Stacja powstała w latach 90. XIX wieku i a jej historia związana jest z ówcześnie coraz powszechniejszym wśród mieszkańców dużych miast trendem spędzania wolnego czasu w podmiejskich miejscowościach letniskowych. Jeszcze przed wojną na tej trasie pojawił się tramwaj elektryczny, a popularyzacja transportu samochodowego i autobusowego wpływała na skracanie kolejki wąskotorowej aż do likwidacji w 1971 roku.
Przez ostatnie lata w tym miejscu ulokowana była Poczta Polska, przez co budynek przeszedł pewne modernizacje. Generalnego remontu jednak się nie doczekał, a placówka pocztowa zniknęła w 2016 roku. O to jaka przyszłość czeka dawny budynek stacji i czy miasto przewiduje zajęcie się nim w interpelacji zapytała radna miejska, Renata Królak.
Budynek znajduje się w centralnym punkcie dzielnicy, na trasie do Muzeum Pałacu Króla Jana III, uczęszczanej przez tysiące turystów jak również mieszkańców. Obiekt pilnie potrzebuje nakładów finansowych, aby stać się kolejną wizytówką architektoniczną Wilanowa jak i całej Warszawy – czytamy w zapytaniu.
Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy stwierdza, że budynek dawnego Dworca Wilanowskiej Kolejki Wąskotorowej przy ul. Kostki Potockiego 31 objęty jest opieką konserwatorską. Opracowywany jest też plan remontu stacji. W celu usprawnienia i przyśpieszenia fazy projektowej wykonano:
- Ekspertyzę techniczną w zakresie branży konstrukcyjno-budowlanej, sanitarnej, elektrycznej,
- Inwentaryzację budynku,
- Ekspertyzę mykologiczną,
- Audyt energetyczny,
- Zlecono również wykonanie programu prac konserwatorskich wraz z badaniem stratygraficznym tynków i powłok malarskich.
W odpowiedzi na interpelacje czytamy, że ramach możliwości finansowych miasta zostaną podjęte kroki umożliwiające zabezpieczenie środków finansowych w budżecie na realizację remontu. Jego daty wciąż jednak nie znamy. Zagadką pozostaje także wykorzystanie budynku po remoncie. Przy wykorzystywaniu przez Pocztę Polską musiał przejść zmiany dostosowujące go do takiej placówki. W czasie remontu powinno być zatem jasne co znajdzie się tam w przyszłości.
Budynki stacji dokumentują lokalizację dawnej linii kolejowej oraz lokalnego węzła komunikacyjnego w bliskości rezydencji wilanowskiej. Jednocześnie jest to jeden z niewielu obiektów użyteczności publicznej na terenie dzielnicy z pochodzący z okresu międzywojennego. Zabudowania dawnej stacji ''Wilanów'' stanowią również cenny dokument działalności projektowej architekta Konstantego Sylwina Jakimowicza – pisał konserwator wpisując dawną stację do rejestru zabytków.
Być może właśnie muzeum Kolei Wilanowskiej mogłoby się znaleźć na terenie dawnej stacji, a idąc nawet dalej kolejek wąskotorowych, które istniały lub istnieją (w całości bądź fragmentarycznie) na terenie stolicy i okolic. Oprócz Kolei Wilanowskiej istniała bowiem Marecka Kolej Dojazdowa, Sochaczewska Kolei Wąskotorowa czy Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa.
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?