Służewiec Przemysłowy swoje przeznaczenie zmienił w 2006 roku na podstawie studium zagospodarowania przestrzennego. Wtedy zdecydowano o realizacji biurowców i przestrzeni usługowych na terenach poprzemysłowych.
W tej chwili w tzw. „Mordorze” pracuje 77 tys. osób. Powierzchnia biur przekroczyła już 1 mln mkw. To więcej niż w Krakowie i Poznaniu łącznie. Te liczby będą stopniowo wzrastać. Szacuje się że za 10 lat liczba pracowników Służewca Przemysłowego przekroczy 100 tys. Rozwój zagłębia biurowego jest wielkim wyzwaniem dla Ratusza. Szczególnie z perspektywy komunikacji. Stowarzyszenie Transportu Publicznego stworzyło Białą Księgę Mobilności 2015, by rozpocząć dyskusję nad sferą mobilności w poszczególnych miastach.
Z raportu wynika, że Ratusz powinien zachęcić pracowników do zostawiania samochodów w domu.
W najbliższym czasie najprawdopodobniej realizowany będzie: „Program inwestycji infrastrukturalnych dla Służewca biurowego”. Inwestycje, które według wyliczeń są warte 35 mln zł mogłyby się rozpocząć jeszcze w tym roku.
Według programu w najbliższym czasie powinny zostać uruchomione dodatkowe linie autobusowe, a pozostałe będą kursować częściej. Więcej powinno być również tramwajów z Metra Wierzbno. Poza tym raport wspomina o konieczności wprowadzenia Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego oraz nowych przystanków autobusowych na skrzyżowaniu ulic Suwak i Domaniewskiej.
Co jeszcze powinno się zmienić w przyszłych latach? Potrzebne jest przedłużenie ul. Suwak do ul. Cybernetyki, koordynacja sygnalizacji świetlnej w ciągu ul. Wołoskiej, budowa trasy tramwajowej w ciągu al. Wilanowskiej, na odcinku od ronda UE do stacji metra Wilanowska, przedłużenie ul. Woronicza do ul. Żwirki i Wigury przez ul. Wyjazd, budowa ul. Nowy Wynalazek i południowego odcinka ul. Suwak, otwarcie lewoskrętu z ul. Cybernetyki w ul. Rzymowskiego, dodatkowe pasy do lewoskrętu z ul. Wołoskiej w ul. Domaniewską, budowa dodatkowego pasa do lewoskrętu z ul. Marynarskiej w ul. Wołoską na wlocie zachodnim i wyspie ronda Unii Europejskiej. Poza tym w raporcie wskazana jest konieczność rozbudowania infrastruktury rowerowej.
Zapytaliśmy Ratusz, czy inwestycje zaproponowane w raporcie są przewidziane na najbliższe lata i mają szanse być realizowane. Czekamy na odpowiedź.
Opisujący Warszawę i Służewiec Przemysłowy Jan Jakiel to mgr inż. budownictwa lądowego, specjalista w Zarządzie Dróg Miejskich w Warszawie, członek stowarzyszenia SISKOM i właściciel firmy doradczej JKO Consulting.
Biała Księga Mobilności 2015 powstała pod przewodnictwem Stowarzyszenia Transportu Publicznego. W opinii pomysłodawców raport ten ma stanowić „punkt wyjścia do ogólnokrajowej dyskusji na temat zmian zachodzących w sferze mobilności i transportu publicznego.”
Zobacz też: Psycholog transportu: "W Warszawie już małe zdarzenia powodują korki" [ROZMOWA NaM]
Jeśli jesteś zainteresowany patronatem naszemiasto.pl – napisz pod adres [email protected]
Jeśli chciałbyś zrobić projekt niestandardowy z naszemiasto.pl – napisz pod adres [email protected]
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?