Badanie zostało wykonane na każdej ze stacji metra w godzinach kursowania pociągu, tj. od godziny 5 do 24. Wywiady przeprowadzane były na peronach z pasażerami wsiadającymi bądź wysiadającymi z wagonów. W sumie przeprowadzono ich 1547, jednak nie wszystkie zakwalifikowano do analizy. Najmłodszy z respondentów miał 14, a najstarszy 83 lata. Największa grupa ankietowanych to osoby pracujące zawodowo, a jeśli chodzi o płeć – przeważyły kobiety. W badaniach odpowiedzi usystematyzowano w cztery kategorie – „raczej dobrze/bardzo dobrze”, „przeciętnie”, „bardzo źle/raczej słabo” oraz „brak zdania”.
W ogólnej ocenie usług oferowanych przez metro warszawskie w 2011 roku blisko 62 proc. ocenia je jako „raczej dobre”, a dokładnie jedna trzecia jako „bardzo dobre”. Nikt nie ocenił ich jako „bardzo złe”.
A jak przedstawiają się wyniki badań częstotliwości kursowania, punktualności, szybkości jazdy oraz czystości w wagonach i na stacjach? - Najważniejszy parametr oceny metra - za który uznaliśmy poziom zadowolenia pasażerów w krytycznie ważnych godzinach rannych od 5.00 do 9.00 – w 2011 roku nie osiągnął rekordowego poziomu sprzed roku. Niemniej, uzyskany w 2011 roku wynik sytuuje się powyżej roku 2009 – ocenia Metro Warszawskie w prezentacji dotyczącej wyników badania. - W 2011 roku wysoka ocena pasażerów dotyczy trzech z czterech okresów całodziennego pomiaru tj. w godzinach od 5.00 do 19.00, utrzymując się powyższej 90% ocen pozytywnych. Gorzej natomiast oceniane są godziny wieczorne od 19.00 do 24.00, kiedy ocena ta spada o ponad 10 punktów procentowych (do 79%) – czytamy dalej.
Dalszy ciąg artykułu na drugiej podstronie >>
Jeśli chodzi o poziom zadowolenia z punktualności kursowania metra, odpowiedzi „raczej dobrze/bardzo dobrze” udzieliło o ok. 4 pkt. proc. mniej respondentów w porównaniu z badaniami z przed dwóch lat, kiedy to ponad 90 proc. pasażerów udzieliło takiej odpowiedzi.
Szybkość jazdy metra została oceniona przez respondentów jako bardzo dobra podobnie jak w zeszłym roku – spadek sięgnął ok. dwa pkt. proc.
Czystość w wagonach jako bardzo dobrą oceniło niecałe 80 proc. respondentów. W porównaniu z rokiem 2009 (gdy najlepiej oceniono czystość), odnotowuje się spadek o niecałe dziewięć pkt. proc. Gorzej było tylko w latach 2005-2008.
A jak wypadły stacje pod tym względem? Podobnie jak w wymienionych wyżej kategoriach – punktualność kursowania, szybkość jazdy, czystość w wagonach – odpowiedź „raczej dobrze/bardzo dobrze” znów była wybieraną najczęściej. Jednak w stosunku do roku 2010, kiedy została ona najwyżej oceniona w porównaniu z pozostałymi latami, zanotowany został spadek o prawie półtora pkt. proc.
Oprócz opisanych przeze mnie badań poziomu zadowolenia pasażerów, w których jako główne kryterium wzięłam pod uwagę najwyższą z możliwych ocen respondentów w celu porównania statystyk z latami ubiegłymi, metro zleciło przeprowadzenie badań w kategoriach takich jak ocena: służb metra (służby bezpieczeństwa – ochrona, policja, obsługa techniczna, sprzątająca, handlowa), wyposażenia metra w obiekty użyteczności publicznej (punkty handlowe, telefony, bankomaty, inne elementy np. toalety) i inne.
Prezentacja ze wszystkimi wynikami badań znajduje się na stronie metra warszawskiego: www.metro.waw.pl
Czytaj także: Woda zalała ulice i posesje w Wilanowie - ZDJĘCIA
Codziennie najświeższe informacje z Warszawy na Twoją skrzynkę. Zapisz się do newslettera!
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?