Nasza Loteria

Druga linia średnicowa w Warszawie? Już wkrótce powstanie studium dla nowych połączeń kolejowych w stolicy

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Kolejarze mają ambitne plany rozwoju połączeń w stolicy. W przyszłości chcą, aby w Warszawie powstała druga linia średnicowa. To jeden z aspektów, który pojawia się przy okazji studium planistycznego dla Warszawskiego Węzła Kolejowego. Jakie połączenia stolica może zyskać na rozwoju kolei? Dowiemy się w ciągu 3,5 roku, ponieważ PKP PLK rozstrzygnęły przetarg na opracowanie studium planistycznego rozbudowy węzła. Już teraz wiemy co mniej więcej się w nim znajdzie.

Kolejarze snują plany gdzie i jakie nowe przystanki ułatwiłyby komunikację aglomeracyjną i regionalną. Dlatego właśnie rozstrzygnięto przetarg na studium planistyczne dla Warszawskiego Węzła Kolejowego. Ma ono odpowiedzieć między innymi na pytanie: jakie stacje mogłaby połączyć nowa warszawska linia średnicowa? PKP PLK chce bowiem by taka powstała. Wśród rozważanych wariantów podaje się: Warszawa Wileńska - Warszawa Główna, Warszawa Wileńska - Warszawa Służewiec, Warszawa Gdańska - Warszawa Służewiec. PKP PLK chce także, żeby powstała trzecia para torów na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Centralna - Warszawa Wschodnia.

Dokument, który zamierzają uzyskać PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., będzie rozwinięciem „Master Planu dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej”, ogłoszonego w 2019 roku. Wykonawca opracuje pięć wariantów obsługi aglomeracji i w tym celu przeprowadzi symulacje, opracuje modele prognostyczne oraz koncepcje układów torowych.

Analiza odpowie też na pytanie czy obecny teren popularnego „mordoru”, a więc skrzyżowania Domaniewskiej i Wołoskiej lub Postępu to odpowiednie miejsce do budowy połączenia kolejowego. Miało by ono też przebiegać przez skrzyżowanie Rakowieckiej z Wołoską, gdzie w przyszłości byłoby węzłem przesiadkowym w tramwajem do Wilanowa i na Dworzec Zachodni. Także okolice "mordoru" mają przejść przemianę w okolice bardziej wypełnioną budynkami mieszkalnymi niż biurowcami.

Nowa linia mogłaby przebiegać też w rejonie ronda ONZ oraz metra Ratusz Arsenał

Nie jest to jednak ścisła wytyczna. Kolejarze są otwarci na inne propozycje. Chodzi o przygotowanie modelu i analizy prognostycznej, analizy pod kątem przepustowości i przygotowanie koncepcyjnych układów. Analizowane są też możliwości budowy tzw. ringu miejskiego. Połączenia koleją większej ilości małych podwarszawskich miejscowości albo usprawnienia w nich komunikacji kolejowej. W tym celu będzie analizowana integracja sieci WKD z infrastrukturą PLK, a także połączenia Warszawa Lotnisko Chopina - Nadarzyn - Tarczyn - Grójec czy Zegrze Płd. - Pułtusk - Maków Mazowiecki - Przasnysz - Chorzele, Warka - Kozienice. O modernizacji i budowie nowej trasy pomiędzy aglomeracją warszawską a Kozienicami pisaliśmy poniżej.

Oferty na przygotowanie studium poznaliśmy w połowie lutego. Większość ofert zmieściła się w budżecie określonym na 6,150 mln zł brutto. Dziś zamawiający rozstrzygnął postępowanie. O wyborze zdecydowała w 60% cena, a w 40% doświadczenie personelu wykonawcy. Firma BBF z Poznania złożyła najkorzystniejszą ofertą i jeżeli nie będzie odwołań to zostanie podpisana umowa. Studium ma powstać w ciągu trzech i pół roku, a więc na przełomie 2025 i 2026 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Jaką decyzję podejmie w grudniu RPP?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto