Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Druga linia metra w Warszawie. 12 lat temu rozpoczęto budowę. Tak nitka M2 zmieniła stolicę

Redakcja
To już 12 lat od rozpoczęcia prac przygotowawczych związanych z budową II linii metra w Warszawie. 16 sierpnia 2010 roku zmieniono organizację ruchu w rejonie przyszłej stacji Rondo Daszyńskiego i rozpoczęto budowę szybu startowego dla tarcz drążących. Ten dzień uznawany jest za początek budowy centralnego odcinka linii M2. Dokładnie 1665 dni później - 8 marca 2015 r. - pierwszy pociąg przejechał zupełnie nową trasą podziemnej kolejki. Przypominamy, jak druga nitka zmieniła stolicę.

12 lat temu rozpoczęto budowę II linii metra w Warszawie

W październiku 2009 roku miasto podpisało umowę na budowę centralnego odcinka II linii metra z konsorcjum firm Astaldi, Gulemark oraz Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów. Niespełna rok później, 16 sierpnia 2010 r. w rejonie ulic Prostej, Karolkowej i Towarowej rozpoczęto pierwsze przygotowania do budowy nowych stacji. To właśnie ten dzień uznawany jest za początek budowy centralnego odcinka linii M2, który składa się z siedmiu stacji:

  • Rondo Daszyńskiego
  • Rondo ONZ
  • Świętokrzyska
  • Nowy Świat-Uniwersytet
  • Centrum Nauki Kopernik
  • Stadion Narodowy
  • Dworzec Wileński

Druga linia metra w Warszawie. 12 lat temu rozpoczęto budowę...

Pierwsze łopaty wbito w ziemię w sąsiedztwie pierwszej z nich – stacji Rondo Daszyńskiego, która budowana była metodą tradycyjną – tzw. odkrywkową, jednak do drążenia tunelów użyto najnowocześniejszej technologii. Chodzi o tarcze drążące TBM, tj. maszyny o długości 97 metrów, promieniu zewnętrznym ponad 6 metrów i wadze 615 ton.

Tarcze drążą tunel, ale jednocześnie montują jego betonową obudowę. Jedna w trakcie doby wywierciła średnio 15 metrów tunelu. Pierwszą ogromną wiertarkę uruchomiono w maju 2012 roku - drążyła ona trasę z Ronda Daszyńskiego w kierunku Powiśla. - Niedługo później na wolskiej stacji uruchomiono drugą tarczę, której zadaniem było wydrążenie tunelu północnego. W styczniu 2013 roku na stacji Dworzec Wileński opuszczono do szybu startowego tarcze, których zadaniem było wydrążenie tuneli na odcinku Dworzec Wileński – Stadion Narodowy oraz pod dnem Wisły do stacji Centrum Nauki Kopernik. Tarcze TBM zakończyły pracę w listopadzie 2013 roku - czytamy w serwisie Zarządu Transportu Miejskiego.

Najtrudniejszym wyzwaniem w przedsięwzięciu budowy odcinka centralnego była nadwiślańska stacja Centrum Nauki Kopernik, której tunel wybudowano aż 8 metrów pod dnem rzeki. Oprócz wysokiego stopnia skomplikowania samej budowy, robotników zaskoczyła poważna awaria. Jak opisuje ZTM, było to najtrudniejszym wydarzeniem, które wywarło wpływ na wydłużony czas realizacji inwestycji. Do zdarzenia doszło w sierpniu 2012 r., kiedy to przy łączeniu dwóch części stacji pod tunelem drogowym Wisłostrady, natrafiono na nieuwzględniony w dokumentacji ciek wodny, w wyniku czego wypłynął grunt z wodą w ilości ok. 6,5 tys. m3.

Pod Wisłostradą powstała ogromna pusta jaskinia. Usuwanie awarii, polegające na wiązaniu gruntu ciekłym azotem, trwało prawie rok.

Odbiory odcinka centralnego M2 oraz jazdy testowe pociągów rozpoczęto we wrześniu 2014 roku. Pierwsi pasażerowie przejechali centralny odcinek M2 w niedzielę, 8 marca 2015 roku. Przejazd całej trasy trwa 11 minut.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto