Dieta wegańska: na czym polega?

abcZdrowie.pl
by SweetOnVeg / CC BY 2.0 (flickr)
Myślisz o przejściu na dietę wegańską? Poznaj wady i zalety takiego sposobu odżywiania.

Dieta wegańska zdobywa z dnia na dzień coraz więcej zwolenników. Jest chętnie stosowana przez znane osoby ze świata mediów, polityki i biznesu. Powstaje coraz większa liczba sklepów, a nawet supermarketów oferujących produkty wegańskie. Co sprawia, że dieta wegańska jest tak popularna i czy naprawdę jest korzystna dla zdrowia?

Na czym polega dieta wegańska?

Osoby, które decydują się na dietę wegańską robią to z różnych powodów. Jedni marzą o osiągnięciu wymarzonej sylwetki, drudzy o poprawie swojego stanu zdrowia, dla innych dieta wegańska to jeden z elementów filozofii życia, której podstawą jest rezygnacja ze stosowania jakichkolwiek produktów pochodzenia zwierzęcego, nie tylko żywnościowych, ale też ubrań, kosmetyków, itp. Chociaż dieta wegańska zapobiega wielu chorobom oraz pomaga utracić zbędne kilogramy, to jednak ma swoje minusy i wiele osób nie jest w stanie zrezygnować ze swojego dotychczasowego sposobu odżywiania na rzecz restrykcyjnych zaleceń wegańskich. Obejmują one m.in. zaprzestanie jedzenia mięsa i innej żywności, która pochodzi od zwierząt, jak. np. nabiału (m.in. jajek) i miodu. W przykładowym jadłospisie weganina powinny się natomiast znaleźć warzywa i owoce, różne zboża: pszenica, owies, proso i produkty zbożowe, czyli makrony, pieczywo, itp. oraz rośliny strączkowe. Weganie mogą również sięgać po orzechy, ziarna słonecznika oraz pestki z dyni. Poza tym powinni ograniczać spożycie cukru.

Zalety i wady diety wegańskiej

Jak każda inna, dieta wegańska posiada zarówno pozytywne, jak i negatywne strony. Badacze podkreślają jej pozytywny wpływ na układ krążenia. Spożywanie dużej ilości produktów pochodzenia roślinnego obniża ciśnienie krwi i zapobiega pojawieniu się zawału serca. Ograniczenie spożycia cukru zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę. Trzeba mieć jednak świadomość, że dieta wegańska może powodować niedobory różnych składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jak np. żelazo, witamina B12 oraz cynk. Można temu zapobiegać poprzez przyjmowanie odpowiednich
suplementów diety.

O czym należy pamięć, stosując dietę wegańską?

Przejście na dietę wegańską nie jest łatwe. Wymaga często dużo wytrwałości i samozaparcia. Wiele osób po pewnym czasie dochodzi do wniosku, że nie jest w stanie odżywiać się przez dłuższy czas w taki sposób i wraca do swoich dawnych nawyków żywieniowych. Osoby, które zdecydują się na dietę wegańską powinny pamiętać o kilku ważnych zasadach. Przede wszystkim warto wprowadzać jej zalecenia stopniowo.

Jeżeli dotychczas podstawą twojego jadłospisu było właśnie mięso i nabiał, to nagła całkowita rezygnacja z ich spożywania może przynieść twojemu organizmowi więcej szkody niż pożytku. Założenia diety wegańskiej warto wprowadzać krok po kroku i powoli ograniczać ilość spożywanego mięsa na rzecz produktów pochodzenia roślinnego. Bardzo ważne jest w tym czasie przyjmowanie różnych suplementów dostępnych w aptekach. Należy wzbogacać swoją dietę o witaminy, wapń i żelazo. Warto także zwrócić uwagę na to, jak przygotowujemy posiłki. Przy diecie wegańskiej zaleca się spożywanie jak największej ilości surowych produktów. Należy zrezygnować ze smażenia potraw na rzecz ich gotowania lub duszenia.

Staraj się odczytywać sygnały płynące z twojego ciała. Jeżeli nowy sposób odżywiania sprawia, że tracisz zbędne kilogramy, a twoje samopoczucie z dnia na dzień się polepsza to znaczy, że dieta wegańska jest dla ciebie idealna.

Wsparcie redakcyjne od:

Tajemnica Marchewki

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

I
Irena

Myślę o przejściu na weganizm, ale nie potrafię i nie chcę się z tym spieszyć, więc zaczęłam od diety wegetariańskiej, a żeby jeszcze bardziej ułatwić sobie zadanie zaczęłam korzystać z cateringu dietetycznego od p. Mateusza Gesslera. Także z pełną świadomością polecam wszystkim Warszawski Dzień - dieta wegetariańska.

K
Kuba
Zainteresowałem się tą dietą już dość dawno, ale większość osób z którymi rozmawiałem mimo że są na tej diecie, nie ma pojęcia o zasadach, jedzą gorzej niż inni, nie potrafią zbilansować diety i stąd myślę mają problemy z wagą. Polecam trochę wiedzy na ten temat http://dietomat.pl/dieta/weganska
Dodaj ogłoszenie