Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Druga linia metra w Warszawie. Najdroższa inwestycji w historii stolicy. Fakty i ciekawostki o najważniejszej budowie ostatnich lat

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Wybudowanie całej linii metra przekroczy koszt 10 miliardów złotych. Nawet jeżeli faktycznie zostanie dołożonych do odcinka na Bemowie około 425 milionów złotych to cena nie sięgnie ostatecznie 11 miliardów, ale i tak wydaje się kwotą ogromną. Z drugiej strony czas realizacji inwestycji jest naprawdę dobry (początek budowy centralnego odcinka w 2010 roku) i metro jest zdecydowanie najchętniej wybieranym środkiem transportu przez mieszkańców. Każdy chciałby mieszkać koło metra. Metro jest także dofinansowywane ze środków Unii Europejskiej co ułatwia znacznie realizację budowy całej drugiej linii metra.
Wybudowanie całej linii metra przekroczy koszt 10 miliardów złotych. Nawet jeżeli faktycznie zostanie dołożonych do odcinka na Bemowie około 425 milionów złotych to cena nie sięgnie ostatecznie 11 miliardów, ale i tak wydaje się kwotą ogromną. Z drugiej strony czas realizacji inwestycji jest naprawdę dobry (początek budowy centralnego odcinka w 2010 roku) i metro jest zdecydowanie najchętniej wybieranym środkiem transportu przez mieszkańców. Każdy chciałby mieszkać koło metra. Metro jest także dofinansowywane ze środków Unii Europejskiej co ułatwia znacznie realizację budowy całej drugiej linii metra. Adam Jankowski
16 sierpnia 2010 roku rozpoczęto budowę centralnego odcinka drugiej linii metra. Po niemal 5 latach, w marcu 2015 roku, zaczęła funkcjonowanie II linia metra w Warszawie. Wówczas było to siedem stacji tzw. centralnego odcinka, który początkowo miał wozić kibiców już podczas EURO 2012. Dostęp do metra zyskały dwie nowe dzielnice: Wola i Praga Północ. Zapraszamy na przegląd ciekawostek i faktów związanych z II linią warszawskiego metra.

Ponad 10 lat od początku budowy linii M2

16 sierpnia 2010 roku rozpoczęto budowę centralnego odcinka drugiej linii metra. Po niemal 5 latach, w marcu 2015 roku, zaczęła oficjalnie funkcjonowanie linia metra M2 w Warszawie. Wówczas było to siedem stacji tzw. centralnego odcinka, który początkowo miał wozić kibiców już podczas EURO 2012. Dostęp do metra zyskały dwie nowe dzielnice: Wola i Praga Północ. Obecnie oprócz nich metro dojeżdża też na Targówek i Bemowo. Zapraszamy na przegląd ciekawostek i faktów związanych z II linią warszawskiego metra.

Wybudowanie całej linii metra przekroczy koszt 10 miliardów złotych. Nawet jeżeli faktycznie zostanie dołożonych do odcinka na Bemowie około 425 milionów złotych to cena nie sięgnie ostatecznie 11 miliardów, ale i tak wydaje się kwotą ogromną. Z drugiej strony czas realizacji inwestycji jest naprawdę dobry (początek budowy centralnego odcinka w 2010 roku) i metro jest zdecydowanie najchętniej wybieranym środkiem transportu przez mieszkańców. Każdy chciałby mieszkać koło metra. Metro jest także dofinansowywane ze środków Unii Europejskiej co ułatwia znacznie realizację budowy całej drugiej linii metra.

Druga linia metra w Warszawie. Najdroższa inwestycji w histo...

Wiele miliardów na budowę

Najważniejsze dane? Warto na przykład przypomnieć, że koszt inwestycji w centralny odcinek linii M2 wyniósł 4,17 mld zł. Za tę kwotę udało się wybudować 7 stacji i łącznik (choć mało udany) między liniami M1 i M2. Obecnie za nieco ponad połowę kwoty (ponad 2 miliardy złotych) zostaną wybudowane 3 stacje, które dokończą podziemną kolej na odcinku zachodnim oraz Stację Techniczno-Postojową. Pozostały do wybudowania:

  • budowa tunelu i stacji Lazurowa,
  • budowa tunelu i stacji Chrzanów,
  • budowa tunelu i stacji Karolin,
  • Stacja Techniczno-Postojowa Mory.

Co ciekawe, na nowo powstałych stacjach nie powstaną punkty usługowe i lokale handlowe. - Potwierdzam, że w projekcie tych punktów nie było i realizowana jest budowa bez nich - mówił nam Bartosz Sawicki, rzecznik prasowy wykonawcy, firmy Gulermak. - Od kiedy znam projekt, czyli myślę roku 2018, nic się nie zmieniło. Można je było doprojektować, ale nikt się z czymś takim do nas nie zwracał - dodawał. Być może to też nowy trend, który zagości na stałe przy budowaniu kolejnych stacji metra. Na tych nowych, ukończonych w ostatnich latach, część lokali także nadal pozostaje nie wynajęta. Szczegóły związane z projektem nowych stacji w tekście poniżej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto