Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec Zachodni do przebudowy. Kolejarze chcą podpisać umowę, choć najtańsza oferta wyższa o 400 milionów od zakładanego budżetu

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
mat. pras. / PKP PLK
Dworzec Zachodni będzie gotowy do maja 2023 roku. Kolejarze do tej pory pokazywali spektakularne wizualizacje z halą dworcową, zupełnie nowymi peronami oraz podziemnym przystankiem tramwajowym. Teraz, po internetowej aukcji, PKP PLK są o krok od podpisania umowy na remont, choć najbardziej korzystna oferta jest wyższa o 400 mln zł od zakładanego budżetu. Kolejarze prawdopodobnie dołożą brakującą kwotę i wkrótce podpiszą umowę.

Nowa Warszawa Zachodnia ma być dworcem na miarę naszych czasów. Zamiast obskurnych przejść podziemnych i topornych peronów (bez wind i udogodnień dla tzw. wózkowych), nowoczesna hala dworcowa. Do tego ruchome schody oraz dodatkowy peron - 9. Na poziomie -2 powstanie, pierwszy w Warszawie, podziemny przystanek tramwajowy, skąd komunikacją miejską dojedziemy bezpośrednio do Miasteczka Wilanów. To na razie plany, ponieważ budowa jeszcze się nie rozpoczęła.

Zobacz też:

Pod koniec roku PKP PLK ogłosimy przetarg na przebudowę dworca, a właściwie całego węzła przesiadkowego. Na ten cel zarezerwowano 1,951 mld zł (brutto). Problem w tym, że najtańszy z potencjalnych wykonawców zaproponował ponad miliard więcej. Kolejarze zdecydowali się na internetową dogrywkę, podczas której każdy mógł zejść z ceny. Budimex S.A. poinformował, że to właśnie oni osiągnęli najwięcej punktów w elektronicznej aukcji. To oznacza, że najbardziej zeszli z ceny. Kwota zaproponowana przez spółkę to 1,941 mld zł netto (czyli de facto 2,39 mld zł brutto). Wciąż to poza zakładanym budżetem, ale kolejarze prawdopodobnie zdecydują się na podpisanie umowy.

Dworzec Zachodni do przebudowy. Kolejarze chcą podpisać umow...

- W wyniku przeprowadzonej aukcji elektronicznej oferta złożona przez firmę Budimex S.A. uzyskała najwyższą liczbę punktów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą procedury wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych. Następnie będzie możliwe podpisanie umowy z wykonawcą - poinformował nas Karol Jakubowski z PKP PLK. Co ciekawe, przetarg wspólnie z kolejarzami organizowały Tramwaje Warszawskie, które do budowy (z przeznaczeniem na podziemny przystanek) dorzuciły ok. 180 mln zł.

Budimex zobowiązał się zakończyć pracę w 1101 dni od momentu podpisania umowy. Będzie to - zakładając, że formalności zostaną wkrótce dopełnione - w maju 2023 roku. Wkrótce kolejarze ogłaszać będą kolejne przetargi związane z przebudową Trasy Średnicowej. Na razie trwają uzgodnienia m.in. z ratuszem, jak powinna wyglądać trasa pod centrum Warszawy. Przypomnijmy, że w planach PKP jest m.in. budowa nowego przystanku w okolicach Ronda de'Gaulle'a, a także "przesunięcie" Warszawy Powiśle bliżej rzeki. Mowa jest również - wreszcie - o połączeniu Warszawy Śródmieście ze stacją Metro Centrum, a także o rozbudowie tego pierwszego przystanku.

Zobaczcie też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto