MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Dwa tunele wykopią pod Węgierską Górką

Łukasz Gardas
Mieszkańcy uznali, że wydrążenie tunelu to najlepsze rozwiązanie - mówi wójt Tyrlik. Fot. Łukasz Gardas
Mieszkańcy uznali, że wydrążenie tunelu to najlepsze rozwiązanie - mówi wójt Tyrlik. Fot. Łukasz Gardas
Wszystko wskazuje na to, że dwa kolejne tunele, będące częścią powstającej drogi ekspresowej z Bielska-Białej do Zwardonia, powstaną w gminie Węgierska Górka.

Wszystko wskazuje na to, że dwa kolejne tunele, będące częścią powstającej drogi ekspresowej z Bielska-Białej do Zwardonia, powstaną w gminie Węgierska Górka.

Od kilku miesięcy w dość szybkim tempie posuwa się budowa drogi ekspresowej S 69 z Bielska - Białej do Zwardonia. Postęp robót widać szczególnie w Lalikach, Zwardoniu i Bielsku-Białej, gdzie realizowana jest obwodnica wschodnia, która stanowić będzie ciąg trasy szybkiego ruchu prowadzącej do granicy ze Słowacją. To nią poprowadzony zostanie m.in. cały ruch tranzytowy, który teraz obciąża główne ulice w mieście.

Zanosi się także na to, że oprócz największego w Europie tunelu pozamiejskiego drążonego właśnie w Lalikach (będzie miał) 700 metrów długości, także na innym odcinku zastosowane zostaną podobne rozwiązania. Jak udało się ustalić PDZ, jest niemal pewne, że dwa tunele powstaną w gminie Węgierska Górka.

W siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie spotkali się przedstawiciele katowickiego oddziału, władze lokalne i projektanci, żeby porozmawiać o najlepszym z możliwych rozwiązań dla Węgierskiej Górki. Pod uwagę wzięto pięć wariantów przebiegu trasy, z czego dwa od razu odrzucono.

- Przedstawiono nam koncepcję budowy estakady i tunelu. Oprócz tego zaproponowano też przebieg trasy przez sam środek wsi, na co z pewnością byśmy się nie zgodzili - mówi Piotr Tyrlik, wójt Węgierskiej Górki, uczestniczący w spotkaniu. Dodaje, że zorganizowali spotkania z mieszkańcami. Po konsultacjach, oprotestowali dwa z przedstawionych wariantów. - Wszyscy zgodnie uznali, że wydrążenie tunelu jest najlepszym rozwiązaniem - dodaje Tyrlik.

Podobnego zdania jest również Mieczysław Kotarzewski, szef żywieckiego Powiatowego Zarządu Dróg, który także był w Warszawie i opiniował ten etap budowy ekspresówki.

- Tunel to rzeczywiście najlepsze z możliwych rozwiązań, bo można dokładnie wyliczyć koszty jego budowy i utrzymania. Z kolei budowa estakady jest ryzykowna, bo to teren osuwiskowy i w konsekwencji mogłoby się okazać, że wariant ten jest najdroższy - tłumaczy Kotarzewski.

GDDKiA złożyła dokumenty w tej sprawie do zaopiniowania Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach.

- Sprawa jest rozpatrywana w Warszawie, ponieważ jest to przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko - wyjaśnia Jolanta Tyka z katowickiej RDOŚ.

Odpowiedź powinna być znana w najbliższy czasie. Zdaniem przedstawicieli GDDKiA później decydujący głos będzie miał już wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk.

- Wojewoda śląski może zaakceptować sugerowany wariant, wybrać inny lub zgłosić swoją koncepcję - twierdzi Wojciech Gierasimiuk z katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji.

Z naszych ustaleń wynika, że jeżeli wszystkie procedury przebiegać będą zgodnie z planem i przede wszystkim znajdą się pieniądze na ten ambitny i trudny etap ekspresówki, budowa dwóch kolejnych tuneli (około 900- i 930-metrowego) mogłaby ruszyć w 2010 roku, a zakończyć się dwa lata później.

Obwodnica za 1,25 mld zł

Budowa obwodnicy Bielska-Białej kosztować będzie 1,25 mld zł. Cała kwota pochodzi z funduszy rządowych.

Mają powstać trzy duże węzły, 50 obiektów inżynieryjnych oraz 15 kilometrów ekranów akustycznych.

Na zakończenie inwestycji w Bielsku-Białej wykonawca ma 30 miesięcy. Robotnicy pracują w tej chwili intensywnie m.in. na ulicach Żywieckiej, Bystrzańskiej oraz Górskiej. Powstanie m.in. nowoczesny wiadukt o długości 700 metrów, który pobiegnie nad ulicą Żywiecką.

Pod koniec przyszłego roku drogowcy przystąpią do budowy odcinka z Bielska-Białej do Żywca. W planach jest wykonanie około 16 km drogi z dwoma jezdniami oraz 24 obiektów mostowych, a także estakady o długości 1200 m.

od 7 lat
Wideo

Gala Mistrzowie Motoryzacji 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto