Dworzec Gdański w nowej odsłonie
- Chcemy zrealizować tę inwestycję – mówi nam Michał Stilger, rzecznik PKP S.A. Chodzi o gęstą zabudowę dokoła Warszawy Gdańskiej. W planach jest budowa czterech zupełnie nowych budynków, miejskiego placu, a także przebudowa samego dworca i całego węzła przesiadkowego.
Problem w tym, że biura, hotele, a nawet blok mieszkalny, obiecywano… pięć lat temu. Wtedy kolejarze wybrali dewelopera, który za około 1,5 mld zł (ceny z 2014 roku) miał zabudować niezwykle atrakcyjne działki tuż przy torach kolejowych.
Wybrano Ghelamco, które sprawdziło się budując kolejne wieżowce na Woli, a teraz miało zająć się stykiem Śródmieścia z Żoliborzem. Problem w tym, że do tej pory zarówno deweloper, jak i kolejarze nabierali wody w usta. W między czasie zmieniały się władze PKP, a wraz z nimi pomysł na tę okolicę. Nam udało się poznać szczegóły dotyczące wielkiej inwestycji.
Pięć lat temu zaprezentowano wizualizację kompleksu. Nie wiadomo jednak jaka będzie jego ostateczna wersja.
Z pozwoleniem na budowę
W otoczeniu dworca kolejowego powstaną cztery nowe budynki (od ul. Słomińskiego), które zostaną przeznaczone na biura, z lokalami handlowymi w parterach. W sumie powstanie aż 100 tys. mkw. powierzchni użytkowej, czyli mniej więcej tyle, ile jest w kompleksie Warsaw Spire (wieża łącznie z dwoma mniejszymi budynkami).
- Projekt posiada prawomocne pozwolenie na budowę dla pierwszego etapu inwestycji. W ramach pierwszego etapu planuje się budowę budynku biurowego o powierzchni 26 tys. metrów powierzchni użytkowej wraz z obiektem dworca kolejowego – odpowiada nam Michał Stilger, rzecznik PKP S.A. Na razie nie wiadomo kiedy rozpocznie się budowa.
Pięć lat temu kolejarze mówili o połączeniu dworca z częścią biurową. Zabudowa „wchodziłaby” na tory, które schowane byłoby w tunelu. Powstać miała również kładka dla pieszych łącząca Żoliborz i Śródmieście. Co zostało z tych planów?
- Obecnie trwają ustalenia z partnerami dotyczące ostatecznego kształtu projektu - mówi nam zachowawczo Radosław Górecki z Ghelamco. Jak udało nam się nieoficjalnie dowiedzieć projekt jest już gotowy i różni się od tego prezentowanego pięć lat temu. Obecnie czeka tylko na zakończenie rozmów z PKP. Gdy to nastąpi rozpocznie się budowa.
ZOBACZ TEŻ: W Warszawie powstaje najwyższy budynek w Unii Europejskiej. W środku będzie m.in. siłownia. Imponujące zdjęcia z budowy
Inwestycja na lata
Kompleks ma powstawać etapami. Kilka lat temu kolejarze zakładali, że jego pierwsza część będzie gotowa przed rozpoczęciem remontu linii średnicowej. Wtedy działać miałby też nowy Dworzec Gdański. Dziś tych dat nikt nie potwierdza, ale - jeśli budowa niedługo się rozpocznie - to do 2022 (wtedy planowany jest remont średnicy) pierwsze budynki powinny być gotowe.
To nie koniec. Kolejarze mają już plany dotyczące całej działki przy Gdańskim. - Aktualnie trwają prace koncepcyjne zabudowy kolejnych etapów. W chwili obecnej trwa procedura uzyskania ostatecznych zgód administracyjnych pozwalających na realizację przedsięwzięcia - tłumaczy Stilger.
POLECAMY TEŻ:
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?