Dane osobowe i RODO. Jak sobie radzić z natrętnymi telemarketerami? Stosują sprytne sztuczki
3. Łamią prawo? Czeka ich kara
Niewielu z nas wie, ale zgodnie z obowiązującym prawem, każdy przedsiębiorca, który BEZ NASZEJ ZGODY przekazuje nam komunikat marketingowy może zostać ukarany karą pieniężną do 3 proc. przychodu osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym (art. 209 ust. 1 pkt 25 i art. 210 ust. 1) przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). – Przepisy RODO i ustawa o ochronie danych osobowych stanowią, że kary mają być proporcjonalne do naruszenia. Aby zdecydować, czy kara jest proporcjonalna i ma skutek odstraszający, musimy przeanalizować wiele aspektów procesu przetwarzania danych osobowych. Jest to aż 11 przesłanek wynikających z przepisów. W toku każdej sprawy indywidualnie możemy zadecydować, w jakiej wysokości kara powinna zostać nałożona na administratora. W przypadku podmiotów z sektora prywatnego kara może sięgać nawet do 20 mln euro – przypomina dyrektor zespołu ds. sektora prywatnego w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych.