Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Drugie Miasteczko Wilanów na granicy Bemowa? 60 tys. mieszkańców i nowy park handlowy

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Na rogatkach Warszawy, na styku Bemowa i gminy Stare Babice rośnie drugie Miasteczko Wilanów. Deweloperzy już stawiają osiedla mieszkaniowe, a spółka Dekada zabiera się za budowę centrum handlowego ze 150 sklepami i kinem. Wszystkim szyki krzyżuje opóźnienie na budowie metra w tym miejscu.

- Jak powiedział duński architekt i urbanista Jan Gehl: "Dobre miasto jest jak dobra impreza - ludzie zostają na dłużej, ponieważ dobrze się tam czują". Chcemy, żeby taki właśnie był nasz projekt – mówi prezes spółki Dekada, Aleksander Walczak. - Na razie rośnie w tym miejscu kukurydza, ale po jej ścięciu ma być prawdziwy high street – zapowiadał tuż przed wybuchem pandemii koronawirusa.

Jego firma zakupiła ogromną działkę, o powierzchni 15 hektarów, leżącą w gminie Stare Babice, tuż przy granicy z Bemowem. Dziś to pola kukurydzy, ale działki pomiędzy ulicami: Lazurowa, Batalionów Chłopskich, Połczyńska i trasą S8 są już dawno rozdzielone między deweloperów. W sumie chcą tu, na osiedlu Chrzanów, zbudować nawet 20 tysięcy mieszkań.

Drugie Miasteczko Wilanów na granicy Bemowa? 60 tys. mieszka...

Ten pomysł kontynuuje ościenna gmina. - Utworzenie w tym rejonie osiedla mieszkaniowego będzie stanowić kontynuację osiedli warszawskich, a park handlowy będzie stanowić uzupełnienie budowanych osiedli - tłumaczy Michał Więckiewicz, sekretarz gminy Stare Babice, w rozmowie ze "Stołeczną".

Jak informuje gazeta, nowy plan zagospodarowania przestrzennego, który umożliwiłby rozpoczęcie budowy, jest niemal gotowy. Samorządowcy czekają jedynie na opinię Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

S8 Corner za miliard

Dekada we wsi Blizne Łaszczyńskiego (gmina Stare Babice), między ul. Gościnną a trasą S8 chce zbudować tzw. projekt mixed-use, którego koncepcję przygotowało biuro MAU Mycielski Architecture & Urbanism. Jego główną częścią będzie centrum handlowe, które ma obsługiwać okolicznych mieszkańców. Nie będzie to wielka, kilkupiętrowa „hala zakupowa”, a format bardziej kameralny, ze sklepami znajdującymi się w parterach budynków ciągnących się wzdłuż ulic i planowanych deptaków.

- _ Po tej ulicy będzie można jeździć samochodem, parkować pod wybranym sklepem, a jeśli zabraknie miejsca – zostawić auto na kieszonkowym parkingu za rogiem, na tyłach salonów. Przewidzieliśmy ok. 2 tys. miejsc parkingowych _– opisuje Walczak. W sumie ma tam być ok. 150 sklepów, czyli tyle, ile w regularnej galerii handlowej.

ZOBACZ TEŻ: Wybrano polską Miss Tatuażu. Publiczność oszalała. Zdjęcia tylko dla dorosłych:

Miss Tattoo 2020. 28 kandydatek walczyło o tutuł podczas Warsaw Tattoo Days

Wybrano warszawskie Miss Tatuażu. Jest co podziwiać! Publicz...

Ale to nie koniec. Deweloper rozłożył projekt o wartości miliarda złotych na pięć lat. W przyszłości mają się w nim znaleźć także dwa hotele, akademiki (z przeznaczeniem dla studentów pobliskiego WAT-u), biurowce i rynek centralny. Obecnie prowadzone są "zaawansowane rozmowy" z kinem Helios, które chce tutaj wejść z siedmiosalowym kinem. Do tego deweloper myśli o części mieszkaniowej, na 1-1,2 mieszkań. Budynki mają mieć maksymalnie pięć kondygnacji i staną dalej od pobliskiej trasy S8. Wyjątkiem jest hotel, który według wstępnych ustaleń z gminą, będzie miał ich dziewięć.

Co w budową metra?

Blizne Łaszczyńskiego wraz z Bemowem rozbudowują się imponująco szybko. Pola uprawne graniczą już z nowymi blokami, które wyrastają tu jak grzyby po deszczu. Osiedle Chrzanów (część Warszawska) będzie porównywalne do Wilanowa. W sumie w okolicy pojawi się 20 tys. nowych mieszkań.

Cały sukces tego miejsca opiera się na budowie II linii metra. Według pierwotnych planów do 2022 roku pod ziemią, wprost z osiedla, w mniej więcej dwadzieścia minut mieliśmy dotrzeć do Śródmieścia. Problem z tym, że ten termin od niedawna jest zupełnie nierealny.

Miasto przyznało, że opóźnienie na tym odcinku wynosi aż 18 miesięcy (!). To oznacza, że budowa – jeśli ratusz przystanie na propozycję wykonawców – zostanie zakończona dopiero w maju 2024 roku. Licząc wraz z odbiorami, pociągiem przejedziemy tu dopiero za cztery lata. To krzyżuje szyki deweloperom stawiającym osiedla, a także twórcom S8 Corner. Jeśli wszystkie te projekty zostaną zakończone przed otwarciem metra, styk Bemowa i gminy Stare Babice stanie w długim korku. Wąskie osiedlowe uliczki nie wytrzymają naporu tysięcy samochodów, a komunikacja nie obsłuży potencjalnych nowych pasażerów.

POLECAMY TEŻ:


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto