Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy kładka pieszo-rowerowa to miś na miarę naszych czasów? Czyli historia o infrastrukturze rowerowej w Warszawie

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Sezon rowerowy wraz z wiosną ruszył w pełni. To kolejny powód do powrotu dyskusji o drogach dla rowerów w Warszawie. Czy są planowane dobrze? Jak należy je oceniać i pracować nad dalszym rozwojem sieci? Jak alarmowaliśmy w zeszłym roku nadal nie ma dokumentu, który by w pełni spełniał wszystkie te cechy.

Wielkim symbolem zmian propieszych i prorowerowych w Warszawie ma być budowana aktualnie kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę na wysokości ulic: Karowej i Stefana Okrzei. Prezydent Trzaskowski zwracał uwagę, że to inwestycja istotna w kontekście realizowanej rewitalizacji Pragi i łączenia jej z centrum. Most czy kładka - koszt to około 120 milionów złotych.

Czy te 120 milionów złotych można było wydać lepiej - właśnie na infrastrukturę rowerową? Moim zdaniem tak. Po pierwsze, miasto nie wykonało studium wykonalności dla tej inwestycji. W odpowiedzi na pytania jednego z mieszkańców, o studium, ratusz odpowiedział, żeby pytać ZDM - a ZDM mówi, żeby pytać w ratuszu. Czy to oznacza, że ponad sto dwadzieścia dużych baniek wydano bez wykazania zasadności tego projektu? Nie mówiąc już o tym ile kilometrów dróg rowerowych, znikania tzw. teleportów, przejazdów rowerowych etc można by zrealizować.

Po drugie, ZDM nie posiada aktualnie obowiązującego planu rozwoju sieci dróg rowerowych

Zakończyło się bowiem obowiązywanie poprzedniego dokumentu ważnego do 2020 roku. Dyrektor ZDM zapewniał, że ogłoszono postępowanie przetargowe w tej sprawie na dokument, który określiłby docelowy układ tras w mieście oraz priorytetów. Przetargi jednak unieważniono, bo oferty przewyższały budżet ZDM. Dlatego instytucja działa bez podstawowego dokumentu, który określałby plan działania. Ponieważ jednak Program Rozwoju Tras Rowerowych do 2020 nie został w pełni zrealizowany to przyjęto, że póki co należy kierować się właśnie zapisami tego dokumentu. To nawet logiczne chociaż nie brzmi najlepiej.

Kolejna sprawa to jak realizowane są drogi dla rowerów. Niestety zbyt często wytyczone na chodnikach przecinają się z infrastrukturą dla pieszych. Rowerzyści i piesi zbyt często wchodzą czy wpadają nawet na siebie. To po prostu utrudnia poruszanie się. Wydaje się, że infrastruktura rowerowa powinna być w większym stopniu wydzielona - tak jak dzieje się to już w wielu miastach na świecie.

Warszawa i okolice

Warto pamiętać, że mnóstwo pięknych tras rowerowych istnieje w okolicach Warszawy chociaż nie ma tam np. wyznaczonych dróg rowerowych i cykliści poruszają się ulicami czy drogami wraz z kierowcami. Niestety co i rusz słyszymy o potrąceniach przez kierowców. To oczywiście często zarzut do gmin ościennych dla miasta, które akurat daje dobry przykład - jeśli chodzi o samą ideę rozwoju sieci dróg rowerowych.

Warto też odchodzić od tzw. CRP-ów, czyli Ciągów Pieszo-Rowerowych. To na nich także piesi i rowerzyści wpadają na siebie, tego rodzaju miejsca najczęściej stwarzają zagrożenie. Tworzone są, gdy jest za mało miejsca na chodniku. Wątpliwości budzi fakt, że wspomniana kładka (czy też most) przez Wisłę będzie w rzeczywistości takim ciągiem. Nie będzie wydzielonej drogi dla rowerów. Niektórzy twierdzą, że po praskiej stronie zjazd będzie też bardzo stromy, a mało miejsca na hamowanie.

Reasumując, nie bawiłbym się w budowanie misia na miarę naszych możliwości za ponad 100 milionów złotych tylko takie środki przeznaczał na budowę dobrej infrastruktury. Dobrej, czyli zachęcającej do korzystania z niej i bezpiecznej. Cała warszawska sieć to już około 700 km tras rowerowych. Ważne jednak by nie budować byle jak. Dodatkowo, czas zacząć zasypywać dziury. Wystarczy też zresztą rzut oka na aplikację miejski.bike by zorientować się, że mamy nadal białe plamy w postaci Wawra, Wesołej czy okolic Starego Miasta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto