikającego pigmentu, który staje się zupełnie niewidoczny w temperaturze powyżej 26 stopni.W ramach projektu Widmowa biblioteka powstała prawdziwa biblioteka zawierająca fikcyjne, niewidzialne książki, książki, które nie istnieją z wyjątkiem ich obecności na kartach innych książek. Kurant dała fikcyjnym, niewidzialnym książkom status ekonomiczny i wyprodukowała je jako rzeczywiste przedmioty, tak aby stały się częścią świata materialnego.BIO:Agnieszka Kurant (1978) to artystka urodzona w Łodzi, mieszkająca obecnie w Nowym Jorku. Reprezentowała Polskę w Polskim Pawilonie na Biennale w Wenecji w 2010 roku (wspólnie z architektką Aleksandrą Wasilkowską). Jej prace były prezentowane między innymi w Witte de With w Rotterdamie (2011); Palais de Tokyo w Paryżu (2004); Tate Modern w Londynie (2006); Galerii Yvon Lambert w Nowym Jorku (2005), Creative Time, w Nowym Jorku (2007), na Biennale w Wenecji (2011) oraz w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki oraz Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Kurant brała udział w międzynarodowych wystawach sztuki współczesnej, między innymi w Performa Biennial, Nowy Jork (2009), Biennale w Atenach (2009), Biennale w Moskwie (2007) oraz Biennale w Bukareszcie (2008). W 2008 roku została zaproszona do zrealizowania projektu w ramach Frieze Projects na targach sztuki Frieze Art Fair w Londynie. W 2009 roku była nominowana do międzynarodowej nagrody Henkel Art Award (MUMOK, Wiedeń). Kurant była rezydentką w Palais de Tokyo, Paryż w 2004 roku; ISCP, Nowy Jork w 2005 roku; Konstfak, Sztokholm w 2007 roku oraz w Paul Klee Center (Sommerakademie) w Bernie, 2009, i Location One (Nowy Jork, 2011-2012). Sternberg Press opublikowało monografię Kurant zatytułowaną Unknown Unknown w 2008 roku. Nadchodzące projekty artystki to m.in. wystawa indywidualna w Galeria Fortes Vilaça w São Paulo oraz wystawa-projekt indywidualny w Muzeum Guggenheim w Nowym Jorku.Joanna Sandell jest dyrektorką Botkyrka konsthall w Szwecji. Wspólnie z Pią Sandström założyła międzynarodowe wydawnictwo Labyrint Press specjalizujące się w publikacji książek artystycznych, jest też autorką programu rezydencji Residence Botkyrka. Wraz z innymi kuratorami oraz artystami Sandell organizuje wystawy odbywające się w różnych częściach świata, w których nacisk kładziony jest na zmianę formatu wystawienniczego tak, aby odpowiadał nowej, zmieniającej się publiczności. (Program wideo Sauna w więzieniu dla kobiet w Ułan Bator, Mongolia 2002, Definitely Maybe w sześciu miejscach publicznych w Stambule, Turcja, podczas Biennale w Stambule w 2003 roku oraz Fittja Open in Szwecji, otwarcie w roku 2010.) 

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto