Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Druga linia średnicowa w Warszawie? Już wkrótce powstanie studium dla nowych połączeń kolejowych w stolicy

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Kolejarze mają ambitne plany rozwoju połączeń w stolicy. W przyszłości chcą, aby w Warszawie powstała druga linia średnicowa. To jeden z aspektów, który pojawia się przy okazji studium planistycznego dla Warszawskiego Węzła Kolejowego. Jakie połączenia stolica może zyskać na rozwoju kolei? Dowiemy się w ciągu 3,5 roku, ponieważ PKP PLK rozstrzygnęły przetarg na opracowanie studium planistycznego rozbudowy węzła. Już teraz wiemy co mniej więcej się w nim znajdzie.

Kolejarze snują plany gdzie i jakie nowe przystanki ułatwiłyby komunikację aglomeracyjną i regionalną. Dlatego właśnie rozstrzygnięto przetarg na studium planistyczne dla Warszawskiego Węzła Kolejowego. Ma ono odpowiedzieć między innymi na pytanie: jakie stacje mogłaby połączyć nowa warszawska linia średnicowa? PKP PLK chce bowiem by taka powstała. Wśród rozważanych wariantów podaje się: Warszawa Wileńska - Warszawa Główna, Warszawa Wileńska - Warszawa Służewiec, Warszawa Gdańska - Warszawa Służewiec. PKP PLK chce także, żeby powstała trzecia para torów na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Centralna - Warszawa Wschodnia.

Dokument, który zamierzają uzyskać PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., będzie rozwinięciem „Master Planu dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej”, ogłoszonego w 2019 roku. Wykonawca opracuje pięć wariantów obsługi aglomeracji i w tym celu przeprowadzi symulacje, opracuje modele prognostyczne oraz koncepcje układów torowych.

Analiza odpowie też na pytanie czy obecny teren popularnego „mordoru”, a więc skrzyżowania Domaniewskiej i Wołoskiej lub Postępu to odpowiednie miejsce do budowy połączenia kolejowego. Miało by ono też przebiegać przez skrzyżowanie Rakowieckiej z Wołoską, gdzie w przyszłości byłoby węzłem przesiadkowym w tramwajem do Wilanowa i na Dworzec Zachodni. Także okolice "mordoru" mają przejść przemianę w okolice bardziej wypełnioną budynkami mieszkalnymi niż biurowcami.

Nowa linia mogłaby przebiegać też w rejonie ronda ONZ oraz metra Ratusz Arsenał

Nie jest to jednak ścisła wytyczna. Kolejarze są otwarci na inne propozycje. Chodzi o przygotowanie modelu i analizy prognostycznej, analizy pod kątem przepustowości i przygotowanie koncepcyjnych układów. Analizowane są też możliwości budowy tzw. ringu miejskiego. Połączenia koleją większej ilości małych podwarszawskich miejscowości albo usprawnienia w nich komunikacji kolejowej. W tym celu będzie analizowana integracja sieci WKD z infrastrukturą PLK, a także połączenia Warszawa Lotnisko Chopina - Nadarzyn - Tarczyn - Grójec czy Zegrze Płd. - Pułtusk - Maków Mazowiecki - Przasnysz - Chorzele, Warka - Kozienice. O modernizacji i budowie nowej trasy pomiędzy aglomeracją warszawską a Kozienicami pisaliśmy poniżej.

Oferty na przygotowanie studium poznaliśmy w połowie lutego. Większość ofert zmieściła się w budżecie określonym na 6,150 mln zł brutto. Dziś zamawiający rozstrzygnął postępowanie. O wyborze zdecydowała w 60% cena, a w 40% doświadczenie personelu wykonawcy. Firma BBF z Poznania złożyła najkorzystniejszą ofertą i jeżeli nie będzie odwołań to zostanie podpisana umowa. Studium ma powstać w ciągu trzech i pół roku, a więc na przełomie 2025 i 2026 roku.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto