Nowa Warszawa Zachodnia ma być dworcem na miarę naszych czasów. Zamiast obskurnych przejść podziemnych i topornych peronów (bez wind i udogodnień dla tzw. wózkowych), nowoczesna hala dworcowa. Do tego ruchome schody oraz dodatkowy peron - 9. Na poziomie -2 powstanie, pierwszy w Warszawie, podziemny przystanek tramwajowy, skąd komunikacją miejską dojedziemy bezpośrednio do Miasteczka Wilanów. To na razie plany, ponieważ budowa jeszcze się nie rozpoczęła.
Zobacz też:
Pod koniec roku PKP PLK ogłosimy przetarg na przebudowę dworca, a właściwie całego węzła przesiadkowego. Na ten cel zarezerwowano 1,951 mld zł (brutto). Problem w tym, że najtańszy z potencjalnych wykonawców zaproponował ponad miliard więcej. Kolejarze zdecydowali się na internetową dogrywkę, podczas której każdy mógł zejść z ceny. Budimex S.A. poinformował, że to właśnie oni osiągnęli najwięcej punktów w elektronicznej aukcji. To oznacza, że najbardziej zeszli z ceny. Kwota zaproponowana przez spółkę to 1,941 mld zł netto (czyli de facto 2,39 mld zł brutto). Wciąż to poza zakładanym budżetem, ale kolejarze prawdopodobnie zdecydują się na podpisanie umowy.
- W wyniku przeprowadzonej aukcji elektronicznej oferta złożona przez firmę Budimex S.A. uzyskała najwyższą liczbę punktów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą procedury wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych. Następnie będzie możliwe podpisanie umowy z wykonawcą - poinformował nas Karol Jakubowski z PKP PLK. Co ciekawe, przetarg wspólnie z kolejarzami organizowały Tramwaje Warszawskie, które do budowy (z przeznaczeniem na podziemny przystanek) dorzuciły ok. 180 mln zł.
Budimex zobowiązał się zakończyć pracę w 1101 dni od momentu podpisania umowy. Będzie to - zakładając, że formalności zostaną wkrótce dopełnione - w maju 2023 roku. Wkrótce kolejarze ogłaszać będą kolejne przetargi związane z przebudową Trasy Średnicowej. Na razie trwają uzgodnienia m.in. z ratuszem, jak powinna wyglądać trasa pod centrum Warszawy. Przypomnijmy, że w planach PKP jest m.in. budowa nowego przystanku w okolicach Ronda de'Gaulle'a, a także "przesunięcie" Warszawy Powiśle bliżej rzeki. Mowa jest również - wreszcie - o połączeniu Warszawy Śródmieście ze stacją Metro Centrum, a także o rozbudowie tego pierwszego przystanku.
Zobaczcie też:
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?