Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Droga S8, odcinek Marki - Kobyłka. Rozstrzygnięto przetarg, będzie więcej pieniędzy na budowę

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
zdjęcia z otwarcia drogi w 2017 roku. Od tego czasu prawie nic się nie zmieniło.
zdjęcia z otwarcia drogi w 2017 roku. Od tego czasu prawie nic się nie zmieniło. GDDKiA / mat. pras.
Obwodnica Marek. GDDKiA poinformowało, że Strabag będzie wykonawcą brakującego odcinka drogi. To trzecia próba dokończenia tych prac. GDDKiA zwiększyło budżet, żeby sprostać wycenie najtańszego wykonawcy, który wziął udział w sierpniowym przetargu. Czy uda się - po dwóch latach od otwarcia - rozpocząć pracę nad kluczowymi węzłami i infrastrukturą drogi?

Obwodnica Marek z problemami

Problem z obwodnicą Marek ciągnie się od kilku lat. Gdy w 2014 roku włoska firma Salini wygrała przetarg (za 331 mln z), wydawało się, że wszystko pójdzie zgodnie z planem. Nieco ponad ośmiokilometrowy odcinek S8 - między gotowym już węzłem Marki a koniecznym do zbudowania węzłem Kobyłka - miał być gotowy zimą 2017 roku. W tym terminie udało się otworzyć samą drogę. Do dziś jednak zamknięte pozostają węzły (Kobyłka, Marki - zjazd z obwodnicy, Zielonka) oraz drogi dojazdowe.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) od zimy 2017 naliczała wykonawcy kary na opóźnienia, a wiosną kolejnego roku zupełnie zerwała umowę. W międzyczasie zaczęły się problemy z kolejnymi przetargami. Nikt nie chciał dokończyć budowy za ceny proponowane przez GDDKiA. W ten sposób odwołano przetarg z września i października 2018.

Kiedy dokończą obwodnicę Marek?

Tym razem drogowcy sięgnęli głębiej do kieszeni, uwzględniając tym samym znaczny wzrost kosztów budowy (zdrożały przede wszystkim materiały budowlane). Nowy budżet wynosił 139 mln zł. Gdy GDDKiA otworzyła koperty, okazało się że to wciąż za mało. Najtańszy wykonawca chce ponad 25 milionów więcej.

  • Strabag - 166 mln zł
  • Budimex - 171 mln zł
  • PORR, Unibep - konsorcjum - 256 mln zł
  • Mosty, Elektrownia Wiatrowa EOL, Towemo, Meliorant, Alblu - konsorcjum - 173 mln zł
  • PUT Intercor - 282 mln zł

Drogowcy dobili jednak do odpowiedniej kwoty i poinformowali, że wykonawcą robót będzie Strabag. Jeśli nie będzie odwołań innych uczestników przetargu, umowa zostanie podpisana w październiku 2019 roku. Prace powinny zakończyć się wiosną 2021 roku, czyli prawie cztery lata po zakładanym terminie.

Co zostało do dokończenia? Przede wszystkim węzły: Kobyłka (łącznice, drogi dojazdowe i najazdy na obiekt), Marki (zjazd z obwodnicy w Markach), Zielonka (drogi dojazdowe do węzła). Poza tym do dokończenia są najazdy na wiadukt w ciągu ul. Dworkowej, kładka w rejonie ul. Letniskowej, drogi dojazdowe i pasy technologiczne wzdłuż S8, chodniki, ścieżki rowerowe, Obwód Utrzymania Drogi, zieleń, prace porządkowe, roboty elektroenergetyczne, teletechniczne oraz sanitarne.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto