Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy dziadek z przypadku to również nieświadomy rodzic?

Redakcja MM
Redakcja MM
Materiały www.swiadomerodzicielstwo.com
Materiały www.swiadomerodzicielstwo.com Ilustracja Redakcji MM
Zostali dziadkami zanim ich dzieci ukończyły 18 lat. Nie rozmawiali z nimi wystarczająco dużo o sprawach związanych z seksem i środkach antykoncepcyjnych lub nie potrafili o tym rozmawiać... 23 maja w Zielonej Górze rozpocznie się Kampania „Kiedy 1+1=3” i akcja Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa.

Do 15 roku życia praktycznie nie rozmawialiśmy na żadne tematy,
takie wychowawcze, takie związane z dorosłością, czegoś takiego w domu
nie było. To był temat tabu raczej. (rocznik 1954)
Z rodzicami o antykoncepcji się nie mówiło. Wydaje mi się, że to
był temat tabu. Nie mówiło się o sferze intymnej na co dzień. (rocznik
1964)
Ponieważ nie było między nami takiej, jakby to można powiedzieć,
przyjaźni. Ciężko nam było rozmawiać ze sobą na różne tematy(…) Nie
było między nami jakichś rozmów, tego żeby rodzice po prostu spróbowali
chociaż słuchać mnie. (rocznik 1968)
W niektórych sprawach się wstydziłem, a w niektórych jak się
spytałem, to zbywali mnie jakąś tam odpowiedzią byle jaką. (rocznik
1974)

 
To tylko kilka z wypowiedzi uczestników badania, ilustrujące sytuację domową naszej edukacji seksualnej. Pochodzą one z badania CBOS na „młodocianych dziadkach”  przeprowadzonego
w ramach III edycji Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy
1+1=3”. W rodzinach respondentów, „podwójnie młodocianych” , którzy byli
zarówno „młodocianymi rodzicami jak i dziadkami”, większość osób w ogóle
nie rozmawiała z rodzicami o sprawach dorastania i dojrzewania.
 
Dziadkowie, będąc w wieku nastoletnim, czerpali wiedzę o seksie głównie
od koleżanek i kolegów, starszego rodzeństwa lub kuzynostwa i twierdzą,
że ich wiedza nt. seksu była znikoma. Badanie Centrum Badania Opinii Społecznej  wykazało, że „młodociani dziadkowie” powielają wzorce braku rzetelnej rozmowy z dziećmi nt. seksu wyniesione z domu rodzinnego. Model życia w domu rodzinnym dziadków najczęściej opierał się bowiem na dyscyplinie, posłuszeństwie i wypełnianiu domowych obowiązków, co podkreślało dystans między rodzicem a dzieckiem. Często brakowało im czasu i chęci na szczere rozmowy; przyznają, że unikali podejmowania trudnego tematu dojrzewania.
 
Co ciekawe – w porównaniu z własnymi rodzicami respondenci częściej jednak rozmawiali ze swoimi dziećmi na temat życia seksualnego, ostrzegali przede wszystkim przed zbyt wczesnym rozpoczęciem współżycia, niechcianą ciążą, czy chorobami. Jednakże większość badanych nie poruszała w rozmowach tematu środków antykoncepcyjnych, a „domowa edukacja seksualna” była pobieżna i nie odpowiadająca potrzebom młodych. Dziadkom brakowało odpowiedniej wiedzy na ten temat, co dodatkowo wywoływało w nich poczucie skrępowania i wstydu. Często uważali, że jeszcze jest za wcześnie na takie rozmowy lub dzieci już wszystko wiedzą z Internetu i telewizji.
 
„Ważna jest edukacja nie tylko młodzieży, ale również ich rodziców, którzy mają kształtować odpowiedzialne zachowania seksualne młodzieży. To rodzicom przypisuje się pierwszoplanową rolę w edukacji seksualnej młodych ludzi. Tym bardziej, że sami młodzi ludzie uważają, że edukować ich powinni przede wszystkim rodzice” – mówi dr n. med. Grzegorz Południewski, prezes Towarzystwa Rozwoju Rodziny.
„Młodzież poszukuje informacji nt. życia seksualnego i antykoncepcji, gdy rodzice nie są w stanie jej zapewnić. Jednakże musi to być rzetelne źródło informacji. Dlatego celem Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa odbywającego się w ramach Kampanii „Kiedy 1+1=3” jest edukacja. Już po raz trzeci chcemy wspomóc młodych ludzi w pozyskiwaniu potrzebnej wiedzy” – mówi Magdalena Bober z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem kampanii.
Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa zainauguruje 23 maja akcja edukacyjna w Zielonej Górze. Kolejne akcje odbędą się w: Krakowie (30 maja), Katowicach (6 czerwca), Kielcach (13 czerwca) i Rzeszowie (20 czerwca).
W namiocie kampanii „Kiedy 1+1=3” na Placu Bohaterów Westerplatte przewidziano:

quizy edukacyjne z wiedzy o antykoncepcji dla nastolatków i dorosłych,
bezpłatne broszury edukacyjne dla młodzieży "Przewodnik po antykoncepcji czyli jak świadomie planować rodzinę",
bezpłatne konsultacje lekarza ginekologa i/lub seksuologa dla nastolatków i dorosłych,
bezpłatne konsultacje z konsultantem ze szkoły rodzenia dla par, które świadomie planują rodzinę lub oczekują dziecka (w każdym mieście współpraca z lokalną szkołą rodzenia),
gry i zabawy dla dzieci związane z tematem rodziny pod okiem animatora.

Tradycyjnie patronat honorowy nad kampanią objęli: Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Towarzystwo Rozwoju Rodziny. Inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o. – patron świadomego rodzicielstwa.
Akcji w Zielonej Górze patronuje również serwis dziennikarstwa obywatelskiego Moje Miasto Zielona Góra.
Więcej informacji na stronie internetowej http://www.swiadomerodzicielstwo.com

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto